17.10.2010

En smakebit på søndag - nr. 23

Denne søndagens smakebit kommer fra en bok jeg oppdaget da jeg ryddet ut av hyllen med innbundede romaner på jobben. Smakebiten er baksideteksten fra boken, som er skrevet av Vladimir Sorokin - også kjent for å ha skrevet Køen:

"Moskva, 2007: En eneveldig monark er kommet til makten. Russland har bygget en høy mur mot Vest-Europa; bare gassledninger slipper gjennom. I stedet har landet alliert seg med Kina. Både ytre og indre fiender bekjempes skånselsløst av 'opritsjnikene', herskerens egen sikkerhetstjeneste.

Opritsjniken Komjaga kjører rundt i en tomatrød mercedes med et avhogd hundehode montert til støtfangeren. Vi følger ham gjennom et hektisk døgn i statens tjeneste - gjennom henrettelser og ildspåsettelser, rituelle voldtekter og spåkonebesøk, badstueorgier og gullfiskrus."


Jeg gleder meg villt til å begynne å lese denne (og til å finne ut hva i alle dager gullfiskrus er). Jeg elsker Russland - både det virkelige landet og oppdiktede versjoner. Dette blir bra! Boken heter forresten En Opritsjniks dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar