12.07.2010

Mine bokreiser 2010

Hvor har mine bokreiser ført meg i 2010? Jeg tar en liten halvårsgjennomgang på hvor jeg har vært i år, før jeg tar en fysisk reise til Kroatia. 

1. USA er et land jeg har besøkt ganske ofte i år. Blant annet har jeg vært på Olympus og i Hades' underverden - førstnevnte befinner seg over Empire State Building og sistnevnte befinner seg under Hollywood. Jeg har reist i tid med Henry deTamble, for det meste i Chicago, og jeg har vært med på å planlegge drap i den nydelige delstaten Vermont. Dette er kanskje stedet jeg ivrer mest etter å dra til, basert på mine bokreiser i USA. Så må jeg ikke glemme mitt fantastiske besøk i New York, hvor jeg lekte detektiv sammen med karakterene til Paul Auster, og min tid i "den andre" Bergen - New Jersey - hvor jeg for det meste holdt meg på rommet mitt med Oscar Wao. Sist, men ikke minst, tok jeg turen til sørstatene på 60-tallet, hvor livet nok kunne vært bedre for mange. Man blir ihvertfall takknemlig for at man bor i Norge og det er 2010. Jeg gjetter at det blir flere reiser til dette svære landet før 2010 er omme. 

2. Storbritannia er nok et engelsktalende land jeg har besøkt ofte dette året. Og det har vært besøk fylt med mye latter og noen dystre affærer. Jeg besøkte huset til Arthur Dent etter at jorden på mystisk vis dukket opp igjen etter å ha blitt sprengt i stykker for å lage en ny intergalaktisk vei. Jeg har tilbragt lange dager i huset til den eksentriske forfatteren Vida Winter, mens hun fortalte meg livshistorien sin. Ben - det stygge, skumle femte barnet til Harriet og David har underholdt meg (om man kan kalle det det) i en engelsk landsby. Ville hunder med glødende øyne har jaget meg ved Baskerville Hall. Dumbledore har fortalt meg skjønne fabler, og jeg har også her lekt detektiv: denne gangen med Flavia de Luce. Mitt kanskje morsomste besøk i England skjedde da jeg havnet midt oppi familieforviklingene til George - som for øvrig trodde han holdt på å bli gal. Mitt besøk på Hundreds Hall ble ikke så skremmende som forventet, og var en klar nedtur, men mitt gode humør returnerte så fort jeg tok turen til Oxford hvor jeg løste mordet på Nicholas Quinn sammen med Endavour Morse. Og med dette konkluderte jeg mine reiser til Storbritannia så langt i år. Men det er tydelig at jeg liker meg i dette landet - jeg reiser visst ofte. 

3. Frankrike er nok et land jeg trives i, dog jeg ikke har vært der så ofte som i England. Jeg tok turen med Fredric Drum, for å kose meg med vinsmaking, men det ble et mer stressende besøk enn forventet. Blodet mitt ble "hett" da jeg besøkte en fransk landsby hvor de fleste innbyggerne hadde svin på skogen. Seinere ble jeg dømt til døden i Paris. Den siste turen min ble kort, og jeg hadde kun tid til å ødelegge et ball før jeg måtte returnere til dagliglivet. 

4. Norge er mitt hjemland, og her har jeg både reist gjennom bøker og fysisk. Jeg begynte i Stavanger, hvor jeg lærte mye om hvordan det er å være gutt som blir forelsket i en annen gutt. Deretter prøvde jeg meg på å opprette Sameland i Nord-Norge. Det var mildt sagt lite vellykket. Jeg har også tatt en svipptur innom Oslo hvor jeg kjøpte meg en rød ball og et bankebrett, i tillegg til å sørge over min fars død et annet sted på østlandet. Så tok jeg turen til Bergen (ikke verst med tanke på at jeg allerede befant meg i Bergen), og dette var jo en strålende tur.. Nordens paradis og alt det der. Siden det var en seriemorder løs ble det litt dyster stemning, men likevel. Jeg tok nok en tur til Oslo hvor jeg ble påkjørt av en båt, mens jeg befant meg i en annen båt, og jeg sviktet ikke min beste venn og ble heller ikke god til å synge samtidig. 

5. Nabolandet Sverige fikk jeg også gleden av å besøke. Først jaktet jeg på en hund med Joel Gustavsson og deretter jaktet jeg på enda en morder på Öland.

6. Jeg ble ikke værende lenge i Sverige som dere skjønner, men hoppet videre til Finland. Der møtte jeg tordengudens sønn og hjalp ham med å omvende det finske folket til den nygamle troen. Og jeg som er hardbarket anti-teist.. sånn går det når man dykker ned i bøkenes verden. 

