04.07.2010

Min lesepersonlighet

Stine har lagt ut svar på en rekke spørsmål om lesevaner, og i god bokbloggtradisjon kopierer jeg spørsmålene og legger ut mine egne svar. Hva de sier om min lesepersonlighet er jeg dog ikke sikker på, det får dere tolke som dere vil.

1. Leser du rutinemessig bøker om igjen?
Nei, ikke "rutinemessig". De beste bøkene leser jeg om igjen fordi jeg savner dem og vil oppleve dem igjen. Som så mange andre har jeg lest Harry Potter bøkene og Ringenes Herre om igjen og om igjen og om igjen osv.. usikker på hvor mange ganger, men det er ikke umulig at man når et tosifret tall. I tillegg har jeg lest Frankenstein en rekke ganger, og det er mange bøker jeg har lest de siste årene som jeg planlegger å lese om igjen. Problemet er bare at det er så mange nye bøker jeg vil lese, at jeg vet ikke lenger når jeg skal få tid til å repetere gamle favoritter.

2. Er du opptatt av å holde bøkene dine pene?
Nei, jeg syns slitte, godt leste bøker har sin sjarm. Bare de ikke revner, det kan jeg ikke fordra. Bøker som er pene ser ofte ut som ikke de ikke har blitt lest. Man skal kunne se at bøkene har blitt lest.

3. Har du lister av bøker du planlegger å lese?
Jepp, og den listen er alltid lang. På bokelskere.no har jeg for øyeblikket 130 bøker jeg skal lese (og det er av bøkene jeg eier, ikke av de jeg ønsker meg). Øverst på min liste over bøker jeg vil lese ligger for øyeblikket "Klokken i Makedonia" av Knud H. Thomsen og "Mister B. Gone" av Clive Barker, men jeg ombestemmer meg hele tiden.

4. Hvordan velger du ut hvilke bøker du leser?
Etter humør. Vil jeg lese noe morsomt? Noe skummelt? Noe utspekulert? Noe skjønt? Når det gjelder å kjøpe bøker pleier jeg rett og slett å velge ut de jeg syns virker spennende etter å ha lest på baksiden av bøkene, eller de jeg har lest gode omtaler om på bloggene, eller fått anbefalt. Og jeg pleier å treffe, for de fleste bøkene jeg har lest i år har vært gode. Noen bommerter har det blitt, men det er svært få.

5. Finnes det bøker du aldri ville nedverdighet deg til å lese grunnet omtale?
Jeg stoler ikke mye på avisomtaler, men hvis mange bokbloggere eller medlemmer på bokelskere slakter en bok, da spørs det om jeg plukker den opp. Jeg er også en liten boksnobb, som ofte blir skeptisk til bøkene "alle" elsker. Enkelte ganger med rette - andre ganger må jeg bøye meg i støvet og si meg enig med "alle". Siden jeg jobber i bokbutikk hender det at jeg prøver meg på slike populære bøker, selv om jeg egentlig ikke føler for det.

6. Leser du alltid ferdig en bok hvis du ikke liker den?
Nei, som regel leser jeg ikke 50 sider en gang, noe jeg mest sannsynlig burde. Jeg gidder ikke kaste bort tid på dårlige bøker, men jeg kan også risikere å gå glipp av gode bøker fordi jeg ikke holder ut lenge nok. Tror nok jeg burde lagd meg en 50-100 siders regel: Les minst 50 sider av tynne bøker før jeg gir opp, og minst 100 sider av tykke bøker.

7. Hvor mye leser du hver dag?
Det kommer veldig an på hvilken dag det er. De dagene jeg har helt fri kan jeg lese alt fra 100 til 500 sider (mer en sjelden gang, som da siste Harry Potter boken kom ut - kunne jo ikke gi meg før den var utlest). På travle dager kan det bli 10 til 50 sider før jeg skal sove.

8. Tenker du noen gang på at du burde skjerpe hva eller hvordan du leser, på samme måte som du tenker at du burde spise sunnere eller trene mer?
Tenker kanskje at jeg burde velge flere nyere bøker, siden jeg jobber i bokhandel. Når jeg skal anbefale bøker til kunder er det jo litt viktig at vi faktisk har bøkene i butikken. Ellers leser jeg det jeg vil, når jeg vil, noe som passer meg utmerket (pensum ikke medregnet).

9. Språk eller handling, eller er dette et absurd spørsmål? Tenk fort.
Handling. Nei språk. Nei handling. Ja takk begge deler? Absurd - kanskje det ja. Begge deler er tross alt veldig viktig.

10. Regner du mer enn 60 prosent av din lesetid som avslapning?
Siden det er sommer er jeg fristet til å svare ja, for nå leser jeg bare skjønnlitteratur (foreløpig). Men godt over 60 prosent av det jeg leser til vanlig er pensum og det er ikke akkurat avslappende. Hvis man bare teller skjønnlitteratur ville jeg kalt det meste av min lesetid for avslapning.

11. Er litteratur hovedsakelig underholdning, dannelse eller flukt?
Mest underholdning. Men selv om det er underholdning har det jo et visst dannelseselement også, spesielt hvis man leser mye forskjellig. Flukt kan det også være innimellom, spesielt på dårlige, eller stressende dager.

12. Har du noen gang likt en bok og nektet å innrømme det av kulturstatusårsaker?
Jeg kommer faktisk ikke på noen, nei. Jeg har hatt den opplevelsen med musikk, men ikke med bøker.

Spørsmålene og "fasit" finner du her

2 kommentarer:

  1. Det er quizen min det der. "Fasit" har jeg for øvrig lagt ut i kommentatorfeltet på innlegg.

    SvarSlett
  2. Hvordan analyserer du mine svar da? Gøy at du prøver deg på en "fasit" =) Skal linke til innlegget ditt også.

    SvarSlett