19.02.2011

Labben gir vekk bøker

Meg og samboeren er i prosessen med å bytte ut gamle møbler, og i den forbindelse skal vi blant annet kjøpe nye bokhyller (YAY!!!). Jeg ryddet ut av bokhylle nummer en tidligere i dag og fant ut at vi har dobbelt opp av "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy" av Douglas Adams og "The Curious Incident of the Dog in the Night-time" av Mark Haddon. Det er høyst unødvendig og i tillegg sløsing av verdifull bokhylleplass. Derfor gir jeg vekk begge bøkene. Boken av Douglas Adams inkluderer de fire første bøkene i "Hitchhiker's"-serien. Jeg trekker to vinnere på mandag og sender dem hver sin bok (forutsatt at ikke alle allerede har disse bøkene i sine boksamlinger - da går de til Fretex). Det du må gjøre for å delta er følgende:

  1. Fortell meg om en av dine største leseropplevelser, enten fra barndom eller voksenliv.
  2. Skriv hvilken av de to bøkene du helst vil ha.
Lykke til! Jeg håper noen vil ha bøkene, de er begge (alle fem) på min favorittliste og det er litt trist å gi dem til Fretex. Da får jeg ikke vite hvem som får gleden av å lese dem. Når det er sagt ble jeg veldig positivt overrasket over hvor godt utvalg Fretex hadde. Så det lønner seg å gi til dem - jeg fant flere bøker jeg tviler på at jeg hadde funnet i en norsk bokhandel. God helg folkens. På mandag får jeg nye bokhyller. Da skal det bli system i heimen =D

9 kommentarer:

  1. Jeg har begge to, så melder pass på konkurransen, men jeg kan dele en av mine største leseropplevelser allikevel. Du har antageligvis allerede lest om det på bloggen min; Cages av Dave McKean. Fant på biblioteket i tidlig tenårene, og ønsket gjerne å eie en egen kopi. Det viste seg å være umulig, og jeg endte opp med å prøve alle mulige butikker i noe sånt som 8 år. Den var borte. Alle brukte kopier kostet skjorta, for dette er snakk om en kult-bok man antageligvis kan ta så mye penger man vil for.

    Det er noe helt spesielt med å lete etter en bok så lenge. Gleden du følte da du leste den første gang bare vokser og vokser mens den blander seg med lengsel. Til slutt husket jeg ikke lenger helt hva den handlet om. Men jeg måtte ha den allikevel, den hadde jo over årenes løp blitt rent magisk (og den var i grunn magisk da jeg leste den, også). Du kan tro jeg kjente det i magen da jeg så at den ble trykket opp igjen i 2010. ;)

    Jeg har skrevet en anmeldelse av den på bloggen min, men det går nesten ikke an å sette ord på hva jeg føler for akkurat dette verket, som (mye på grunn av den lange ventetiden) har blitt noe mer enn en bok for meg. http://bokelsker.wordpress.com/2010/12/22/cages-dave-mckean/

    SvarSlett
  2. 1. Min aller største leseopplevelse tror jeg må være fra den sommeren da jeg først leste Harry Potter and the Goblet of Fire. Jeg fikk ikke lov til å være seint oppe, så jeg lå under dyna med en lommelykt og snikleste. Det var så skummelt at jeg trodde jeg skulle dø, men så spennende at jeg ikke klarte å legge fra meg boka. I perioder gjorde Voldemort meg så redd at deler av boka mi har blitt permanent bulkete og skrukkete fordi jeg svettet så fælt på hendene.

    2. Jeg vil helst ha "The Curious Incident of the Dog in the Night-time".

    SvarSlett
  3. 1. Ikke den aller største leseopplevelsen jeg har hatt, men en som står sterkt i minne uansett. Jeg var tolv, tretten eller kanskje elleve og var veldig veldig tom for lesestoff, så jeg ransaket en bokhylle full av arvegods og fant en gammel versjon av Dumas's "Greven av Monte Cristo", og du så fascinert jeg ble!

    Jeg flyttet inn på et nytt rom i hjemmet, og ble boende foran et gammelt skrivebord i 14 dager. Det hører med til historien at vi nettopp hadde gravd fram en rekke skatter fra min morfars tid på sjøen, som jeg hadde installert skrivebordet med, og klarte å overbevise meg selv om at de ikke hadde vært Edmond Dantes sine, så var de iallefall fra hans tid. Jeg drømte meg hen til en svunnen tid full av pirater, skurker, kjolekledde damer, vitenskaplige eksperimenter, rikdom, hevnlyst og intriger! Jeg tror jeg snakket en blanding av tullefransk og gammelnorsk i en hel uke etterpå. Det eneste negative med historien er at jeg ble sittende igjen med uforholdsmessig stor frykt for å bli satt uskyldig i fengsel. Til den graden at samtaler som denne fant sted på sengekanten nesten hver kveld:
    Little me: Paaappa, kommer jeg til å bli satt uskyldig i fengsel?
    Pappa: Neida
    Little me: Hvorfor ikke?
    Pappa: Fordi vi ikke er i Frankrike
    Little me:..men hva hvis jeg drar til Frankrike da?
    Pappa: eh..ikke da heller
    Little me: Hvorfor ikke?
    Pappa: Fordi vi lever i på 2000tallet
    Little me: Jammen! Hvorfor ikke?? Er HELE verden rettferdig nå da??

    Ah, the memories. Det er nesten trist hvordan bøkene ikke griper enn på samme måte etter som årene går.

    2."The Curious Incident of the Dog in the Night-time".

    SvarSlett
  4. Har lest (og har) begge bøkene i hylla. Andre har nok langt mer glede av bøkene enn meg. Men vel verd å leses er de begge!

    SvarSlett
  5. Og hvis du ikke finner noen å gi vekk bøkene dine til, så kan du alltids gi dem til meg =) Heller det enn fretex hva? :P

    SvarSlett
  6. Det ser ut til at alle har Douglas Adams fra før av, så den kan du gjerne få hvis du vil =)

    SvarSlett
  7. Jeg brukte random.org til å finne en vinner. Haruhi, du får tilsendt "The Curious Incident of the Dog in the Night-Time". Send meg en mail med navn og adresse. Send til ann.haugen@student.uib.no

    Hilde: Jeg kan ta med bøker til deg når du blir frisk. Du kan få flere enn Douglas Adams hvis du vil. Kan skrive en liste til deg på facebook ;)

    SvarSlett
  8. ÅÅh, så snill du er =) Jeg må ha verdens beste kollega som bare kommer og gir meg bøker! Sålenge det hjelper deg med plass i hyllene, og roen på at de får et godt liv så =)

    SvarSlett
  9. Wopp, wopp! Da har jeg noe å se fram til :)

    SvarSlett