18.11.2010

Victorian Short Stories

Jeg snublet over en genial bok da jeg var på Studia, Universitetet i Bergen sin bokhandel, for å hente en bok. For de (få) som kan være interessert heter boken jeg hadde bestilt "The Crisis of Democratic Representation in the Andes", og skal hjelpe meg med å skrive prosjektskisse til masteroppgaven. Men det var ikke denne boken som var mitt geniale funn. Jeg har nemlig lært meg å snoke i andre fagbokhyller enn Sampol sin. Denne gangen var jeg innom hyllen hvor det befinner seg pensumbøker i engelsk. Der fant jeg:

"The Broadview Anthology of Victorian Short Stories".

The Broadview Anthology of Victorian Short Stories beautifully demonstrates the astonishing variety and ingenuity of Victorian short stories. This collection brings together works focused on a wide range of popular Victorian subjects in many different styles and forms (including comic, gothic, fantasy, adventure, and colonial works; science fiction; children's tales; New Woman writing; Irish yarns; stories originally published in popular periodicals; and travel stories). Both well-known and lesser-known authors are included, and both men and women are well represented. (Amazon)

Jeg syns det er koselig å krype under teppet i sofaen og kose meg med en bok. Av og til er det kjekt å kunne lese en hel bok på en slik kveld. Det er en spesiell opplevelse å lese en god historie i ett strekk, uten at noe tar fokuset vekk fra boken. Det er vanskelig å gjøre dette med vanlige romaner - disse er som regel på minst 200 sider. Korte historier, derimot, er ideelle for sofakos når man vil bli helt oppslukt av en historie, fra begynnelse til slutt. Denne antologien gjør det mulig for meg å lese slike korte historier innimellom, og etter å ha sett på hvilke forfattere som er inkludert føler jeg meg ganske sikker på at jeg har mange fantastiske historier i vente. Noen av de jeg skal kose meg med denne vinteren er:

Mary Shelley
Charles Dickens
Thomas de Quincy
Wilkie Collins
Lewis Carroll
Thomas Hardy
Robert Louis Stevenson
Rudyard Kipling
Oscar Wilde
Arthur Conan Doyle
H.G. Wells

... og en rekke andre, mer og mindre kjente forfattere fra 1800-tallet. Dermed vil det i blant dukke opp anmeldelser av korte historier som de færreste har hørt om før på denne bloggen. Jeg tror det blir en koselig vinter =)

2 kommentarer:

  1. Det blir gøy å lese! Jeg elsker viktoriansk litteratur, og kommer garantert til å få med meg anmeldelsene dine:-)

    Jeg planlegger å gjøre noe liknende med novellesamlingen "Karavane", som inneholder et utvalg noveller av de store forfatterne (Kafka, Munro, Lessing, Flaubert, Tolstoj, osv). Jeg velger som regel romaner fremfor noveller, og er spent på å se hvordan det blir å fordype seg litt i de kanoniserte forfatternes kortere tekster.

    SvarSlett