25.05.2011

Topp Ti Tirsdag

Nå er jeg ferdig med en skoleeksamen og en essayinnlevering, kun hjemmeeksamen gjenstår. I og med at jeg brukte gårsdagen på å fullføre essayet er jeg en dag for sent ute med å introdusere et nytt konsept på bloggen min, men fra og med neste uke kommer det på tirsdager. "Topp Ti Tirsdag" er noe de driver med på engelske blogger, og jeg vil også delta. Det er bokbloggen The Broke and the Bookish som lager utfordringene hver tirsdag, men siden jeg skriver på norsk kommer jeg ikke til å linke til dem mer enn denne ene gangen. Jeg begynner med det første listetemaet hos The Broke and the Bookish, og vil derfor aldri kommer ajour med dem.

Temaet for uke 1 var: Hva er dine topp ti barndomsfavoritter?

1. Harry Potter. "Du er en Gygrid og du er en Humlesnurr". Slike utsagn kom en venninne plutselig med på barneskolen. Vi som aldri hadde hørt om Harry Potter skjønte lite. Dette var før filmene, før gutten med arret ble allmennkjent. Det var kun den første boken i serien som hadde blitt oversatt til norsk, og da jeg snublet over boken med de rare navnene på skolebiblioteket leste jeg den hovedsaklig fordi jeg ønsket å vite hva kallenavnene vi hadde fått egentlig betydde. De betydde selvsagt ingenting - men boken falt i smak likevel. Det er vel få som lurer på hvorfor denne ble en favoritt.

2. Frøken Detektiv. Før jeg leste Harry Potter slukte jeg alle Frøken Detektiv bøkene jeg kom over. Mamma hadde en stor samling, og jeg leste dem om og om igjen. Desverre husker jeg dem ikke lenger. Det eneste jeg fremdeles føler meg sikker på er at det var cowboyer i min favorittbok. Vet noen hvilket Nancy Drew mysterium som inneholdt cowboyer?

3. Mio Min Mio. Hukommelsen er ikke stort bedre når det gjelder denne boken, men jeg vet at den ble gjenlest en rekke ganger. Jeg var redd for Cato, og jeg var livredd da hovedpersonene måtte klatre opp en stor skråning eller fjell eller mur eller noe lignende for å komme seg til slottet/borgen. Mio Min Mio står på listen over barnebøker jeg ønsker å lese om igjen som voksen.

4. The Little Princess. Jeg så filmen og jeg leste boken. Historien var både skjønn og hjerteskjærende, og jeg var helt fortryllet av Sara Crewe. Faren dør, og skolen hennes gjør henne om til en tjenestepike/slave siden de ikke lenger mottar penger for å utdanne henne. Historien er en av de få som holder seg, som ikke skuffer når man leser den som voksen.

5. The Secret Garden. Nok en bok av Francis Hodgson Burnett. Hun kunne dette med å skrive fine historier som både voksne og barn kan kose seg med. Det finnes alltid tragedier i bøkene hennes, men også håp og mot. Klassiske barnebøker.

6. Barnevaktklubben. TL-klubben må være tidenes beste barnebokklubb for jenter. Jeg elsket de fleste av bøkene jeg mottok i posten, spesielt bøkene i serien Barnevaktklubben. Klubben har faste medlemmer og de bytter på å være hovedpersoner i de forskjellige bøkene. Jeg hadde en favorittkarakter, men klarer ikke å erindre hvem det var.

7. Flode Alene. Jeg fant boken i min mor sine bokhyller sist jeg var på besøk, og jeg fikk tidenes deja vu. Den boken har blitt lest mange ganger, jeg husket den utrolig godt da jeg kikket gjennom den. Flode Alene skal leses av mine barn.

8. Mormor og de Åtte Ungene. Nok en serie jeg elsket da jeg var liten. I ettertid skjønner jeg ikke helt hvorfor - de hadde nok ikke appellert til meg i dag om de hadde blitt skrevet for voksne. Kanskje jeg likte å lese om en søskenflokk siden jeg selv er enebarn. Eller kanskje historiene rett og slett er knallgode.

9. Overnattingsgjengen. Den desiderte TL-favorittserien. En venninnegjeng, skumle historier og spennende settinger. Rett og slett genialt!

10. Tassen. Spør meg ikke hvordan jeg husker at jeg har lest Tassen i og med at bøkene er for de minste, men jeg husker dem godt. Spesielt de med klaffer. Tassen er søt.

4 kommentarer:

  1. Det er nærliggende å tro at det er denne boken, men det er kanskje for godt til å være sant :)

    66. Detektiv Nancy Drew og mysteriet med indianerdukkene

    SvarSlett
  2. Næh, glem første! Her er den riktige (antar jeg):

    05. Frøken Detektiv i Arizona (The secret at Shadow Ranch)

    SvarSlett
  3. Jeg husker The Little Princess gikk som serie på barne-TV, lurer på om det var en jul. I ukesvis lekte jeg at jeg var henne, innredet en bit av gangen til å være rommet jeg bodde på. Jeg nektet til og med å dusje, fordi jeg skulle jo være en møkkete tjenerjente!!!!

    Desverre var jeg for gammel til å få Harry Potter som barndomsopplevelsen, men heldigvis fungerer de bra for oss litt eldre også!

    SvarSlett
  4. Du fant den! Du er genial!!!

    Det må være Frøken Detektiv i Arizona, det klinger veldig kjent. Også fant jeg en beskrivelse som gjorde meg 99 prosent sikker. Nå skal jeg hjem til mamma og grave etter gull. Min favoritt må finnes.

    Heksa: Så skjønt! Jeg ble utrolig sjarmert av serien jeg også (med mindre det var en film jeg så, jeg er ikke sikker). Jeg ser for meg at foreldrene dine ikke var veldig begeistret for den leken? Dog en tjenestejente til datter er kanskje ikke så dumt ;)

    SvarSlett