19.02.2011

Lesesirkelforslag: Thomas Mann - Buddenbrooks

Nå går jeg kanskje litt fort frem, men Buddenbrooks av Thomas Mann er den boken som har blitt nevnt flest ganger til nå. Derfor foreslår jeg den som vår første lesesirkelbok. Hvis mange er uenig kan vi velge en annen bok, men foreløpig vil jeg vite hvor mange som blir med hvis vi leser denne boken? For å hjelpe dere med valget har jeg funnet informasjon om boken fra bokelskere.no:

"Denne store, tyske sagaen som følger en familie i fire slektsledd, foregår i Lübeck fra 1835 til 1877. Thomas Buddenbrook er hovedfiguren, og vi møter ham allerede som 10-åring, sammen med broren Christian, som bare er litt yngre. Fra første øyeblikk er det tydelig at det er Thomas som har temperament og karakter til å bli farens etterfølger i handelshuset Johann Buddenbrook. Firmaet har navn etter Johann, bestefaren, som grunnla firmaet i det 18. århundret; en fornuftsbestemt herremann, streng og handlekraftig. Sønnen hans, Thomas' far, er annerledes. Han går under navnet Jean og er religiøs og rik. Etter revolusjonen i 1848 snur ting, og de nyrike gjør seg gjeldende i byen. Den ene datteren kommer skeivt ut -; først av ett ekteskap, så et til, men da Thomas overtar, ser ting i starten ut til å gå riktig vei. I neste generasjon, derimot, er den opplagte arvingen både drømmende og musikalsk, og forfallet nærmer seg. Romanen slo ned som en bombe i Thomas Manns fødeby, fordi han hadde «plyndret» sin egen familiehistorie, også den fast forankret i et handelshus. Det ble folkesnakk, og det ble laget hvem-er-hvem-lister. Men alt dette er for lengst glemt, og denne elegante, detaljerte og ironiske romanen har gledet og imponert millioner av nye lesere i mer enn 100 år."


Hvis dere vil vite hva andre syns om boken kan dere lese trådene om den på bokelskere.

Det finnes visstnok to forskjellige norske utgaver, en som heter Huset Buddenbrooks, og en ganske ny som kun heter Buddenbrooks. Jeg har sistnevnte i bokhyllen. Den kan også selvsagt leses på engelsk, eller på tysk for de som har mulighet til det. Jeg foreslår at vi velger selv hvilken utgave vi vil lese. På den måten kan vi diskutere forskjellene og likhetene til ulike utgaver.

Hvem blir med hvis vi leser Buddenbrooks og anmelder den i starten av april? Hvis mange nok er enig med valget leser vi Buddenbrooks. Hvis veldig mange er uenig velger vi en annen.

28 kommentarer:

  1. Jeg er gjerne med på den boken :)

    SvarSlett
  2. Jeg er med på boken :)

    SvarSlett
  3. Bare et tips! Vi skulle ikke laget en gruppe på goodreads eller facebook. Hvor vi avtaler hvilke bøker vi skal lese + legger ut linker til bloggene og anmeldelsene.

    SvarSlett
  4. Jeg kommer til å lage en egen fane på bloggen min hvor jeg linker til bloggene og anmeldelsene. Jeg venter til jeg vet sånn ca hvem som er med, så fikser jeg det. Men vi kan godt lage en felles gruppe hvis alle er med på det ja. Det er synd det ikke går an å lage grupper på bokelskere, det villle vært det perfekte stedet å gjøre det, siden de fleste bokbloggerne allerede har profiler og er aktive der.

    Når det gjelder å avtale bøker hadde det vært mye enklere å gjøre det i en gruppe enn på bloggen min - det er litt stress å skrive nye innlegg her hele tiden. Vi får se hva de andre sier =)

    SvarSlett
  5. Ja, lurer på hvorfor bokelskere ikke har grupper egentlig?!? Jeg har nylig meldt meg inn både der og goodreads, og synes faktisk goodreads er bedre nettopp pga grupper oa.

    SvarSlett
  6. Nei til facebook. Ja til Buddenbrooks
    (selv om jeg leste en eller annen plass at den er dødskjedelig - eller DØDSkjedelig er vel mer korrekt -)

    - og hver gang jeg hører tittlen tenker jeg på barnetv-en - Barna fra ollenback eller ullenbock, eller noesånt. Det var også kjedelig.

    SvarSlett
  7. Eg er med på Buddenbrooks:-) Som eg sa trenger eg inspirasjon til å lese denne. Fant min utgave i bokhylla nå, og den er frå 1980 utgitt på Gyldendal. Spennande å høyra om det er variasjon i språk o.l.

    SvarSlett
  8. Ingalill: Hvis du leser kommentarene på bokelskere får du kanskje et annet inntrykk av boken. De fleste der var særdeles positive =)

    Elida: Gøy at du leser en gammel utgave. Min er splitter ny, så da kan vi sammenligne våre i det minste =)

    SvarSlett
  9. Det fine med facebook er at man kan lage helt private grupper som ikke kommer opp i søk. Hvis man ikke ønsker at andre skal vite navnet, kan man bare lage en fiktiv profil for den kontoen eller noe sånt?

