30.01.2012

Leseuken - 3

Bøker jeg leste forrige uke
Jeg fullførte to bøker forrige uke. Den første var Barnaby Rudge, min tredje, og hittil beste, Dickens-bok. Jeg leste også The Queue av Vladimir Sorokin. Omtale av den kommer i løpet av dagen. Et av mine uskrevne mål i år er å lese flere russere, og for å nå det målet satser jeg på at ca. hver tredje bok jeg leser skal være skrevet av en russisk forfatter. Alternativt kan en russer byttes ut med bøker fra andre tidligere Sovjetstater.

Omtaler jeg skrev forrige uke
Det ble kun Dickens-omtaler forrige uke, først av Barnaby Rudge, som fikk en sterk femmer på terningen. Den andre var av Great Expectations, som jeg leste i november, men ikke kunne skrive om før søndag 29. januar i forbindelse med Lines lesesirkel. Etter mye om og men fikk den terningkast 4, selv om jeg opprinnelig ga den 5. Terningkastene bruker jeg mest for min egen del, for å lettere kunne kategorisere bøkene og skille dem fra hverandre etter lang tid, så dere trenger ikke å henge dere opp i akkurat det. Boken var meget god, men den tapte seg litt når den ble sammenlignet med andre Dickens-bøker.

Bøker jeg leser nå
Jeg er nok noe overambisiøs denne uken, for jeg har begynt på tre bøker og håper å lese ferdig to av dem i løpet av uken. Den første heter To Say Nothing of the Dog og er skrevet av Connie Willis. Tittelen har hun lånt fra boken Three Men in a Boat, som har To Say Nothing of the Dog som undertittel. Den boken var et unikum, og jeg håper at Willis sin bok er i samme klasse. Foreløpig vet jeg at den handler om tidsreising og at den er morsom. Bok nummer to er skrevet av en av mine favoritter, Julian Barnes, og heter England, England, mens den tredje er nok en bok av Dickens, nemlig The Old Curiosity Shop. Alle virker gode, noe som lover godt for den kommende leseuken.

Bøker jeg planlegger å lese denne uken
Det spørs om jeg rekker noe mer enn de tre bøkene jeg allerede har begynt å lese, men jeg kan likevel nevne noen bøker jeg skal lese så fort jeg får anledning. Bokbloggeren Monika har inspirert meg til å endelig komme i gang med Vi, De Druknede av Carsten Jensen. Clementine tipset meg om Pure av Andrew Miller, som er nok en bok jeg gleder meg til å lese. Også vil jeg lese flere russere. Først skal jeg lese Bulgakov, uten at jeg helt vet hvilken jeg vil begynne med. Jeg har fire alternativer, deriblant The Master and Margarita. Deretter vil jeg lese The Brothers Karamazov.

13 kommentarer:

  1. Eg har ikkje lest ferdig ei einaste bok sist veka, men satser på minst to denne veka. Nattefokk av Theorin har eg 4t igjen av, trur eg, også må Wyrd Sisters bli utlest denne veka. Dickens går det trått med, og igår vart eg så frustrert av bøkene eg har begynt på at eg liksågodt begynte på Forsytesagaen i stedet. 921 sider, blir spennande å sjå når den blir ferdig :-)

    SvarSlett
  2. Haha jeg kjenner meg igjen, har slike øyeblikk innimellom jeg også hvor jeg bare må legge vekk alt jeg holder på med og begynne med noe annet.

    Nattefokk er vel spennende nok til at du får med deg de siste fire timene? =)

    Du har nesten tatt meg igjen i Discworld-lesing. Tror jeg må lese videre på den serien snart. Wyrd Sisters er den siste jeg har lest.

    Forsytesagaen kan nok ta sin tid, men til og med 900 sider kan gå fort hvis boken fenger. Jeg ser likevel for meg at akkurat den boken kan bli litt tung. Tror du må skrive en statusrapport etter de første 200 sidene.

    SvarSlett
  3. Så absolutt ja til vi, de druknede! Beste jeg har lest på lenge og det går fort unna.

    Nå fikk jeg lyst til å lese Mesteren og Margarita på nytt igjen - er en fantastisk bok.

    Du skal få lov til å motivere meg til å plukke opp Brødrene Karamazov igjen, tror jeg er på side 114 eller noe sånt og der har jeg vært siden oktober.

    SvarSlett
  4. Du gjør det enkelt for meg nå:

    Vi, De Druknede skal prioriteres. Når jeg er ferdig med de tre bøkene jeg holder på med skal jeg begynne på den.

    Mesteren og Margarita blir herved valgt som min første Bulgakov. Det skal ikke mer enn en helhjertet anbefaling til for å overbevise meg.

    Brødrene Karamazov må jeg nesten også lese når du sier det på den måten. Jeg leser 114 sider, så får du en lang kommentar på bloggen din med grunner for hvorfor du skal lese videre. Alternativt får du en kort kommentar, noe ala dette: "beklager, har ingen motivasjon å gi, dette var ikke boken for meg". Satser på at du får den lange varianten.

    Jeg fikk plutselig en følelse av at de tre bøkene jeg holder på med nå kommer til å bli utlest fem ganger kjappere enn de tre neste...

    SvarSlett
  5. Ja, les Mesteren og Margarita! Det er en veldig god bok som jeg skulle ha skrevet om og anbefalt for lenge siden. Jeg er spent på å høre om du liker den, for i så fall kommer sikkert Ingalill også til å lese den snart (hun fikk den av meg i julegave). Brødrene Karamasov har jeg utsatt i ganske mange år nå, men jeg tror jeg utsetter den noen år til:-) Før jeg begynner på den, vil jeg lese Anna Karenina og Krig og fred.

    SvarSlett
    Svar
    1. Mesteren og Margarita er på toppen av leselisten. Begynner på den med en gang jeg er ferdig med Barnes og en av de to andre jeg holder på med. Jeg er særdeles optimistisk etter å ha fått glødende anbefalinger fra dere =D

      Krig og Fred skal vi takle i 2013. Blir det som en del av lesesirkelen, eller tror du det kun blir meg og deg som melder oss på?

      Fin julegave forresten, den faller nok i smak. Jeg gleder meg til å lese Ingalill sine kommentarer til boken =)

      Slett
    2. Jeg har flyttet alle djevlebøkene høyt oppe på lista, så Mesteren blir lest snart, dvs, snart er relativt i bokbloggverden, og betyr iløpet av året, eller neste.
      Gleder meg!

      Jeg skrev en "lang" avhandling om BrødreneK til grunnfagseksamen i litteraturvitenskap. Tror ikke den imponerte noen -), men den bestod av mye fantasi og en dash av Propps eventyrteori. Men hvis du spør meg hva jeg egentlig synes husker jeg ikke annet en han ene broren som sprang inn og ut av dører og var besotted, kanskje het han noe på D.

      Bokblogging er mye bedre for bokhusk enn studier.

      Slett
    3. Krig og fred blir et alternativ folk kan stemme på i lesesirkelen senere i år, og så får vi se hvor mange som evt stemmer/melder seg på. Men Anna Karenina var det jo stor stemning for. Hvis det ikke går, skal vi to lese den uansett!

      Tenkte jeg skulle tipse deg om at Bokklubben nå har novellesamlingen Karavane på salg, innbundet til kun kr 50, http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2881540. Jeg vurderer å kjøpe et ekstra eks selv, for det er en flott gave å ha på lager.

      Slett
    4. Ingalill: "Alle" til og med. Har du mange djevler på lur? =)

      Line: Jeg meldte meg ut av bokklubben for noen måneder siden. Regner med at du må være medlem for å kjøpe boken billig. Søkte den opp selv, og da fikk jeg opp en som kostet 399 =( Nå angrer jeg på at jeg meldte meg ut...

      Slett
    5. Så synd! Men da vet du i hvert fall at de har boken hvis du plutselig blir medlem igjen eller blir rik i en fei. Jeg tipper uansett at slike salg fører til at mange eksemplarer ender på loppemarked og hos antikvariater etter hvert. Den kommer nok din vei til slutt:-)

      Slett
  6. Nok en spennende leseliste og jeg legger meg flat for alt du rekker over!
    Har lest både Mesteren og Margerita og Brødrene Karamazov. Begge strålende, spesielt M og M!! Karamazov kanskje litt mer formell, men jeg husker jo du likte Gogol :-)
    Faktisk kunne det kanskje være en idé å forberede seg litt akkurat på BK, fordi jeg husker en venn av meg som studerte russisk, fortalte meg en del om den, som at hver bror symboliserer et karaktertrekk, og så spilles det karaktertrekket helt ut osv.. Jeg forstod ihvertfall skrivemåten litt bedre da. Forbrytelse og Straff er en bok jeg bare elsket, men fikk likevel aldri det forholdet til BK.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror neppe du kommer til å trenger å legge deg flat, for de tre bøkene alene kommer nok til å ta en måned, minst. Dessuten skal jeg prøve å skvise Pure inn ett eller annet sted mellom alle mursteinene.

      Takk for tipset om Brødrene Karamazov. Det blir den siste jeg begynner på av de som er nevnt i innlegget, så jeg har god tid til forberedelse =)

      Gleder meg veldig til å begynne på Mesteren og Margarita nå. Blir nesten lei meg for at jeg ikke kan begynne med en gang.

      Slett