30.04.2011

Aprilstatistikk

Selv om april er en av de "korte" månedene har det skjedd en god del. Viktigst av alt: det har gått fra å være vinter til å bli sommer! Jeg har hatt noen dager med sol på terrassen og lesning ute, og jeg har kost meg i 26 grader i Oxford og London. Jeg elsker sommeren. Desverre for meg innebærer slutten av april at all tiden jeg ønsker å bruke på å lese skjønnlitteratur i solen heller må brukes på oppgaveskriving og eksamenslesning. Dermed kan mai bli en laber lesemåned til tross for perfekte leseforhold ute. April ble en ok måned, med 7 leste bøker.

Kjønn

Øh... oj... tja, jeg kunne nok hatt en bedre kjønnsbalanse. Det var dette med å huske å lese kvinnelige forfattere, det er visst ikke så enkelt. I mitt forsvar har jeg holdt på med Ann Radcliffe sin bok "The Romance of the Forest" i snart en uke nå, og dermed brukt en del tid på en kvinnelig forfatter. På den offisielle statistikken blir det likevel: Menn: 7, Kvinner: 0. Jeg liker å lese kvinnelige forfattere, jeg sverger.

Terningkast

Boo-yah! Nok en gang to seksere! Nytt mål for året: Få nye favorittbøker hver eneste måned. Så langt går det som en drøm. For de som lurer: LES Kazuo Ishiguros "Never Let Me Go" og Philippe Claudels "Brodeck's Report". De fortjener oppmerksomhet fra alle litteraturelskere. Ellers fikk Stefan Zweig en 5er. Han imponerte ikke i like stor grad som med novellen "Chess", men romanene hans er likevel vel verdt å lese. En mann jeg kommer til å følge lenge. Hele tre bøker fikk terningkast 4, noe jeg syns er ganske trist i og med at jeg hadde høye forventninger som ikke ble innfridd. En bok fikk terningkast 3, og dere husker gjerne hvilken det var (hint: lesesirkel).

Land

April har vært en variert reisemåned. Jeg begynte måneden i England, som nok er det landet jeg bruker desidert mest tid i, og tok deretter turen over kanalen til Frankrike. Anglofile lille meg klarte ikke å holde meg unna en tur tilbake til den grønne øyen, men jeg ble der ikke lenge denne gangen. Tyskland ventet, og jeg dro dertil noe motvillig. Neste stopp: det er grønt, det er en øy, du gjettet det, jeg klarer bare ikke å holde meg unna. England er tydeligvis min store kjærlighet, og for en gangs skyld var det ikke kun en litterær reise jeg gjennomførte. Morse ble lest ferdig på "the Randolph" i Oxford, hvor Morse elsket å drikke. Neste stopp Østerrike og siste stopp (endelig noe eksotisk) Nord/Sør-Korea.

Sidetall

Fire normale bøker, ca 300 sider tror jeg. To korte, litt i overkant av 100 sider, og en laaaang. Buddenbrooks var kanskje ikke en murstein, men den var på over 500 sider og føltes som en murstein. Og ikke på en god måte.

Tema

Ganske deprimerende alt sammen. Jeg bør kanskje begynne å lese lystigere bøker.

"Never Let Me Go" (SPOILER): "Dolly-mennesker" uten fremtid. Skapt for å bli slaktet "for the greater good".
"Brodeck's Report": En tidløs historie om hva usikre mennesker er i stand til å gjøre i en gruppe.
"The Time Machine": Dette vet dere vel?
"Buddenbrooks": Fra velstand og suksess til lidelse, sorg og bedriftens fall.
"Service of all the Dead": Misunnelse, grådighet og intrikate ideer.
"The Post Office Girl": Hvordan leve et liv i fattigdom når du har fått en glimt av livet som velstående?
"Herr Han": Jaget i nord, mistenkt i sør, hvordan leve blant all galskapen?

Sjanger

Fire romaner, to klassikere og en krimbok. M.a.o. ingen radikale endringer i lesevaner i april.

Hva har jeg ikke lest?

Uff, nei, det orker jeg ikke å tenke på. Nå skal jeg kose meg med slutten av "The Romance of the Forest", begynnelsen av "Don Quixote" og jeg skal lese den tredje boken om Flavia de Luce. Men for det meste skal jeg lese pensum... Juni kan ikke komme fort nok.

2 kommentarer:

  1. Eg og har nettopp skreve innlegg om lesemåneden april, og eg lurte fælt på om du kom til å huske det nå;-)

    Det lyser gjennom at du ikkje likte lesesirkel-boka, men det er lov. Neste bok kan det bli omvendt.

    Håper du får tid til litt skjønnlitteratur i mai innimellom alt pensumet:-)

    SvarSlett
  2. Hehe jeg husker ;) Skal huske hver eneste måned (forhåpentligvis).

    Neste lesesirkelbok skal jeg like! Jeg er vanligvis flink til å velge ut bøker jeg liker, men det blir selvsagt bom en gang i blant.

    Takker, det håper jeg også =)

    SvarSlett