21.02.2011

It's Monday! What Are You Reading?

De siste dagene har ikke lesehumøret vært på topp. Jeg brøt "kun kvinner"-regelen min for februar for å få tilbake leselysten. Jeg hadde behov for å lese noe lettlest og fengende og det ble den første boken i C.S. Lewis sin "Chronicles of Narnia"-serie. I tillegg tror jeg månedens klassiker blir "The Heart of Darkness" av Joseph Conrad.





Bøker jeg leste forrige uke:

- Elizabeth Kostova: The Swan Thieves
- Belinda Bauer: Blacklands
- C.S. Lewis: The Magician's Nephew

Bøker jeg anmeldte forrige uke:

- Isak Dinesen: The Roads Round Pisa (terningkast 5)
- Jean M. Auel: The Clan of the Cave Bear (terningkast 6)

Bøker jeg leser nå:

- Irène Némirovsky: David Golder
- Marina Lewycka: A Short History of Tractors in Ukrainian
- Thomas Mann: Death in Venice (novelle)

Bøker jeg planlegge å lese denne uken:

- Joseph Conrad: The Heart of Darkness

Dette blir en travel uke, så jeg blir svært fornøyd hvis jeg klarer å lese ut de jeg holder på med og få lest, eller i det minste begynt på, "Heart of Darkness". Nå er det snart tid for å kjøpe nye bokhyller. I kveld blir det dermed sortering og plassering av bøker i stedet for lesing.

5 kommentarer:

  1. Spennende! Heart of Darkness stårlangt oppe på leselista mi - som mye annet av Conrad. Leste en gang en reiseskildring av Gavin Young som reiset i Conrads fotspor. Lesing vel verd. Heter "In search of Conrad".
    Narniabøkene er herlige. Leste dem for mange år siden nå, men det er aldeles ikke umulig at de tas fram igjen i løpet av ikke så lenge.
    Selv skal jeg lese ferdig Stephen Fry sin "The Hippopotamus" og begynne på Orhan Pamuks "Istanbul". Tror det holder lenge for meg ;-)

    SvarSlett
  2. Er veldig spent på å lese hva du synes om Marina Lewyckas "A Short History of Tractors in Ukrainian". Jeg har vurdert å kjøpe noe av henne flere ganger, men må beskjemmet innrømme at det har mye med det fristende omslagsdesignet å gjøre... "Døden i Venice" syntes jeg var ganske tunglest til Thomas Mann å være, men det kan hende jeg leste den på et dårlig tidspunkt. "Heart of Darkness" kom jeg bare halvveis i, men jeg tror at jeg kanskje kommer lenger når jeg leser den norske oversettelsen istedet.

    SvarSlett
  3. Jeg har og hatt en litt daff leseperiode i det siste. Jeg måtte også bryte en regel for å få den tilbake; jeg leste ikke bokkøen i rekkefølge! Jeg lot noen bøker snike foran de andre. Det gjør ikke noe, for nå er jeg i god lesemodus igjen! :-D

    SvarSlett
  4. Leser for tiden Andrea Levys "En sang om lengsel", en roman med handling fra slavetidens Jamaica. Forfatteren er etterkommer av jamaicanske innvandrere i London. Ser at Aftenpostens anmelder irriterer seg over fortellermåten, en stemme som stadig henvender seg til leseren, men den forstyrrer ikke meg.

    SvarSlett
  5. Denne uken har jeg omtrent ikke lest. Mellom pensum, forelesninger, fem dager på jobb og ommøblering og kjøp av nye møbler har det blitt lite tid til bøker. Jeg har ikke hatt konsentrasjon nok til å komme skikkelig i gang med en bok, og har derfor ikke fullført noe jeg hadde planer om. Derfor lager jeg nye planer, og begynner på nytt nå som uken nesten er ferdig =)

    SvarSlett