13.05.2011

Selvangivelse

Jeg har ikke fått prisen, men jeg velger å svare på følgende spørsmål likevel:

Hvorfor begynte du å blogge?
Jeg ønsket å lage en oversikt over hva jeg leser og hvor mye jeg leser, i tillegg til å skrive omtaler for å lettere kunne huske bøkene i ettertid. Bloggingen begynte som et spennende prosjekt jeg kunne pussle med på fritiden. Jeg håpet selvfølgelig at noen kom til å lese det jeg skrev, men jeg hadde ingen anelse om at jeg kom til å bli en del av et fantastisk litteraturfellesskap. Et fellesskap hvor bloggere ikke bare leser hva jeg skriver, men hvor jeg leser det de skriver og hvor jeg har plukket opp uttalige tips som har utvidet lesningen min i stor grad og gjort både lesing og blogging enda gøyere.

Hvilke blogger følger du?
Gode litteraturblogger. Og det finnes flere av dem enn du skulle tro. Takket være listen over norske bokbloggere oppdager jeg nye nesten hver uke. Jeg kjenner ingen bokelskere, men takket være blogger har jeg likevel kontakt med folk som er som meg =)

Favoritt makeupmerke, klesmerke og ditt må-ha makeup-produkt?
Jeg har ikke peiling på sminke. Det hender jeg bruker maskara, øyenskygge og kajal, men utover det er jeg ingen sminkeentusiast. Hovedsaklig fordi jeg er lat, ikke fordi jeg ikke trenger sminke. Hvilke merker jeg bruker vet jeg ikke, jeg har fått det meste jeg eier av sminke i gaver. Når det gjelder klesmerker er jeg like ignorant. Jeg handler klær fra forskjellige klesbutikker, men tenker aldri over hvilke merker jeg kjøper.

Favorittfarge?
Blå! Det har det vært så lenge jeg kan huske. Jeg faller som regel for kalde farger.

Parfyme
Merker igjen... jeg aner virkelig ikke. Jeg har en grønn flaske med innhold som lukter godt. Jeg har ikke merket meg hvilket merke det er (haha).

Favorittfilm?
Til tross for at jeg sjelden ser film har jeg faktisk en rekke favorittfilmer. Her er listen over de som må nevnes.
- Blues Brothers 2000 (historien er så dårlig at den er god, musikken er fantastisk)
- O Brother Where Art Thou (nok en gang fantastisk musikk, og tidig historie)
- A Fish Called Wanda (ELSKER Michael Palin som Ken)
- Istid (Dagfinn Lyngbø er uslåelig)
- Monty Python and the Holy Grail ("Come and see the violence inherent in the system. Help! Help! I'm being repressed!")
- Independence Day (jeg elsker katastrofefilmer og dette er katastrofefilmen over alle katastrofefilmer, det må da vel alle som vokste opp på 90-tallet si seg enig i?)
- The Boondock Saints (den er tøff!)
- Chocolat (skjønn film, Johnny Depp på sitt fineste).
- The Hitchhiker's Guide to the Galaxy (filmen er ikke like god som boken, men den er likevel meget god)
- Dead Poets Society ("Oh Captain, My Captain")

Hvilket land vil du besøke og hvorfor?
Aller helst vil jeg besøke alle verdens land, men øverst på ønskelisten er nok Russland. Russland fascinerer meg på alle måter, og jeg er sikker på at det er et utrolig spennende og variert land. Hvis jeg begynner å studere russisk neste høst får jeg være med på to turer til St. Petersburg!

Still og besvar det siste spørsmålet selv: Hva hører du på?
Jeg har altså stjålet Ladybug sitt spørsmål, og igjen lager jeg en liste:
- Delbert McClinton (hans mørke, dype, raspete stemme er deilig å høre på, og musikken er knallgod - blues, for de som lurer)
- Eagles (Don Henley kan både synge, spille og skrive, og resten av bandet er ikke dårlig de heller)
- Mark Knopfler (nok en herlig, mørk mannestemme og nydelige melankolske melodier)
- Vamp ("god morgen søster"-albumet må være noe av det fineste som er laget av norsk musikk)
- Salhusvinskvetten (alle vestlendinger vet hvorfor)
- Jonathan Coulton (behagelig stemme, sykt tidige tekster)
- Queen (musikk for en hver smak)
- Metallica (elsker coverlåtene, liker deres egen musikk)
- Pink Floyd (helst med David Gilmour i sjefsstolen)
- Solomon Burke (Soul)

Akkurat nå er jeg forelsket i musikken fra "Million Dollar Quartet" som jeg så i London. En kveld hvor Elvis, Johnny Cash, Carl Perkins og Jerry Lee Lewis spiller sammen. Jeg har aldri vært på en bedre forestilling. Dessuten elsker jeg American Idol deltageren Casey Abrams. Hans versjon av "Nature Boy" er nydelig. Melody Gardot er behagelig å høre på. Eva Cassidy har (hadde) en fantastisk stemme. "Autumn Leaves" er min favoritt. Jeg kunne nok holdt på en liten evighet. Hvis jeg måtte velge en sjanger hadde det blitt blues. Men jazz og rock er begge gode alternativer.

8 kommentarer:

  1. Fin selvangivelse :-) Håper du får reist til St.Petersburg - det er en vakker og spennende by!

    SvarSlett
  2. Åh, herregud! A Fish Called Wanda er en av de morsomste filmene som noensinne har blitt produsert! Selv har jeg en gigantisk crush på Otto. Det er jo egentlig helt forferdelig..feil. Men, ja, love of my life! Ca.

    SvarSlett
  3. Silje: Det håper jeg også, spesielt nå som du bekrefter at St. Petersburg er et fantastisk reisemål =)

    Haruhi: Hahahaha det blir HELT FEIL!!! Likevel digger jeg at du innrømmer det hehe ;) Det beste øyeblikket er når Ken kjører på Otto!

    SvarSlett
  4. Neineinei, helt feil! Det er grusomt, men så dukker han opp i flyvinduet etterpå, og da går det greit allikevel ;)

    SvarSlett
  5. Deilig å se at noen andre ikke er helt inn i sminke- og klesmerker. Jeg er interessert i å se bra ut når jeg er ute blant folk men jeg bruker heller penger på bøker enn dyre klesplagg :D

    Jeg liker flere av filmene du har på listen. "A fish called Wanda" er veldig morsom, tror jeg ble oppdratt til å like den. I det hele tatt tror jeg at jeg har blitt oppdratt til å like britisk humor.

    SvarSlett
  6. Godt svart! Men jeg må innvende at du tross alt FIKK prisen, for det gjorde du:-)

    Bare slik at vi har alt på det rene: I love your blog, Labben! Jeg overrekker deg herved I love your blog award.

    Sånn. Da var det formelt i orden.

    A Fish Called Wanda er en fantastisk film. Og du har helt rett i at Johnny Depp er herlig i Chocolat. Men om han er herligere der enn i Cry Baby må jeg fundere litt mer på...

    SvarSlett
  7. Ladybug: Britisk humor er fantastisk. Men jeg har skjønt at det er mange som ikke deler den oppfatningen. Det er bra vi har fått god oppdragelse ;)

    Line: Yay, jeg har fått pris! Takk, du er snill =)

    Hmm, Cry Baby har jeg aldri hørt om. Det må jeg endre på. En herligere Johnny Depp enn i Chocolat går det ikke an å gå glipp av.

    SvarSlett
  8. Selv takk:-) Cry Baby er en av de tidlige filmene til Johnny Depp, laget omtrent samtidig som Edward Saksehånd. Det er ikke sikkert at han rent objektivt sett er herligere der enn i Chocolat. Men det er en scene i filmen hvor han lærer en jente å kysse, og den gjorde et rystende og uutslettelig inntrykk på den (ukyssede) tolvåringen jeg var da. Mon tro om ikke Johnny Depp der og da ble den mannen som alle senere menn måtte konkurrere mot;-)

    SvarSlett