05.03.2012

En bergenser i Oslo

Dagen i dag har blitt brukt til å utforske spennende butikker i Oslo. Ironisk nok begynte vi med Clas Ohlson, som verken er spennende eller lokal, dog veldig praktisk, men vi kom oss etter hvert videre til butikker vi ikke er godt kjent med fra før. Jeg fant meg kjole og dressjakke på Mango, en klesbutikk vi kun har en av i Bergen, og hvor jeg aldri har handlet tidligere. Tanum fikk et besøk, og den må jeg si at passet under kategorien "spennende butikker i Oslo". For det første var den enorm. For det andre var den ryddig og koselig. For det tredje hadde den ekstremt høye bokhyller med lange stiger. En genial bokhandel som jeg tror jeg skal avlegge et besøk til før jeg drar hjem. Den eneste Tanum'en vi har hjemme er på Flesland og er ikke akkurat svær. Norli i Universitetsgaten måtte jeg også innom, for den er koselig og der får jeg rabatt. Tronsmo spares til i morgen i og med at jeg ikke orket å bære flere bøker etter besøket i Universitetsgaten.



Vi kom oss til Bogstadveien og tok runden der også, og venninnen min forelsket seg i en klesbutikk som het Massimo Dutti. Selv snublet jeg innom en kjent og kjær skobutikk hvor jeg kjøpte meg Uggs, til tross for min venninnes protester. Ja, de er stygge, men på en koselig måte. Også var de billig. Monsoon og zara fikk et besøk, uten at vi ble spesielt imponert. Veskebutikk fant vi, og en veldig stilig italiensk restaurant med god mat og god service. Hadde jeg visst hva den het skulle jeg gitt dem litt gratis reklame, men gullfiskhukommelsen min tillater ikke det.

Så til det viktigste: hvilke bøker kjøpte jeg?

- Leo Tolstoy: Hadji Murat
- Leo Tolstoy: Childhood, Boyhood, Youth
- Nikolai Gogol: The Collected Tales of...
- Ivan Goncharov: Oblomov
- Ismail Kadare: 3 Elegies for Kosovo
- John Banville: The Sea
- Kazuo Ishiguro: An Artist of the Floating World
- Vladimir Nabokov: Lolita
- E.M. Forster: A Room With a View

En fin dag, med en god fangst. Selv om vi var ganske sliten på slutten.

4 kommentarer:

  1. Den var en spennende liste. Eneste jeg har lest er Lolita, skal bli spennende med å høre din versjon! Jeg roter meg bort hver gang jeg setter bein i Oslo, så ofte timer jeg det så jeg kun rekker osloS og xxl -), men hvis jeg føler meg eventyrlysten går jeg KarlJohan og parallellgater.

    Håper du dukker opp på bookcrossingmøte imorgen - (quizen er jeg for sjalu til å nevne!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha godt å høre at det ikke bare er meg som sliter med retningssansen. Men jeg har klart meg ganske bra denne gangen. Kun gått feil to ganger.

      Jeg dukker opp på bookcrossingmøte og har funnet to bøker i bokhyllen for anledningen og kjøpt inn en. Skal stille godt forberedt!

      Slett
  2. Yay - idag blir det enda mer shopping!! Jeg må revurdere bokbudsjettet mitt før jeg drar hjemmefra, jeg skjønner ikke helt hvem jeg prøver å lure med min plan om ikke å kjøpe noen bøker. Know thyself, sier jeg bare.

    Fine bøker du har kjøpt, satser på at vi finner enda mer spennende i dag! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. En ambisiøs plan, som neppe overlever besøk i bokhandel og antikvariat. Et mer realistisk budsjett er nok ingen dum ide. Yay for shopping, uansett!

      Jeg burde pønske ut hvor mye jeg klarer å få plass til i bag'en min, men jeg ser for meg at jeg må kjøpe en større bag etter dagens kommende utskeielser. Kunne nesten ønske at jeg skulle ta tog hjem, for da kan jeg få med meg alt så lenge jeg klarer å bære det. På flyet må jeg ha en mer gjennomtenkt plan.

      Slett