    SvarSlett
  10. Hmm, jeg vet ikke om jeg blir med på denne enda. Tvilsomt. Kaaaanskje jeg ombestemmer meg. Men jeg leser gjerne hva dere sier om boka, da, selv om jeg ikke leser den selv. :)

    Forøvrig håper jeg at diskusjoner osv kan holdes tilgjengelig for de ca 4 av oss i verden som ikke er på facebook. :P Dere må gjerne lage en facebook-gruppe, men jeg ønsker meg at alt sammen blir lagt ut på blogg også, slik som jeg har inntrykk av at den opprinnelige planen din var, Ann Helen. :)

    SvarSlett
  11. Eg er enig med Julie. Eg har ikkje vore med på Knirk sitt prosjekt, men det har vore jillt å lesa omtalene av bøkene dei har lest:)

    SvarSlett
  12. Jeg er med på Buddenbrooks. Vurderte å lese den på tysk, men tror kanskje ikke tysk-kunnskapene mine er gode nok til å lese annet enn veldig lettleste bøker lenger... ;)

    SvarSlett
  13. Jeg er også med på Buddenbrooks, da får jeg fjernet en murstein fra TBR-hylla mi også:-)

    Synes det høres bra ut at du lager en egen side her på bloggen:-)

    SvarSlett
  14. Jeg lager en egen side på bloggen min hvor jeg samler all informasjon. Det virker som om det er greit for de fleste. Ellers tror jeg vi holder oss til Buddenbrooks som første bok, så kan de som ikke vil være med denne gangen bli med neste gang. Da kan vi godt velge en annen sjanger.

    Hvilken ukedag passer best å skrive anmeldelser på? Helg eller hverdag? jeg tenkte vi kunne anmelde Buddenbrooks enten fredag 1. april (narredagen), lørdag 2. eller søndag 3.

    SvarSlett
  15. Eg syns det høyres greit ut med søndag 3. april, men det er egentlig ikkje så nøye:-)

    SvarSlett
  16. med 3 jobber og studier så kommer nok ikke jeg til å klare kunne skrive anmeldelser til fastsatte datoer, så ingen formening om dato her. Men jeg skal følge med og kommentere så godt jeg kan :)

    SvarSlett
  17. Vi er ikke ferdige med nordisk samlesning før i april, så tror jeg drøyer til seinere. Men lese omtaler skal jeg! Lykke til!

    SvarSlett
  18. Jeg har veldig lyst å være med, men med nordisk samlesning, og to eksamener i vår må jeg vente til sommeren. Men jeg vil være med, og jeg skal lese alle omtalene!

    SvarSlett
  19. Jeg tenkte vi kunne anmelde bok nr. 2 i juni en gang. Kan det passe? Og at vi velger en annen sjanger da, kanskje noe mer moderne.

    SvarSlett
  20. Ja! Jeg har lyst til å lese yngre, afrikansk forfatter, helst kvinne. Kanskje det kunne være noe? (aner ikke hvem - er ikke oppdatert)

    SvarSlett
  21. Chimamanda Ngozi Adichie tror jeg er en populær kvinnelig afrikansk forfatter. Jeg har to bøker av henne, begge ulest. Siden jeg leser få kvinner og få afrikanske forfattere passer forslaget fint for min del. Det er kjekt hvis lesesirkelen kan utvide horisonten min. Ingenting er bedre enn å oppdage ny, god litteratur som man gjerne ikke hadde funnet frem til på egenhånd. Går ut i fra at det finnes en del forfattere å velge mellom, selv om jeg kun kom på et navn =)

    SvarSlett
  22. Jeg er enig med Knirk, kunne godt tenke meg å lese flere bøker av afrikanere. Ikke dumt forslag til bok nummer to. :)

    SvarSlett
  23. Jeg har Buddenbrooks i hylla, så jeg er med! Stemmer også for å lage en gruppe en eller annen plass hvor man kan komme med forslag og stemme, slik at vi ikke spammer bloggen din :)

    SvarSlett
  24. Jeg har ikke blogg, men slenger meg med og leser samtidig med dere uansett! :) Har boken stående i hyllen så det passer fint å lese denne. Jeg har heller ikke facebook så håper ikke det blir lagt gruppe der...

    SvarSlett
  25. Jeg er gjerne med på "Buddenbrooks", og søndag 3. april er best (jo flere dager man har på seg...). Hvis "En halv gul sol" blir bok nummer to, blir jeg i hvert fall med! Begge disse bøkene har jeg allerede i bokhylla, så det passer perfekt. Gode valg, Labben, gode valg!! :-)

    SvarSlett
  26. Har en tråd i dag på bloggen min om afrikansk litteratur - masse tips. Jeg ser at Chimamanda Ngozi Adichie er anbefalt, og at hun er en av dem jeg har lyst til å lese. Kan hende jeg leser noe av henne på egenhånd, men har veldig lyst til å være med å lese her også. God helg!

    SvarSlett
  27. Denne har eg gått glipp av, men eg vil gjerne vere med!

    SvarSlett
  28. Genialt =) Da er du med. Vi blogger om "Buddenbrooks" 3. april. Neste bok blir sikkert i sommer en gang, da muligens av en kvinnelig, afrikansk forfatter.

    SvarSlett