21.04.2011

Boktema fra a til å: E



E er ukens bokstav, og for en gangs skyld er jeg tidlig ute. For å få andre tips til gode bøker på E kan du besøke Anette.

Min favoritt er en klassiker, et fantastisk mesterverk. Forfatteren og jeg deler samme bursdag, dog han er født 79 år tidligere enn meg. Også er han finsk. Boken hans er en perle, spesielt for de av oss som er glad i Det Gamle Egypt. Jeg snakker selvsagt om Mika Waltaris "Egypteren Sinuhe". Ingen med historieinteresse burde gå glipp av denne boken. Ingen med interesse for brutal men vakker litteratur burde la være å lese boken.

"Jeg Sinuhe, sønn av Senmut og hans hustru Kipa, skriver dette. Ikke for å prise gudene i landet Kem, for jeg er trett av guder. Ikke for å prise faraoer, for jeg er trett av deres bedrifter. Bare for min egen skyld skriver jeg dette. Ikke for å smigre guder, ikke for å smigre konger, ikke av frykt, og ikke i tro på fremtiden. For i mine levedager har jeg gjennomgått og tapt så meget at jeg ikke plages av ørkesløs frykt, og jeg vemmes ved håpet om udødelighet, som jeg vemmes ved tanken på guder og konger. Jeg skriver dette bare for min egen skyld, og i dette tror jeg jeg skiller meg fra alle skrivere, det være seg i fortid som i fremtid."


Min omtale finner dere her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar