18.02.2011

Lesesirkel: Bokforslag

Jeg har fått inntrykk av at det er ganske stor enighet rundt sjangervalg til den første boken vi skal lese. Det blir en klassiker (skrik ut hvis du er uenig!). Hvis alle sier seg enig er det to ting som må gjøres:
  1. Vi må bestemme oss for en dato
  2. Vi må velge bok
Hva med å velge en dato i starten av april? Da har vi litt over en måned på å skaffe boken (for de som ikke har den i hyllen fra før) og lese den. Kom gjerne med andre forslag hvis dette ikke passer.

Når det gjelder valg av bok har vi mange muligheter hvis vi skal lese klassikere. Jeg foreslår at det er valgfritt om man vil lese den på norsk eller engelsk. Det kan bli interessant å lese anmeldelser av forskjellige oversettelser, eller av originalen og oversettelser. Vi har også mange forskjellige nasjonaliteter å ta av. Vi har russiske klassikere, franske, britiske, amerikanske, norske, svenske osv... Noen som har en forkjærlighet for et spesielt land? Her er noen eksempler på bøker vi kan velge:

  1. Ann Radcliffe - The Mysteries of Udolpho
  2. Ivan Turgenev - Fathers and Sons
  3. Charles Dickens - The Old Curiosity Shop
  4. Mark Twain - The Adventures of Huckleberry Finn
  5. Victor Hugo - Ringeren i Notre Dame
  6. Sigrid Undset - Jenny
  7. Gustave Flaubert - Madame Bovary
  8. Daniel Defoe - Robinson Crusoe
  9. Fyodor Dostoevsky - The House of the Dead
  10. Jane Austen - Northanger Abbey
  11. Thomas Mann - Death in Venice
  12. Walter Scott - Ivanhoe
Dette er bare eksempler. Hvilken klassiker har du alltid hatt lyst til å lese, men så langt ikke fått lest? Hvilken klassiker ønsker du å lese nå? Skriv ned de du kan tenke deg å lese i kommentarfeltet mitt, så lager jeg en liste i morgen med alle forslagene, slik at vi kan stemme over dem. Velg mellom både gamle og moderne klassikere. Dere trenger ikke å plukke fra listen min, velg akkurat de bøkene dere ønsker. Jeg skal bruke kvelden på å pønske ut mine egne forslag. Ikke mer enn to forslag per person helst, slik at listen ikke blir enorm.

P.S. Alle trenger ikke å skrive om hver bok. Dere kan være med på de bøkene som frister til lesning, og hoppe over de dere enten har lest eller ikke ønsker å lese. Alle vil ikke nødvendigvis være enig med flertallet om bokvalg. Men jeg håper selvsagt at flest mulig blir med hver gang.

Forslag til nå (oppdateres etter hvert):
  1. Thomas Mann - Huset Buddenbrooks
  2. Jane Austen - Emma/Northanger Abbey
  3. Ann Radcliffe - Mysteries of Udolpho
  4. Sigrid Undset - Jenny
  5. Franz Kafka - Prosessen
  6. Joseph Conrad - The Heart of Darkness
  7. Charles Bukowski - Ham on Rye (mitt forslag)
  8. Charles Dickens - Hard Times (mitt forslag)

17 kommentarer:

  1. Thomas Mann - Huset Buddenbrooks (står i bokhylla og trenger inspirasjon til å lese den!)
    Jane Austen - Emma (nettopp ankommet bokhylla, litt usikker på om den er lest før, men det gjer ingenting!)

    Bare som ein idé, så kan det godt vera ein oversikt over kven som er med slik at ein kan følge eventuell utvikling i blogginnlegg, og linke til bloggene når boken er avsluttet:)

    SvarSlett
  2. Buddenbrooks vil jeg også lese =) Begge to kommer på listen!