7. Det er voldsomt som jeg har reist rundt dette året. Neste mann ut er Russland, hvor jeg har avslørt konspirasjoner med Erast Fandorin, jeg har drevet terrorvirksomhet mot tsarregimets utdanningsminister, jeg har opplevd døden med Ivan Ilyich, og hatt skitne tanker som ikke ville gå vekk. Russland er et spennende land, men kanskje ikke det koseligste.

8. Italia har jeg vært innom, og blitt reinkarnert med Viskovitz. En slitsom opplevelse. Men enda mer slitsomt var det å sulte og drive med selvskading med Mattia og Alice. 

9. Turen til Sør-Afrika var desverre ikke spesielt munter den heller, men det var en lærerik tur. Det er ikke lett å være hvit i dette landet etter apartheid. Tenk å bære på all den skyldfølelsen (uansett om man har noe å følelse seg skyldig for eller ikke).

10. Det ble også et par turer til Tyskland, og begge endte ganske tragisk (ihvertfall for enkelte). 

11. I Polen besøkte jeg menneskene i de stripede pysjamasene. 

12. Og i Pakistan fortalte jeg min livshistorie til en amerikaner. 

13. Australia var jeg innom, og der gjorde jeg en drøss med gode gjerninger. Det var en fin tur. En kul hund kalt the Doorman hadde jeg også. 

14. Den Dominikanske Republikken var et uønsket reisemål, hvor jeg ble vitne til at Oscars liv endte.

15. Jeg letet etter mine forfedres historier på Barbados, og fant ut litt mer en kanskje var ønskelig. 

16. Det mest eksotiske reisemålet må være Atlantis, hvor jeg tilbragte mange uker. 

17. Før og etter Atlantis var jeg imidletid i Egypt, og det er der jeg befinner meg nå, mens jeg studerer for å bli lege (og etter hvert blir legen til farao Akhnaten). 

Jeg har altså besøkt 17 forskjellige land det siste halvåret. Det hadde ikke vært mulig uten bøker (eller fri fra skole og jobb og en svær bankkonto). Det har vært oppturer og nedturer, men for det meste har det vært fornøyelig. Jeg anbefaler alle å reise på denne måten når man ikke har penger eller tid til å reise på vanlig måte. God sommer!

PS. Jeg ser forresten at det har blitt mye reising i Europa - jeg tror nok et fint mål kan være å reise oftere til andre verdensdeler. Variasjon er en fin ting, og man lærer jo mye av disse turene. 

Hvilke land har du besøkt i år?

6 kommentarer:

  1. Oi, makan som du har reist rundt, da! Jeg har ikke noe svar klart på hvor i verden jeg har vært gjennom bøker i år, sånn på stående fot, men det er mulig det blir en bloggpost av det på et eller annet tidspunkt. Det blir nok i allefall ikke like mange steder som deg. God ide! :)

    SvarSlett
  2. Ja, det har blitt mye bokreising. Men det er fint, siden jeg egentlig ikke har reist noen steder siden jeg var i Paris forrige september.

    Jeg merket meg at jeg har vært mye i USA og Storbritannia, det gjelder sikkert for mange bokbloggere. Og Norge.. Noen turer i Norge har det ihvertfall blitt utenom bokverden også, til Haugesund og Stavanger. Men neste tur blir til sommer og sol i Kroatia =) Det landet har jeg ikke besøkt i bokverden. Blir spennende å lese hvor du har fartet hvis du skriver innlegg.

    SvarSlett
  3. I mangel på noe bedre å bedrive tiden med, la jeg ut en lignende post på bloggen min. :) Det var som jeg mistenkte; du har reist mer enn meg! Tror jeg kom frem til 10 eller 11. :)

    SvarSlett
  4. 10 eller 11 er fremdeles ikke verst da, i løpet av et halvt år :)

    Dessuten befinner du deg i Skottland (i hele sommer?), noe jeg syns virker veldig mye mer eksotisk enn en sommer hjemme i Norge. Så i den virkelige verden er du nok mer bereist enn meg hehe..

    SvarSlett
  5. Morsomt innlegg! Tror jeg følger i deres fotspor og lager en oversikt jeg også - som du sier er det masse å lære av å reise rundt på den måten (og mye mindre slitsomt enn å gjøre det fysisk =P )

    SvarSlett
  6. Det må du gjøre, det er gøy å lese andre slike innlegg =)

    SvarSlett