23.10.2010

Magic Kingdom for Sale - Sold!

Dette er mitt første virkelige forsøk på å lese fantasy. Basert på denne opplevelsen blir det minst fem forsøk til. Terry Brooks har nemlig skrevet seks bøker i denne serien. Og for en serie. Mulig mine fantasykunnskaper er begrenset, noe som kan bety at denne serien er mindre original og noe mindre genial enn jeg tror den er, men likevel, hvem blir ikke fenget av dette:

The catalogue was from Rosen's Ltd. It was the department store's annual Christmas Wishbook...

Landover was a genuine magic kingdom complete with fairy folk and wizardry, just as the advertisement had promised. But - after he purchased it for a million dollars - Ben Holiday discovered that there were just one or two details the ad had failed to mention...

Such as the fact that the kingdom is falling into ruin. The barons refuse to recognise a king and taxes haven't been collected for years. The dragon, Strabo, is laying waste to the countryside, while the evil witch, Nightshade, is plotting to destroy the world. And if that weren't enough for a prospective king to deal with, Ben soon learns that the Iron Mark, terrible lord of the demons, has challenged all pretenders to the throne of Landover to a duel to the death - a duel no mere mortal can hope to win.

All in all, not the happy ending he was promised, but there's one human trait that even magic can't overcome. Ben Holiday is stubborn.


Denne var like spennende som jeg håpet på, i tillegg til å være sjarmerende, morsom og litt av et eventyr. Forfatteren har ikke gjort det enkelt for Ben, og gang på gang blir jeg overrasket over hvordan hans møter med befolkningen går. Brooks har skapt en haug med forskjellige karakterer, som alle har interessante personligheter. Få av karakterene er endimensjonale - som man kanskje kunne forventet i en slik serie. Det er ikke nødvendigvis det gode mot det onde, men heller en historie om verdien av samarbeid, tillit og hardt arbeid. Likevel får Ben fiender fra forskjellige hold, og det er ikke alltid jeg syns avgjørelsene hans er like kloke. Han er feilbarlig som alle andre, men som baksideteksten kommenterte, han er sta, og det er ikke alltid en dum egenskap å ha.

Tema for denne boken er et ønske om tilhørighet - om det å finne venner, kjærlighet og rett og slett et hjem. Bens kone døde for flere år siden og alt han satt igjen med på jorden var jobben. Det var ikke nok. Men å gi slipp på alt man kjenner for en uperfekt eventyrverden er ikke enkelt.

Den seriøse undertonen, blandet med humoristiske betraktninger og spennende eventyr om konger, drager, uperfekte trollmenn, et hundemenneske og farlige fiender gjorde denne boken til et funn for meg. Neste gang jeg er i byn blir det en tur innom Norli på T7 for å raske med meg resten av serien.

1 kommentar:

  1. Jeg leser en god del fantasy, men har nok undervurdert Terry Brooks litt. Jeg begynte på "Shannara"-serien hans, men klarte ikke å komme meg gjennom mer enn én bok. Ikke fordi de var så dårlig skrevet, akkurat, men akkurat den boken var veldig "typisk" fantasy, inkludert noen kjappe løsninger (=logiske brister). Men det er lenge siden den ble skrevet, så kanskje jeg skal gi ham en sjanse til.

    SvarSlett