    Ja, jeg tenkte å lage en oversikt når alle har blogget om den første boken. Jeg stjeler Knirk sitt opplegg for den nordiske samlesingen. Og så lager jeg en etikett med navnet "Lesesirkel" på alle innlegg som handler om lesesirkelen. Jeg skal fikse oversikt =)

    SvarSlett
  3. Jeg slår et slag for Charles Dickens, Victor Hugo eller Gustave Flaubert. Sistnevnte har jeg akkurat begynt på ifm pensum, da. Ellers har jeg fire Austen-bøker stående, men ikke den du nevner her. Jeg venter og ser hva som blir bestemt, også får vi se om jeg henger meg på. Har egentlig blitt en liten overdose av klassikere den siste tiden for meg. :P

    Starten av april høres forøvrig greit ut for min del.

    SvarSlett
  4. Julie: Er det en bok av Dickens eller Hugo du har spesielt lyst til å lese? Skriv gjerne spesifikke forslag =) De jeg har listet opp er egentlig bare eksempler, litt tilfeldig valgt. Kan fint velge andre bøker av forfatterne jeg har nevnt, eller helt andre forfattere. Og man kan jo også velge moderne klassikere, bøker skrevet i siste halvdel av 1900-tallet f.eks.

    SvarSlett
  5. Jeg vil gjerne lese:
    Mysteries of Udolpho og Jenny eller Northanger Abbey ( Ja, det var 3 men klarte ikke velge blant de to siste ;) )

    SvarSlett
  6. Nja, jeg brukte mest lista di som mal, og tenkte på de titlene du skrev ned. Jeg har ikke noe spesielt forhold til klassikerne utenfor pensum - med mindre det er snakk om science fiction-klassikere. De tror jeg derimot at det ikke er noe særlig oppslutning rundt blant oss som har meldt interesse, så jeg leser heller de for egen regning! :)

    Om jeg skal trekke noen moderne klassikere som jeg kunne tenke meg å lese ut av løse lufta, måtte det vel bli Franz Kafkas "Prosessen" eller Joseph Conrads "Heart of Darkness". :)

    SvarSlett
  7. Ikke dumt, begge er bøker jeg også kunne tenke meg å lese. Jeg tror begge er ganske tunge, men "Heart of Darkness" er såpass kort at det ikke gjør noe. Jeg skriver dem opp på listen jeg =)

    SvarSlett
  8. Jeg synes tidsaspekten høres bra ut. For at listen ikke skal bli aldeles lang så går jeg for Udoplho eller Buddenbrooks, men jeg blir med uansett så lenge jeg ikke har lest boka fra før av:-)

    SvarSlett
  9. Ser ut som jeg har lest de fleste av de som nevnes her - bortsett fra Buddenbrocks og Ham on Rye - så da stemmer jeg for en av de.

    - som Karin over er jeg med så lenge jeg ikke har lest boka fra før.

    SvarSlett
  10. Det er flere som nevner Buddenbrooks. Kanskje vi skulle startet med den? Er det flere som ønsker å lese den?

    SvarSlett
  11. Det var interessant at du skrev: "Jeg foreslår at det er valgfritt om man vil lese den på norsk eller engelsk". Hvorfor bare de to språka? :)

    SvarSlett
  12. Man kan lese den utgaven man vil. Jeg nevnte kun de to fordi de fleste kan lese begge språkene. For de som har evner utover norsk og engelsk er det selvsagt en mulighet å lese boken vi velger på et annet språk. Hvis du f.eks. kan lese en russisk forfatter på russisk vil jo det være det beste, men for de fleste av oss er valget mer begrenset.

    SvarSlett
  13. Jeg er med på thomas mann!

    SvarSlett
  14. Joseph Conrad! Eller Dickens. Eller Austen. Northanger Abbey har jeg faktisk ikke lest, hvilket jo ikke går sånn i lengden.

    SvarSlett
  15. Det ble Thomas Mann, men jeg lurer på om jeg skal lese Conrad til uken. Jeg har fremdeles ikke lest en klassiker til min leseutfordring denne måneden, og "Heart of Darkness" står på listen. Dessuten vil jeg lese Dickens snart, jeg har snakket om å lese ham siden desember.

    SvarSlett
  16. Jeg synes det er mange gode forslag her, spesielt "Jenny" av Undset og "Heart of Darkness". Samme med Radcliffe og Mann. Ikke lett å velge mellom så mange bra bøker. Moro med lesesirkel :)

    SvarSlett