For de som liker å høre på lydbøker har det nå kommet en ny elektronisk dings på markedet - nemlig digispilleren. Den er basert på digibøkene, hvor man ikke bare kjøper lydboken men også en spiller man kan høre dem på. Problemet med digibøkene var at man måtte ha ny spiller per bok, og det er dette problemet som nå er løst. Nå trenger man bare en spiller - digispilleren - som man kjøper digikort til. Digikortene er billigere enn de gamle digibøkene, men de er like dyre som vanlige lydbøker. For de som liker lydbøker og som syns dette konseptet høres interessant ut kan jeg tipse om at Norli (og muligens også andre bokbutikker) har spilleren på tilbud nå til 299. Den skal normalt koste 499. Personlig har jeg aldri klart å venne meg til å høre på lydbøker. Jeg klarer ikke å konsetrere meg nok til å få med meg alt som blir opplest, og mister dermed tråden litt for ofte. Men nå har jeg bestemt meg for å gi lydbøker en ny sjanse, og har dermed skaffet meg den nye digispilleren. Jeg blir derfor nødt til å finne ut hvordan jeg kan beholde kosentrasjonen. Det å holde på med tankeløse oppgaver mens jeg hører på tror jeg kan være en løsning. Spille enkle spill, gjøre husarbeid eller noe liknende. Bøkene jeg har bestilt til min fine nye dings er Juliet, Naked av Nick Hornby og Bumerang av Tatiana De Rosnay. Dette blir mitt første møte med begge forfatterne. Så kommer jeg vel etterhvert til å legge merke til hvilke lydbokstemmer jeg liker og ikke liker. Jeg gleder meg til å komme i gang med lydbokhøringen, men desverre må jeg vente noen dager til, for vi hadde ikke bøkene jeg ville ha i butikk, de måtte bestilles.
Det finnes allerede en god del bøker til denne spilleren, og flere kommer i oktober. Hvilke titler som er tilsalgs nå kan dere lese om på lydbokforlaget sine nettsider.
Er det mange bokbloggere som hører på lydbøker regelmessig? Hva er deres tips for å holde konsentrasjonen og hvilke lydbokfavoritter har dere?