31.03.2011

Marsstatistikk

Nok en måned er over og jeg har fått lest mange gode bøker inniblant skolearbeid og jobbing. Nå gleder jeg meg over at vi er ferdig med den siste vintermåneden og jeg ser frem til den første dagen jeg kan legge meg ut på terrassen med en god bok for å nyte solen. I mars måned har jeg lest ni bøker, en mindre enn i januar men flere enn i februar, noe som har resultert i to nye favorittbøker. Ellers så måneden slik ut:

Kjønn

Åtte menn og en kvinne. Det har med andre ord ikke vært en vellykket måned i lys av målet om større kjønnsbalanse i lesningen min. Hvorfor dette har skjedd vet jeg ikke, men jeg må nok innse at det er flere mannlige enn kvinnelige forfattere på leselisten min. Likevel tror jeg at det blir lest flere kvinner i april enn mars, da jeg blant annet gleder meg til å lese Magda Szabó, Jean M. Auel og Kerstin Ekman.

Terningkast

To seksere!!! Jeg elsker at jeg oppdager nye perler hver eneste måned. Høydepunktene i mars har vært Louis de Bernières fantastiske "The War of Don Emmanuel's Nether Parts" og George R.R. Martins enorme fantasyserie "A Song of Ice and Fire" (jeg har lest bok nr. 1). Jeg har lest tre bøker som fortjente terningkast 5. Alle tre var meget gode, og jeg kommer garantert til å lese dem om igjen en dag: Vladimir Sorokin (En Opritsjniks Dag), Ian McEwan (On Chesil Beach) og Andrey Kurkov (A Matter of Death and Life). To bøker fikk terningkast 4. De var underholdende, men ga meg ikke et sterkt ønske om å lese mer av forfatterne (Selma Lagerlöf og Glenn Cooper). Denne måneden ble det også utdelt to 3ere. Verken John Ajvide Lindqvist eller Jørgen Jæger skriver dårlig, men det var rett og slett ikke noe for meg. Kort oppsummert har dette vært en meget god lesemåned.

Land

Uff, jeg har en følelse av at denne oppsummeringen ikke blir spesielt inspirerende. Jaja, her er min reiserute i mars: Jeg startet måneden i Russland før jeg dro videre til Storbritannia. Fra de britiske øyer gikk turen innom USA (der var jeg strengt tatt ganske lenge) og så til Sverige. Jeg har vært innom Storbritannia enda en gang og også Sverige fikk to besøk. Frem og tilbake. Jeg var en kort tur til Ukraina og faktisk også en tur i gamlelandet. Til slutt ble det nok en tur til USA. Mye repetisjon denne måneden. Tar sikte på å komme meg lenger vekk neste måned.

Sidetall

Her har det vært variasjon, masse masse variasjon. Bøkene av Sorokin og McEwan var korte, begge på under 200 sider. Deretter leste jeg "A Game of Thrones" som var på 864 sider. Löwenskölds Ring var kun 100 sider lang, mens Don Emmanuel var i underkant av 400 sider. Menneskehavn var lang, mellom 500 og 600 sider. Kurkov, derimot, var nok en kort bok. Jørgen Jæger og Glenn Coopers bøker var begge på mellom 300 og 400 sider. Altså, fire korte bøker, tre normale, en lang og en veldig lang bok.

Tema

To av marsbøkene handler om skumle autoritære regimer, voldelige handlinger og opposisjon. En handler om sex mens en annen viste seg å være en tradisjonell spøkelseshistorie. Mange handler om døden, dødsangst eller ønsker om å dø. Jeg har vært borti sorg, lykke, oppdagelser og undertrykkelse. Alle bøkene jeg har lest denne måneden har hatt tunge, tragiske temaer, men heldigvis har noen av dem en del lyspunkter og masse humor.

Sjanger

Seks romaner, en fantasybok og to krimbøker. Imponert over min evne til å lese to krimbøker etter hverandre. Det blir nok enda mer krim i april siden påske og krim passer sammen. Jeg skal lese "Menneskefluene" av Lahlum og "Mordet på Anonym" og det blir nok en bok av Colin Dexter også i forberedelse til min Oxfordtur.

Hva har jeg ikke lest?

Nok en gang har jeg forsømt både novelleutfordringen og klassiker (fra hvert tiår) utfordringen. Buddenbrooks blir februarboken i tiårsutfordringen min selv om den ble lest i mars, mens "The Woman in White" skal leses i april og likevel være marsboken. Og så må jeg finne en aprilbok (som forhåpentligvis blir lest i april).

