19.12.2011

Et livstegn og en julekonkurranse

Det begynner å bli en stund siden jeg har blogget, og det har naturlige forklaringer: jobb, masteroppgaveskriving, essayskriving, hund og sykdom. I dag har vi kommet til 18. september og jeg har kun fullført en bok. Så lite tror jeg ikke jeg har lest i hele år. Men lesergleden kommer sakte men sikkert tilbake (selv om jeg fremdeles har lite fritid til å bruke på lesing), og da må også bloggergleden vende tilbake. For å hjelpe den i gang har tenkt å leke julenisse, og har derfor pønsket ut en liten nissekonkurranse - jeg skal gi vekk en bok. En bok, til en person. Ikke den største give-away som bloggverdenen har sett, men jeg håper dere vil være med likevel. Dessuten legger jeg ved en liten overraskelse til vinneren. Det du må gjøre er følgende:

Jeg har skrevet 146 bokomtaler siden jeg startet å blogge. I denne virtuelle bunken med omtaler finnes det forhåpentligvis noen bøker som skiller seg ut for akkurat deg. Noen bøker du er ekstra nysgjerrig på, som du virkelig ønsker å lese. Jeg vil at du skal legge igjen en kommentar hvor du forteller meg hvilken av de 146 bøkene du brenner etter å lese, og hvorfor. Hvis du blir trukket ut sender jeg boken til deg sammen med en liten overraskelse.

Jeg er ikke avansert nok til å operere med lodd. Alle som deltar har lik sjanse til å vinne. Du trenger ikke å skrive en avhandling om valget ditt, men jeg setter pris på gode begrunnelser. Vinneren blir trukket på julaften, siden det er den store nissedagen. Deretter kan en heldig person glede seg til en forsinket julegave =)

P.S. Det er lov å velge de bøkene som fikk negativ omtale hvis dere ønsker det. Det går fint an å være nysgjerrig på bøker som andre slakter.

8 kommentarer:

  1. The old man and the sea av Hemingway og Nicholas Nickleby av Dickens er de bøkene jeg umiddelbart kunne tenke meg å lese. Kanskje mest den av Dickens, fordi jeg i mange år har hatt ønske og ambisjoner om å lese noe av ham, men aldri kommet så langt...

    SvarSlett
  2. Fint å se et livstegn - jeg har savnet innleggene dine! Håper du får tid,rom og lyst til å kose deg med bøker i julen.

    Slenger meg på med et ønske om En Opritsjniks Dag - Vladimir Sorokin. Fordi jeg husker at jeg leste anmeldelsen og tenkte at den var akkurat i min gate. I tillegg til at jeg ikke en gang med hjelp av jukselapp kommer til å huske den tittelen - langt mindre tørre å spørre etter den på biblioteket eller i bokhandelen (det er knapt noe i denne verden jeg er så redd for som bibliotekarer). Så sier vi ingenting om at jeg lett kan kjøpe den på nettet. Beklager dårlig begrunnelse.

    Og, forresten - GOD JUL!

    SvarSlett
  3. The Book of Lost Things skrev jeg ned på min "skal lese liste" da du skrev om den i sommer. Både historien om David i "virkeligheten" og i eventyrverdenen grep meg, og jeg kjente at jeg måtte lese både hva som egentlig skjer og hvordan det går med han. Jeg har ikke fått lest den enda, rett og slett fordi jeg ikke har funnet den på noe bibliotek, men jeg skal lese den!

    SvarSlett
  4. Det er nærmest en umulig oppgave å velge mellom bøkene du har skrevet om, selv om jeg begrenser meg til 2011. Hele femten av forfatterne du har skrevet om i år, som jeg ennå ikke har lest, er blitt notert i bakhodet som must reads. Noen har jeg skaffet allerede, men hvis jeg må velge bare én, går jeg for The Sisters Brothers. Det du skrev om boken overbeviste meg om at jeg burde lese den; tematikken, karakterene, humoren, settingen, språket - alt virker spennende ved boken, og jeg tror det er en bok jeg kan like veldig godt.

    SvarSlett
  5. Dette var ingen lett oppgave! Jeg leser din blogg med stor glede, og jeg tror halvparten av bøkene på min Må-lese-liste skyldes ene og alene deg... :)

    Når det er sagt: Jeg husker kanskje best av alt din omtale av Hvit Tiger. Med denne i minnet kastet jeg meg over boken da en kollega kom til meg og lurte på om jeg kanskje muligens hadde lyst til å lese den. Jeg husker også veldig godt din omtale av Hundreåringen..., mest fordi jeg tror du var først ute blant bokbloggerne. Resten er historie ;) Det som likevel, til syvende og sist, for meg er mest uforglemmelig - når jeg nå tenker meg grundig om - er din omtale av Tolkiens Silmarillion. En bok jeg til stadighet lover meg selv å lese, men som jeg enda ikke har lært meg å skrive riktig en gang. En gang i tiden trøstet jeg meg at heller ikke du hadde lest den. Nå har du det. For lengst, faktisk. Jeg ble imponert da, og er imponert enda :)

    SvarSlett
  6. Den romanen jeg umiddelbart tenker på er The Book of Lost Things av John Connolly. Jeg falt pladask for omtalen din og boka havnet kjapt på ønskelista mi.Jeg er veldig glad i historier som er mørke og med fantasy/eventyr - elementer, så denne ser ut til å passe perfekt :-)

    SvarSlett
  7. Det er mange bøker her jeg vil lese, men siden jeg har satt det opp som mål for neste år og lese noe av Stephen King går jeg for The Shining. Jeg har sett filmen, men ble nysgjerrig på boken etter å ha lest din omtale.

    SvarSlett
  8. Det er utrolig mange bøker av de du har snakket om jeg har lyst til å lese. Visitation screr høyt, men skal jeg velge en så blir det Löwenskölds Ring av Selma Lagerløf. Den har jeg hatt lyst til å lese helt siden du omtalte den.

    Håper du får en fin jul :)

    SvarSlett