09.02.2011

Bokgeografi


Tid for bokgeografi, hvor jeg svarer på tre spørsmål om bøker fra et spesifikt land. Dette konseptet har jeg lånt av en svensk bokblogger, og forrige uke tok jeg nettopp derfor for meg Sverige. Denne uken hopper jeg videre sør, til Frankrike.

1. Fortell om en bok du har lest som utspiller seg i Frankrike eller som er skrevet av en forfatter med tilknytning til Frankrike.

I fjor mens jeg satt på venterommet hos tannlegen hadde jeg med meg en helt spesiell liten bok, skrevet av franskmannen Victor Hugo. For meg er ventetiden hos tannlegen angstfylt, for jeg har massiv tannlegeskrekk. Pirkeren er min verste fiende, for ikke å snakke om alle de andre skumle redskapene jeg heldigvis slipper å bli bedre kjent med så lenge tennene mine holder seg friske og fine. Bedøvelsessprøyten er min eneste venn. I all denne nervøsiteten er det fint å kunne unnslippe frykten ved å stappe nesen i en bok. Men en hvilken som helst bok vil ikke duge. Innholdet må være interessant, jeg må kunne glemme alt rundt meg og leve meg fullstendig inn i historien. Det klarte jeg da jeg leste "The Last Days of a Condemned Man". Victor Hugo beskriver de siste dagene til en mann som er dømt til døden. Han beskriver en angst som blir omgjort til mental tortur, en frykt ulikt noe jeg kunne føle i venterommet til tannlegen. Jeg følte meg straks bedre med tanke på at min kjipe situasjon ville være over om en liten halvtime, men den stakkars dødsdømte mannen fikk aldri sjansen til å unnslippe sin angst. Min omtale av boken kan du lese her. Den var meget god, men desverre kun en høyst midlertidig kur for tannlegeskrekk.

2. Fortell om en forfatter som på ett eller annet vis har tilknytning til Frankrike. Koblingen kan være så søkt som du bare vil, men forklar valget.

Irène Némirovsky var en forfatter som hverken ble født eller døde i Frankrike. Likevel var hun fransk. Hun skrev på fransk og hun bodde store deler av livet i Frankrike. Bøkene hennes er vel verdt å få med seg.

"Némirovskys far hadde slått seg opp på kornhandel og var en rik finansmann som i 1918 flyktet med familien fra Den russiske revolusjonen. Via Finland og Sverige kom familien til Frankrike sommeren 1919"..."13. juni 1942 ble Némirovsky arrestert som statsløs etnisk jøde av det franske politiet og sendt til transittleiren Pithiviers utenfor Paris. Dagen etter ble hun deportert til Auschwitz. I følge det offisielle leirkartoteket døde hun av tyfus, men skal ifølge senere kilder ha blitt drept i gasskammeret 17. august 1942." (wikipedia)

3. Fortell om en bok av en forfatter med tilknytning til Frankrike som du ikke har lest, men som du er nysgjerrig på.

Jeg aner ingenting om forfatteren, jeg vet ikke hvilke andre bøker han har skrevet, men jeg vet at jeg vil lese "Grå Sjeler" av Philippe Claudel. Jeg håper den lever opp til forventningene. Handlingen er som følger (klipp og lim fra bokelskere):

"Frankrike, 1917. Krovertens 10-årige datter blir funnet drept ved elvebredden i den lille landsbyen. Tjue år seinere gjenopplever fortelleren det som skjedde den natta jenta døde. Hans avsløringer utgjør ei intens fortelling om uskyld og korrupsjon og en brutal innsikt i menneskets mørkeste gåter."


Hvilke bøker/forfattere fra Frankrike ville du trukket frem?

2 kommentarer:

  1. Irene Nemirovski er fin. Har du lest Storm i Juni? Historien om henne og den boken er ganske fascinerende. Da hun ble tatt av nazistene rømte døtrene hennes og bar med seg dagboksnotatene hennes fra gjemmested til gjemmested for å ha et minne om moren, men det var ikke dagboksnotater. Det var en stor ny roman om andre verdenskrig, som hun ikke ble ferdig med fordi hun ikke overlevde krigen. Det er ganske vemodig å lese, men veldig vakkert også.

    SvarSlett
  2. Jeg har enda tilgode å lese Storm i Juni, men den står klar i bokhyllen. Det er en bok jeg virkelig ser frem til å lese, i og med at jeg allerede har lest og elsket flere andre bøker av henne. Historien hennes kjenner jeg til, men jeg skulle gjerne visst mer. En biografi om henne ville vært interessant å lese =)

    SvarSlett