8 kommentarer:

  1. Aah, statistikk, båser, lister og oppdeling av livet i bokser. I love it. Sikkert på at du ikke er mann? Ref. http://www.youtube.com/watch?v=AQ9L9YBJkk8

    :)

    SvarSlett
  2. Haha det var dagens... ;) Men nei, jeg har også talent for multitasking - m.a.o. ikke en mann!

    SvarSlett
  3. Du, jeg har filosofert litt over den kvinnelige myten om multitasking og har kommet fram til at det er, nettopp, en myte. Kvinner er som menn, dere gjør en og en ting, etter hverandre, akkurat som menn, men det dere, og her snakker jeg altså om forrige generasjoners kvinner og menn, som har gitt opphav til denne seiglivede myten, ikke oss moderne, er at det dere muligens er litt flinkere til enn oss som av uforklarlige grunner har ei skinnfille av varierende størrelse hengende mellom beina som verdsettes til omtrent 10 prosent høyere lønn for samme arbeid, er å veksle mellom aktiviteter. Marginalt flinkere :)

    SvarSlett
  4. Morsomt å lese din egen analyse over hva du leser!

    Selv husker jeg den diskusjonen vi hadde på din blogg ang. kvinnelige versus mannlige forfattere for noen måneder siden. Vel, denne diskusjonen gjorde noe med meg. Jeg gikk den gangen hardnakket ut og hevdet at grunnen til at jeg selv leser flest mannlige forfattere, er at det nødvendigvis må være slik at de mannlige forfatterne fremstår som viktigere for meg. Etter at jeg ble litt mer bevisst på dette, har det imidlertid skjedd noe. Av de totalt 38 bøkene jeg har lest hittil i år, er 17 skrevet av kvinnelige forfattere. Ikke verst, hva!? Jeg er aldri så lite stolt i grunnen!

    SvarSlett
  5. Liker de grundige analysene dine :) Jeg har også forsømt novelleutfordringen. I utgangspunktet hadde jeg planer om å skrive innlegg hver gang en ny samling var lest ut, men tror det er mer realistisk med en og en novelle. Hadde tenkt å kose meg med oppfølgeren til La den rette komme inn i dag.

    SvarSlett
  6. Eg liker analysene dine, og håper du fortsetter. Eg har heilt forsømt kvinnelige vs. mannlige forfattere, men akkurat nå leser eg ein kvinnelig forfatter:-)

    Over til noko anna: Har ikkje så mykje peiling på kva The Man Booker Prize er, så eg søkte på det og fant nettsida til prisen. Har du fått med deg at finalistene er plukka ut? http://www.themanbookerprize.com/news/stories/1487

    SvarSlett
  7. Finalistene er til den internasjonale The Man Booker International Prize, finalistene for den originale The Man Booker Prize kommer vel ikke før i sommer? :-)

    Jeg imponert over alle deres som har slike statistikker. Selv om jeg liker statistikker så får jeg ikke helt til å oppsummere. Men det jeg har funnet ut at er at blogging gir mye mer refleksjon rundt egen lesing, jfr diskusjonen om menn og kvinner, antall sider, klassikere, etc...

    SvarSlett
  8. Rose-Marie: Jeg er imponert! Det samme har ikke skjedd med meg, men siden jeg har plukket opp en hel drøss med tips fra deg er det ikke umulig at det skjer etterhvert =)

    Bokelskerinnen: Jeg liker å skrive om hver eneste novelle, men det tar tid, og nå som jeg har fire romanomtaler som venter på å bli skrevet føler jeg ikke at jeg kan lese en ny novelle, siden den kommer foran romanen i skrivekøen (jeg må nemlig skrive om novellene med en gang siden de er så korte, og lett å glemme). Men jeg skal være flink med omtaler denne uken, så kanskje det blir et par noveller neste uke. Lykke til videre med utfordringen. Jeg blir forresten med på debutantutfordringen i april =)

    Elida: Det er ikke så lett å skulle aktivt arbeide for å lese flere forfattere av et spesifikt kjønn. Jeg velger bøker etter hva de handler om og hvilket humør jeg er i, og da er det ikke alltid like enkelt å få kjønnsbalanse. Men tror det blir bedre i april enn mars. Liker du boken du leser av en kvinnelig forfatter?

    Karin: Ja, vi får ikke vite hvem finalistene er før i sommer. Det virker som om vinneren av den internasjonale prisen vinner på grunn av hele sitt forfatterskap, mens vinneren av den vanlige bookerprisen velges på bakgrunn av kun en bok. Samlesning blir nok enklere hvis vi følger sistnevnte pris.

    Blogging gir uten tvil mer refleksjon rundt egen lesing, det er en av de mange positive sidene ved bokblogging =)

    SvarSlett