25.10.2011

Jorden rundt på 200 bøker



Jeg skal forsøke å lese en bok fra alle verdens stater, og trenger da litt hjelp fra dere til å finne aktuelle forfattere og bøker. Jeg har laget en fane hvor dere finner statene og bokforslag. Der hvor det mangler bokforslag (som gjelder de fleste statene på listen foreløpig) er det bare å skrike ut hvis dere har gode tips. De bøkene som befinner seg fra listen nå har jeg funnet i min egen bokhylle, ved hjelp av wikipedia og fra Julie sin side om asiatisk litteratur. Jeg kommer til å skrive omtaler om alle bøkene jeg leser, og i tillegg skrive litt om forfatternes hjemland.

Skriv en kommentar, enten her eller i fanen med samme navn, og legg igjen alle tipsene dere kan komme på. Det blir nok ikke enkelt å få en komplett liste.

21 kommentarer:

  1. Til Sør-Afrika kan du lese Alan Patons 'Cry, The Beloved Country'. Jáchym Topol er et godt valg for Tsjekkia. Her er han vel mer kjent for uttalelser om euroburgere enn bøkene sine, tror jeg. Jeg tror ikke han er oversatt til norsk, men flere av bøkene hans finnes på engelsk og muligens også på svensk. Janet Frame fra New Zealand liker jeg også.

    SvarSlett
  2. Tusen takk, dette var supre tips. Jeg har ikke hørt om noen av forfatterne før, så det blir veldig spennende å lese dem. Alle er ført opp på listen med hver sin bok =D

    SvarSlett
  3. Roligt projekt. Jag började något liknande men kommer inte riktigt igång

    http://www.ooofbok.se/2007/09/corruption-perception-index-2/

    ett bra ställe att leta författare är macondo.nu

    SvarSlett
  4. Jeg likte metoden din for å velge hvilken rekkefølge du skulle lese i. Kanskje jeg skal prøve å finne meg en slags rekkefølge selv også, i stedet for velge etter humør?! Hvor mange bøker fikk du lest? Du kan jo ta det opp igjen på et senere tidspunkt =)

    Tusen takk for tips, macondo virker som en genial side. Akkurat det jeg trenger for å gjøre bokletingen enklere!

    SvarSlett
  5. Spennende idé! Jeg kommer til å sjekke lista ofte for å få noen tips selv. Boklista mi på bokelskere er jo katogorisert etter land så du kan jo sjekke om du finner noe spennende der: http://bokelskere.no/eskimonika/boksamling/

    SvarSlett
  6. Jeg fant mange spennende titler på bokelskersiden din. Jeg plukket sikkert ut 20 stykker... Ikke dumt med landinndelingen =D Du leser veldig variert!

    SvarSlett
  7. haha jeg kjøper i allefall variert ;) får nesten panikk når jeg ser hvor mange fantastiske uleste bøker det er i hylla.

    SvarSlett
  8. Jeg kjenner meg godt igjen. Min leseliste er grusomt lang (og mange av bøkene på listen) står og støver ned i bokhyllen. Jeg leser nok ikke så variert som deg, men det skal det gjøres noe med nå ;)

    Jeg ser forresten at du leser Saramago nå. The Elephant's Journey er en av bøkene som har stått ulest i hyllen lenge, så jeg skrev den opp som den utvalgte fra Portugal. Er veldig spent på å lese hva du syns.

    SvarSlett
  9. Hmm, den parantesen ble ikke helt som planlagt...

    SvarSlett
  10. Spennende prosjekt :) Moth Smoke står på leselisten min også, spent på hva du synes om den.

    SvarSlett
  11. Ali og Nino av Kurban Said, forfatteren var visst fra Aserbajdsjan. Kjærlighetshistorie, ja, men utrolig bakteppe. Anbefales.

    SvarSlett
  12. For et kult prosjekt! Jeg var i Indonesia i sommer og tenkte i den anledning å lese indonesisk litteratur, men jeg fikk aldri gjort det for jeg visste liksm INGENTING om hvor jeg skulle begynne å lete, hvem som kunne gi meg tips eller hvasomhelst. Jeg visste NADA. Og jeg vet fortsett NADA om hva de har bragt fram av litteratur der nede. Veldig synd. Håper noen popper inn her og foreslår deg noe, så kan jeg ta anbefalinegn også.

    SvarSlett
  13. Eller, nå så jeg på listen din og da fant jeg jo en indonesisk bok! Den skal jeg skrive ned. :D

    SvarSlett
  14. Dominkanske republikk: Julia Alvarez - I sommerfuglenes tid.

    Basert på faktiske hendelser i nær fortid.

    SvarSlett
  15. Morsomt prosjekt! Litt av en jordomseiling du skal ta! Tenker jo med en gang på Murakami når jeg ser at du ikke har valgt forfatter fra Japan!

    SvarSlett
  16. Bokelskerinnen: Med 200 bøker å lese er det ikke umulig at du leser den før meg. I så tilfelle gleder jeg meg til å lese hva du syns. Håper uansett at den ikke skuffer =)

    Karin: Takk! Jeg har ikke klart å finne noe selv fra Aserbaijan, så dette var midt i blinken.

    Kathleen: Du burde ta turen innom Julie sin blogg, og kikke på hennes asiatiske prosjekt. Der finner du sikkert mange gode tips =)

    HildeSol: Takker, da var nok et land i boks. Jeg er imponert over hvor mange gode tips alle har til meg!

    Clementine: Jeg er en av de få som er skeptisk til Murakami. Leste en novellesamling av ham som var grei nok, men ikke noe mer. Bøkene hans appellerer ikke til meg rett og slett, uten at jeg vet helt hvorfor. Men vi får se om jeg ombestemmer meg etter hvert. Uansett får jeg masse spennende å lese fremover. Jeg er dog litt usikker på hvordan jeg skal systematisere lesingen. Mulig jeg begynner på A og jobber med nedover.

    SvarSlett
  17. Dette blir spennende. Gøy at du har funnet titler på lista mi! :) Jeg tenkte en stund å ha et lignende prosjekt, men begrenset meg til sørøst-asiatiske titler i første omgang. Så jeg må nok snoke litt i lista di etterhvert, ja. :P

    SvarSlett
  18. Det er mange som ikke er så begeistret for Murakami. Jeg begynner på 1Q84 snart. Må inn og titte på Julie sin liste som også høres spennende ut!

    Cairo triologien av Mahfouz har jeg forresten på nattbordet akkurat nå, tre taktile pocketbøker med vakre omslag som jeg gleder meg til å lese :-) Tenkte å spare dem til jueferien.

    SvarSlett
  19. Det er nok ikke så sikkert ;) Men jeg gleder meg til å følge prosjektet, kanskje får jeg tips til bøker som ligger utenfor min komfortsone også.

    SvarSlett
  20. Du har fått en award av meg på bloggen min. :)

    SvarSlett
  21. http://www.deich.folkebibl.no/cgi-bin/websok?tnr=715561
    Jungelbarnet er en veldig fin bok fra Papua Ny Guinea, Indonesisk side. Oppfølgerboken er også fin, men egner seg ikke for barn.
    Deichman har også en roman derfra, første som er utgitt der, som er fin, men husker ikkehva den heter. En bibliotekar kan sikkert hjelpe deg.

    SvarSlett