13.02.2011

Detective Story

Forfatter: Imre Kertész
Utgivelsesår: 2009
Forlag: Vintage
Språk: Engelsk
Sidetall: 128
ISBN: 9780099523390

"THOSE IN POWER FIRST, THEN THE LAW."

Antonio Martens blir dømt for drap begått på vegne av et avsatt regime. Han jobbet for en spesialgruppe i politiet i et latinamerikansk land som ble styrt av en eller annen form for autoritært regime. I fengselet skriver han ned sin historie. Vi får ikke vite noen detaljer om landet, om regimet eller om hvordan regimet falt. Det vi får innblikk i er Martens syn på avdelingen han var en del av. Han var den nye, den uerfarne. Men han gjorde jobben sin. Mer spesifikt forteller han om politiets jakt på Enrique Salinas, sønnen til en velstående forretningsmann. Han blir mistenkt for opposisjonell virksomhet og blir ført inn til avhør. Martens lærer nok om ham i disse avhørene til å kunne videreformidle Salinas egne opplevelser i dagene før han ble arrestert. Virkelig opposisjonell eller ei, spiller liten rolle. Mistenkte må ofte bøte med livet. Loven er ikke gjeldende hvis de med makt har andre ideer.

Jeg var overbevist om at jeg ville like denne boken. Autoritære regimer, Sør-Amerika, oppsisjon mot brutale regimer, det er temaer jeg studerer og har stor interesse for. Likevel ble jeg skuffet. Mangelen på detaljer kunne fungert hvis den insnevrede historien var lett å følge og var meget godt skrevet. Ikke misforstå, Kertesz kan skrive, men historien var rotete, forvirrende, og da jeg endelig begynte å få grep om historien ble jeg skuffet over at jeg ikke var mer engasjert. Det er en mørk historie, en komplisert historie - jeg tror det er meningen man skal få sympati både med ofrene og Martens. Jeg fikk ikke sympati med noen av dem. Jeg fikk et rotete glimt av det som kunne vært en svært interessant historie. Mer er det ikke å si...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar