12.04.2010

You're an Animal, Viskovitz

Jeg har merket meg at det tar litt tid å lese Crime and Punishment, noe som i grunnen er ganske kjekt for jeg koser meg med boken. For å ikke bli en lat blogger mens jeg holder på med mitt russiske klassikere prosjekt, tenker jeg å legge ut omtaler om bøker jeg har lest før min bloggkarriere startet, slik at det ikke blir for lenge mellom hvert innlegg. Jeg starter med: You're an Animal, Viskovitz av Alessandro Boffa.

PROLOGUE
So there we were on that ice floe, just the two of us, adrift in the polar night. Viskovitz turned and said, "I'd like you to get our conversation down in black and white". "It's not possible", I answered. "I'm not a writer. I'm a penguin. As far as I'm concerned, 'getting it down in black and white' means making more penguins". So instead there I was a month later, standing still with an egg under my belly, remembering ... I was the one who had brought up the subject.

You're an Animal, Viskovitz handler, ikke overraskende, om Viskovitz. Han blir reinkarnert etter hvert kapittel, og opplever derfor tilværelsen som mange forskjellige dyr. Hvert av kapitlene tar for seg Viskovitz som en spesiell dyreskikkelse, og som man ser ut i fra prologen, blir historiene diktert til en pingvin. Hver av de til sammen 20 historiene beskriver Viskovitz sin kamp for å møte og vinne hjertet til sin store kjærlighet, Ljuba, og ønsket om å forstå sin egen natur. Boffa blander dyriske og menneskelige trekk, for å kunne utforske menneskelig natur fra et uvanlig synspunkt. For det er uten tvil noe svært menneskelig med Viskovitz oppførsel i alle historiene, men han gir aldri slipp på dyrenes natur og til sammen skaper det håpløse, men morsomme situasjoner:

"Figuring it was the proper thing to do, I carried her body to her family. In my desert vocabulary I tried to find some words of condolence and apology, but all I managed to do was massacre her parents and rape her sister. I really wasn't made for social life"

Til tross for hans menneskelige trekk klarer ikke skorpionen Viskovitz å styre sine dyriske instinkter.

Historiene varierer mellom å være interessante, skremmende, sjarmerende, vemmelige og rett og slett bare merkelige. Men viktigst av alt er de meget fornøyelige og ikke minst morsomme. Alle som leser boken vil nok finne sine egne favoritthistorier/favorittskapninger og jeg tror mange vil kose seg med denne boken i sin helhet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar