21.05.2011

Handleglede

Jeg har gjort et kupp!!! Stadig leser jeg om bokbloggere som har vært på loppemarked eller bruktboksalg eller lignende. Slikt gjør jeg sjelden - spesielt det å gå på loppemarked. Jeg aner ikke hvor og når noen har loppemarked, og jeg vet heller ikke hvordan jeg finner ut av det. I dag kom jeg likevel over en rekke kasser fulle av bruktbøker midt i gangen på Åsane Senter, hvor pengene skulle gå til et godt formål.

Jeg skaffet meg en gammel bok innbundet i ekte skinn med vakker gulldekor: "Skjemtsomme Historier" av Honoré de Balzac. Inni lå det et brev fra Samlerens Bokklubb som blant annet opplyste eieren av boken at han/hun hadde vunnet gevinst i deres store lykkelotteri i januar 1973. Boken er nydelig og ser nesten helt ny ut.

Neste bok var også skinninnbundet, med helt svart cover. Igjen fra en bokklubb, med tittelen "Alle Tiders Torsdag" skrevet av John Steinbeck. Jeg elsket "Of Mice and Men" og gleder meg til å lese flere av forfatteren. Jeg er dog usikker på hvordan det blir å lese ham på norsk i og med at han skriver dialoger på dialekt. Boken ble trykket i 1975.

Bok nummer tre var en tynn, innbundet bok skrevet av Claudio Magris. "Et Annet Hav" er tittelen og denne er nyere enn de andre to, trykket i 1992. I følge Erik Fosnes Hansen er romanen "storartet lesning".

Siste innbundede bok er "De Nakne og de Døde" av Norman Mailer, en forfattere jeg aldri har lest noe av. Igjen er boken trykket på 1970-tallet, nærmere bestemt 1978. Er det noen som har erfaringer med Mailers bøker?

Jeg fant meg tre pocketbøker, en på engelsk og to på norsk. Den engelske er skrevet av Graham Greene, og jeg har aldri hørt om den tidligere. Tittelen er "Doctor Fischer of Geneva or the Bomb Party". Den var ikke å finne i bokelskere sin bokdatabase, men amazon.co.uk viste to eksemplarer. På baksiden står følgende: "When the notorious toothpaste millionaire decides to hold his own deadly version of the Book of Revelations, Greene opens up a powerful vision of the limitless greed of the rich; black comedy and painful satire combine in a totally compelling novel."

De to siste er nok mer kjent for de fleste: "Ulvenatten" av Tom Egeland og "Frøken Smillas Fornemmelse for Snø" av Peter Høeg. I tillegg fikk samboeren min med seg to bøker. Hele herligheten kostet 270 kroner.

4 kommentarer:

  1. Jeg elsker brukthandler og loppemarkeder :-)
    Jeg har i løpet av de 2 siste årene samlet sammen deler til et service (60-talls) og har nå til 12 personer :-) I tillegg kikker jeg alltid i bokkassene, selv om jeg har en mann som absolutt ikke vil ha flere bøker i hus :-) Det siste kuppet jeg gjorde var de fleste bøkene i serien Wheel of time av Robert Jordan. Nå leter jeg etter resten!

    SvarSlett
  2. Åh, det høres ut som fine bøker. I Oslo bruker de aller fleste loppemarkedene å bli annonsert på wwww.loppemarked.info , men det ser ikke ut til å være noen i Bergen der. Prøv heller...

    http://loppemarkederibergen.blogspot.com/

    Den ser ganske oppdatert ut. Loppis er gøy!!!

    SvarSlett
  3. "Frøken Smillas Fornemmelse for Snø" likte jeg veldig godt da jeg leste den for noen år siden.

    Jeg synes også loppemarked er spennende, men får sjelden anledning til å dra på loppemarked.

    Morsomt at astridterese har samlet et helt service gjennom loppemarkedbesøk :-)

    SvarSlett
  4. Astridterese: Ikke verst å finne servise til så mange personer på forskjellige loppemarkeder. Heller ikke å finne de fleste bøkene i en så lang serie. Lykke til med søket etter resten =)

    Karin: Tusen takk, den skal jeg følge med på!

    Vibeke: Jeg gleder meg til å lese den. Så vidt jeg har skjønt er den ganske populær i Norge - har inntrykk av at det er en bok de fleste har lest. Godt å høre at du likte den =)

    SvarSlett