06.02.2011

En smakebit på søndag - nr. 31

Jeg har lenge vært fascinert av autoritære regimer, og vurderer nå å skrive en masteroppgave om den politiske utviklingen til spesifikke typer autoritære regimer (noe mer håndfast enn det har jeg ikke - dessuten får jeg nye ideer hver eneste dag). Denne interessen gjorde at jeg kjøpte boken "Detective Story" av Imre Kertész, og det er herfra jeg finner dagens smakebit:


"...I mean, I actually thought we were serving the law here."
"Those in power, sonny boy," Diaz corrects me. My head started to ache. Oddly, it was actually Diaz who made it ache, not Rodriguez.
To that I say, "Up till now I thought the two were the same."
"Fair enough," Diaz concedes. "Only you shouldn't lose sight of the order."
"What order is that?"
"Those in power first, then the law," Diaz says quietly with that inimitable smile of his."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar