14.05.2011

Service of all the Dead

Forfatter: Colin Dexter
Utgivelsesår: 1979
Min Utgave: 1996
Forlag: Pan Books
Språk: Engelsk
Sidetall: 324
ISBN: 9780330261487

Selv ikke i ferien klarer Morse å holde seg unna en uløst mordsak. I stedet for å dra til Hellas besøker han St. Frideswide kirke etter å ha hørt om drapet på en kirkeansatt, Harry Josephs, og selvmordet til den antatte gjerningsmannen, presten Lionel Lawson. Saken er lukket, politiet anser den for å være løst. Det er den ikke. Etter at Morse overtar saken dukker det opp flere lik - morderen jobber hardt for å skjule sin identitet og den riktige identiteten til det første offeret.

Da jeg leste "Service of all the Dead" befant jeg meg på "The Randolph", hotellet hvor stambaren til Morse ligger. Jeg gikk i Morse sine fotspor i hans egen by. Til tross for den perfekte settingen må jeg si at boken skuffet. Det er alltid kjekt å lese Colin Dexters bøker, men det var noe med denne som gjorde at jeg syns den var hakket svakere enn de andre jeg har lest. Problemet er at det er snart en måned siden jeg leste boken, og jeg kan ikke lenger huske hvorfor jeg ikke var overbegeistret. Vi får se om jeg finner ut av det innen omtalen er ferdigskrevet.

Saken Morse prøver å løse er komplisert. Jeg klarer så vidt å henge med i svingene, til og med når vi får løsningen. Her gjelder det å lese sakte. Morse sitt intellekt imponerer nok en gang, jeg hadde ikke hatt sjangs til å løse denne floken. Dexter bruker mye tid på bikarakterene. Det er forståelig nok i og med at historien er innviklet, men jeg savner mer fokus på Morse og Lewis, og spesielt Morse/Lewis-interaksjon.

"He had never been to Greece; and now, a bachelor still, forty-seven years old, he retained enough romance in his soul to imagine a lazy liaison with some fading film star beside the wine-dark waves of the Aegean."


Selv om det ikke blir romantikk i Hellas faller vår kjære etterforsker nok en gang for en bikarakter. Han er en flørt den mannen, og damene elsker ham. Han finner en ny dame i hver bok. Båndet mellom ham og bikarakteren i denne boken er faktisk skjønt - Morse er meget betatt. Men det at hun er en mistenkt hjelper ikke situasjonen.

Jeg vet fremdeles ikke hvorfor jeg syns denne boken er svakere enn de andre, dog færre kapitler med både Morse og Lewis kan være ødeleggende og dermed en grunn. Colin Dexters bøker er herlige: plottene er alltid intrikate og uforutsigbare, karakterene kan både være elskverdige og frustrerende og Dexter skriver alltid godt og engasjerende. Det at jeg er litt lunken overfor denne boken i forhold til de andre jeg har lest forhindrer meg ikke i å anbefale serien.

3 kommentarer:

  1. Jeg fikk lyst til å lese flere Morse-bøker etter "Veien gjennom skogen". Men da bør jeg altså velge en annen enn denne, i hvert fall i første omgang:-)

    SvarSlett
  2. Les for eksempel "Kains Døtre" eller "The Wench is Dead" (usikker på den norske tittelen). Det er to av de beste jeg har lest av Dexter =)

    SvarSlett
  3. Titlene er notert! Jeg er ganske sikker på at begge bøkene befinner seg i mammas bokhylle:-)

    SvarSlett