25.06.2010

Du kan ikke Svikte din Beste Venn og bli God til å Synge Samtidig



Jeg har vært nysgjerrig på denne tittelen lenge, og i dag fant jeg endelig ut hva denne lille boken består av. Svaret er en rekke mini-fortellinger, pluss noen tanker og refleksjoner, i tillegg til en god del landskapsbilder. Jeg har aldri lest noe slikt før.





Jeg ble ganske betatt fra første side:

"En morgen, rett etter frokost, ringte det på. Jeg gikk mot døren for å åpne, men så begynte jeg å nøle. Det ringte på noen ganger til, så sluttet det. Jeg rørte meg ikke. Først etter omtrent en halvtime åpnet jeg døren, og da var det ingen der."


De fleste historiene er på denne lengden, noen litt lengre. Enkelte er tankevekkende, andre er morsomme. Noen forstår jeg rett og slett ikke, og et fåtall er litt forstyrrende. Men alt i alt en fornøyelig liten bok. Minner litt om Erlend Loe i skrivestil. Dette er nok ikke en bok for alle, men den er uten tvil spesiell. Jeg lurer på om forfatteren har skrevet lengre, sammenhengende tekster også? Denne boken er debuten hans, så vidt jeg har fått med meg. Tror nok jeg må finne ut mer om ham. Her er to av mine favoritter fra boken:

"En morgen våknet jeg helt av meg selv. Her finnes en mulighet, tenkte jeg."


"Trær dør ikke av alderdom. De kan dele og fornye cellene sine helt ubegrenset. I takt med at treet blir høyere, øker stammen i tykkelse slik at det alltid er i stand til å bære seg selv. Du er ikke en gang i stand til å bære denne gamle kofferten, langt mindre få den med deg inn på toget som snart skal gå til Hamburg. Du puster tungt og det gjør vondt i ryggen når du løfter. Om noen år er du borte."


Likte du Naiv.Super tror jeg denne lille samlingen med historier vil være noe for deg. Vet du ikke hva Naiv.Super er kan du prøve å lese denne i stedet. Eller i tillegg. Det er gøy å lese sære bøker innimellom. I hvert fall de som er godt skrevet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar