11.02.2011

15 bøker

Jeg har ikke blitt tagget, men jeg prøver meg likevel. Utfordringen fant jeg på bloggen til Ellen Dahl, og den lyder som følger: “Don’t take too long to think about it. Fifteen books you’ve read that will always stick with you. First fifteen you can recall in no more than 15 minutes. Tag 15 friends, including me because I’m interested in seeing what books my friends came up with.” Tilfeldig rekkefølge:

1. Fred Uhlman - Forsoningen

2. Mary Shelley - Frankenstein

3. Donna Tartt - The Secret History

4. Douglas Adams - The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

5. J.K. Rowling - Harry Potter and the Prizoner of Azkaban

6. Karsten Alnæs - Ikke Dø, Sophie

7. Frances Hodgson Burnett - A Little Princess

8. N.H. Kleinbaum - Dead Poets Society

9. J.R.R. Tolkien - The Lord of the Rings

10. Sir Arthur Conan Doyle - The Lost World

11. Jean M. Auel - The Clan of the Cave Bear

12. Roald Dahl - James and the Giant Peach

13. Colin Dexter - The Wench is Dead

14. Mark Haddon - The Curious Incident of the Night-Time

15. Erlend Loe - Stille Dager i Mixing Part

Jeg elsker alle bøkene på denne listen, kanskje med ett unntak. "Dead Poets Society" er en av de beste filmene jeg noensinne har sett, og siden boken er basert på filmen og ikke omvendt, er den egentlig en favorittfilm, ikke en favorittbok. Men jeg tar den med likevel, fordi jeg aldri vil glemme historien. Bøkene uten link har jeg ikke anmeldt. Dere får bare stole på meg. De er fantastiske!

Kun tre av de femten har jeg anmeldt. De fleste er det lenge siden jeg leste. Kanskje det er på tide med gjenlesning og omtaleskriving av gamle favoritter. Hvis jeg finner tid til enda et leseprosjekt. Men alle bøkene på listen har jeg et brennende ønske om å lese om igjen. Så hvorfor ikke? Har de ikke blitt omtalt på bloggen fortjener de en runde til. Unntaket er "The Clan of the Cave Bear". Den er nettopp lest, og vil bli omtalt snarlig.

Jeg tagger ingen, men alle som har lyst å dele sine femten er velkommen til å gjøre det.

6 kommentarer:

  1. Deads Poets Society ble "drept" for meg i engelsktimene på videregående. Husker jeg syntes det var skikkelig TEIT at noen hadde skrevet en bok basert på en film - og at vi måtte lese noe sånt i en engelsktime. Filmen kan jeg ikke huska var mer enn ok (og at elevene hadde på seg converse-sko i gymtimene).

    Jeg visste forresten ikke at det var den samme som har skrevet Den hemmelige hagen som har skrevet A little princess, det er den som handler om ei jente på en kostskole som må jobbe for dem i stedet når faren dør, sant? Jeg har bare sett filmen, men jeg elsker den, så den i stykker da jeg var liten. Jeg vil lese den også!

    SvarSlett
  2. Ja, det er den du beskriver. Den er utrolig skjønn. Jeg elsket både filmen og boken da jeg var liten, og har lest både den og "Den Hemmelige Hagen" om igjen i voksen alder. Burnett skriver fantastiske bøker - anbefaler så absolutt å lese "A Little Princess"!

    Jeg husker ikke når jeg så "Dead Poets Society" for første gang, men jeg tviler på at det var på skolen, for jeg pleide også å mislike filmer vi ble tvunget til å se. Det er mulig jeg har en forkjærlighet for filmer og bøker som finner sted på en kostskole, men jeg falt uansett helt pladask for filmen, og slukte også boken selv om det er merkelig at boken er basert på filmen og ikke motsatt.

    SvarSlett
  3. Har tatt utfordringen :)

    Jeg kunne sikkert nevnt 30 bøker, og hadde jeg skulle satt opp listen om et år fra nå er det godt mulig at deler av den ville sett annerledes ut.

    SvarSlett
  4. Jeg får nye favoritter hvert år, så jeg skjønner godt hva du mener. Listen blir bare lengre og lengre. Det var ikke lett å plukke ut hvilke 15 jeg skulle ha med, men jeg tror likevel at 8 av dem fremdeles vil høre til på denne listen om ett år eller fem =)

    SvarSlett
  5. Da har jeg laget en liste også!

    SvarSlett
  6. God idé, jeg skal legge ut en slik liste imorgen! Blant dine favoritter er det flere bøker jeg ikke har lest, men har veldig lyst til å lese, blant annet "The Secret History" og "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy". Har nettopp kjøpt min første Harry Potter-bok, og den har jeg skyhøye forventninger til. "Forsoningen" tror jeg definitivt er noe for meg, så den må jeg kjøpe. Bra liste:-)

    SvarSlett