03.10.2011

En fin overraskelse og et spørsmål til mine medbloggere

Jeg har fått post! Ikke en uvanlig hendelse, men denne gangen var det ekstra gøy. Posten min kom fra Aschehoug, og inneholdt en bok og et koselig brev. Jeg har ikke spurt om å få bøker tilsendt av Aschehoug, men jeg fikk en likevel. I og for seg ikke så uvanlig det heller: i bokbloggverden har bloggere fått leseeksemplar fra diverse forlag over lengre tid. Det jeg syns var spesielt med Aschehougs utsendelse var følgende ord: "Vårt mål er å sende deg aktuelle titler som vi tror passer til deg og din bloggprofil." Aschehoug har med andre ord kikket på bloggen min og gjort en vurdering av hvilke av deres bøker som de tror kan være interessant for meg, i stedet for å sende ut en tilfeldig bok og håpe på det beste. Jeg er imponert, og syns dette er en fin måte å ta kontakt på. Jeg går ut i fra at flere bloggere har fått samme henvendelse fra Aschehoug og jeg lurer på hvilken bok dere har fått tilsendt?

Min bok heter "Gyldig Fravær" og er skrevet av Harald Rosenløw Eeg. På baksiden kan jeg lese følgende om boken:

"Fem ungdommer sitter innesperret i en T-banevogn etter en voldsom eksplosjon. Ingen av dem vet hvordan de havnet der. Eller gjør de det? Vi følger Anjo, Sherpa, Bruno, Ida og Albert i timene frem til eksplosjonen - og timene etter. Fem liv som påvirker hverandre, fem historier som flettes sammen. Hva er de mest redd for? Å bli værende under jorda, eller å komme seg opp og ut derfra?"


I brevet fra Aschehoug oppfordrer de meg til å lese boken slik at jeg kan gjøre opp min egen mening og finne ut om den faktisk er interessant for meg. Jeg tar oppfordringen, for boken virker utvilsomt spennende. Merkelig nok har jeg aldri hørt om den, men er det noe jeg elsker så er det å oppdage ukjente perler. Forhåpentligvis passer Eegs bok i den kategorien. Uansett gleder jeg meg til å ta fatt på boken. Er det noen andre som har planer om å lese Gyldig Fravær?

And now for something completely different:

Jeg har fått en forespørsel om å reklamere på bloggen. På den ene siden er dette en fin måte å tjene litt på en hobby som jeg bruker mye tid på, men på den andre siden syns jeg blogger ser mye penere ut uten reklame. Derfor vet jeg ikke helt hva jeg skal svare. Litt skeptisk er jeg, det må jeg innrømme. Reklamen vil være relevant for bloggens innhold, m.a.o. reklame for en nettside som blant annet selger bøker.

Det vil nok ikke være snakk om særlig mye penger i og med at jeg ikke er rosablogger med 35 000 lesere per dag (eller 1000 for den saks skyld), og jeg er ganske nervøs for hvordan bloggen min vil se ut med reklame. Jeg heller altså mot nei.

Men uansett hvilket svar jeg lander på til slutt vil jeg gjerne høre hvilke tanker dere har rundt dette med reklamering på blogger. Er det stygt og unødvendig? Kan det være kjekt med reklame? Vil det være fint å kunne gå direkte til en side som selger bøkene bloggere omtaler? Hva syns dere? Går ut i fra at en del av dere har sterke meninger om dette.

25 kommentarer:

  1. Gratulerer masse med Aschehoug!
    Og jeg syns absolutt du skal slippe inn reklame på bloggen din, så fremt det er noenlunde relevant. Det viser at alle vi bokbloggere biir tatt på alvor, og har noe å bidra med for almenheten. Fantastisk:-)

    SvarSlett
  2. Spennende da:) Koselig å få tilsendt bøker . Har ikke fått sånn forespørsel. Men er med i cappelen damms sin bokbloggerturne.

    Angåede reklamering så går det bra sålenge det ikke blir alt for mye og sånn blinkende overveldende reklame. :)

    SV;Supert:) Er ikke sikker på den typen som er i giveawayen. står ikke noe særlig på boksen. Men skal være veldig fuktighetsgivende! Brukt den et par ganger,og huden ble myk etter på.

    SvarSlett
  3. Jeg ville lett hatt reklame hos meg selv hvis jeg kunne tjene penger på det (så billig er jeg, kan man jo si). Er enig med Clementine over her, hvis det er relevant gjør det ikke noe. Det kan jo faktisk være litt interssant med bokreklamer. Jeg har noen ganger fått vite om nye bøker ved å se reklamer om dem... (det betyr jo ikke nødv at jeg kjøper dem, bare kanskje at jeg låner dem).

    SvarSlett
  4. Jeg har også fått bok av Aschehoug. Det var boken Dødsengler av Steffen R.M. Sørum. Det sto noe lignende i mitt brev også.

    SvarSlett
  5. Det siste du tar opp hadde jeg tenkt å skrive et innlegg om, så jeg er glad du tar det opp.

    Jeg er, i motsetning til de andre som har svart, sterkt kritisk til reklame og annonser på blogger. Dette er et tema jeg har diskutert endel med folk jeg kjenner, og konklusjonen er at jeg sier nei til alt slikt, enten det dreier seg om rene annonser eller samarbeid med aktører som skal bruke bloggen min til å tjene penger vha annonsering, linking etc eller andre ting som kan oppfattes kommersielt.

    For det første vil jeg ikke ha reklameannonser på siden min, det er så mye slikt ellers at jeg vil at folk skal slippe det når de besøker min blogg. Jeg synes det er deilig å slippe masse annonser når jeg besøker andres blogger.

    Dessuten, og dette er det aller viktigste etter min mening, kan man fort komme i vanskelige situasjoner med en gang penger blir involvert. Et eksempel på dette er tekstlinker, som jeg tidligere har fått forespørsel om. Her vil man som blogger få en provisjon om en leser klikker på en tekstlink på din blogg og kjøper produktet. I mine øyne kan det være skadelig for troverdigheten man har. Hvordan vet en leser at man ikke skriver et innlegg med mange tekstlinker kun for å tjene penger? Hvordan vet en leser at man ikke skriver veldig positivt om en bok, fordi man med en tekstlink vil kunne tjene penger på at den samme leseren kjøper boken? Med en gang penger kommer inn i bildet, trer man inn i veldig mange gråsoner som kan bli vanskelige å håndtere på sikt. Det er også skattemessige sider her man skal tenke over.

    Etter all viraken som var rundt Fotballfrue og bloggere som tjener penger på bloggingen sin og hva folk mener om deres troverdighet ift det, synes jeg det er best å holde meg unna.

    Et annet eksempel er VG, som tjener penger på sin vektklubb. Jeg har ingen tiltro til de artiklene VG trykker om diett og kosthold, fordi man vet at de har en økonomisk interesse av at folk velger et kosthold som passer inn i deres veklubbprofil, hvor de også har eksperter de titt og ofte intervjuer. På samme måte ville jeg vært kritisk til en blogger som konsekvent linker til et sted hvor vedkommende får provisjon, fremfor det stedet hvor vedkommende liker best å handle selv.

    Dette er i det hele tatt et tema som engasjerer meg veldig. Det har vært noen få ganger hvor jeg har vært fristet til å si ja til slike ting, men magefølelsen min sier nei til syvende og sist, og den hører jeg på. Dessuten, når det kommer penger inn i bildet blir dette fort mer enn en hobby for meg, da kan man fort oppleve det som jobb og det tror jeg ville ha fjernet det lystbetonte jeg opplever ved blogging.

    SvarSlett
  6. Jeg har fått forespørsel om jeg ønsker reklame på bloggen min, jeg også. Men jeg sitter litt på gjerdet. Totalt sett vet jeg ikke om det faktisk er verdt det for min del. 7% av hvert salg gjort etter at de har klikket via min side (eller noe sånt) er jo ikke akkurat store greiene - også er det ikke en butikk jeg bruker jevnlig selv. :P Men det er mulig jeg revurderer en gang i nær/fjern fremtiden. :P

    SvarSlett
  7. Jeg ser at Bokelskerinnen kommenterte sånn ca samtidig som meg - og hun tar opp noe viktig som jeg valgte å ikke diskutere i det hele tatt i den forrige kommentaren min. Men det er absolutt medvirkende til at jeg sitter på gjerdet. Og da hjelper det ikke at jeg ikke opplever avtalene som særlig gunstige i forhold til det jeg risikerer å ofre. :P

    SvarSlett
  8. Jeg sier nei takk til både gaver, les bøker, fra forlagene og til reklame. Jeg anser ikke en bokblogg som mer seriøs når det reklameres på bloggen, snarere tvert i mot. Noe av troverdigheten forsvinner...

    SvarSlett
  9. Jeg er ja takk, kanskje begge deler.
    , eller gjør plass på gjerdet.
    Liker ikke at reklame blinker og forstyrrer, men har jo selv tekstlinker til både tanum og play.com. Som stort sett er de eneste 2 nettbutikkene jeg benytter på bøker
    , føler derfor at jeg har mitt på det tørre.

    Hva du gjør, er helt opp til deg.
    Men tenk godt gjennom det.

    SvarSlett
  10. Å motta bøker ser jeg ikke på som en negativ ting. Man mottar bøker man selv ville lest uansett, og derfor påvirker det heller ikke innholdet i bloggen. Om man mottar bøker som ikke er interresant så skriver man enten ærlig hva man mener om dem eller lar vær å skrive om dem.

    Når det gjelder reklame er jeg litt usikker. jeg mottok en mail fra Tradedoubler her i forrige uke hvor de skriver at man kan tjene penger på bloggen ved å reklamere for nettsteder som selger blandt annet bøker. Jeg kjøper jo selv bøker på nettet f.eks via Tanum og har lurt litt på om jeg skal ha en link på siden av bloggen, men jeg er redd for at dette kanskje ødelegger litt for bloggen? Målet er jo ikke å tjene penger på bloggen, men om man kanskje hadde fått litt penger for reklame slik at jeg f.eks kan få råd til å ha blogg på eget domene er litt i tankene mine... vanskelig det der synes jeg....

    SvarSlett
  11. Husk at reklameinntekter er skattbart. Ellers tror jeg du klarer å ta et vell er eid valg — mange gode kommentarer her.

    SvarSlett
  12. For det første er jeg veldig i tvil om forlaget faktisk har lest så nøye på bloggene. Jeg er, for all del, veldig takknemlig for bøkene og syntes det er utrolig hyggelig men jeg har mottatt et par bøker i kategorier jeg sjeldent leser fordi det gjør meg ukomfortabel(det har jeg nevnt på bloggen tidligere også). Jeg tenker å benytte meg av muligheten til å gi tilbakemelding på hva jeg faktisk leser. Egentlig hadde det vært fint å først få spørsmålet om hva jeg leste før noe ble sendt. Dette mest pga. min egen samvittighet, jeg liker ikke å føle at jeg bør lese noe jeg ikke har bedt om.

    Bokelskerinnen skriver mye klokt om reklame.
    Jeg har også fått spørsmål om reklame, to stykker nå i det siste og begge var vel i forrige uke hvis jeg ikke husker feil. Skal jeg ha reklame på bloggen skal det være slik at det kommer tydelig frem, så langt har jeg vært konsekvent og unngått dette. Det er også skattehensyn som må tas(men det kommer jo også litt an på summer), selv når det gjelder det å motta bøker.

    Samtidig så leser jeg mye og forlagene får jo gratis reklame(men jeg får jo også en gratis bok) så det frister jo.. men enn så lenge så sier jeg nei. Kommer det reklame på bloggen så skal det være av det tydelige og lovlige slaget :)

    Jeg vet ikke om det kom noe fornuftig ut av svaret mitt, det ble mest mitt eget tankespinn dette.

    SvarSlett
  13. Gratulerer med bok frå Aschehoug. Når det gjeldt reklame heller eg mot ja, så lenge det ikkje blir for masete og påtrengande.

    SvarSlett
  14. Jeg tenker at slike reklameavtaler er en gjensidig utnyttelse (mellom deg og de du reklamerer for), og at så lenge du er dønn ærlig overfor leserne dine og understreker at "dette og dette" er BETALT REKLAME, så ser jeg ikke noe problem! Jeg er sikker på at du vil være ærlig og at du derfor ikke vil miste troverdigheten din. Synes det er fint at også bokbloggerne skal kunne tjene litt på hobbyen sin, og ikke bare rosabloggerne! Du vurderer best de tilbudene du får, og så lenge det er relevant og ikke "skjult" reklame hadde nok hvertfall jeg vært all in! :)

    SvarSlett
  15. Jeg synes reklame er helt greit, så lenge det er relevant (feks en bokhandel med tilbud). Men det er viktig å skille mellom reklame og den uavhengige teksten.

    SvarSlett
  16. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  17. Hvorfor ikke tjene noen ekstra kroner på bloggen din når du legger så mye arbeid ned i den? Jeg hadde glatt annonsert på bloggen min så lenge annonsen var relevant for bloggen, og det ikke var knyttet til provisjon av salg. Dessverre er det bare slike tilbud jeg har mottatt så langt og det blir for useriøst. Men vanlige annonser på forsiden er noe annet. Da trenger man ikke ta stilling til noe som helst, annonsen bare er der. Det ser ikke rart ut med annonser på bloggen, vi er jo vel bevandret på nett alle mann og er vant med reklame hvor vi enn snur oss:-)

    SvarSlett
  18. Gode Gud, hva skjer?? Dette er tredje kommentaren jeg har prøvd å legge inn, og plutselig dukker den siste opp to ganger med to helt forskjellige klokkeslett? Og når det skjer ser det ut som jeg har redigeringsmuligheter på bloggen din, med ikoner overalt! Creepy. Jeg tror pc'en min er som Stephen Kings "Christine". Bare slett ekstrakommentarene, er du snill:-)

    SvarSlett
  19. @Ingalill: "Vanlige " tekstlinker synes jeg ikke er noe problem, det bruker jeg selv stadig vekk. Jeg tenker på tekstlinker som medfører at dersom jeg klikker på en av linkene dine og kjøper produktet, så får du en prosent av salget. Såkalt affiliate - salg.

    SvarSlett
  20. Sist jeg var innom bloggen min hadde jeg fått en kommentar, nå har jeg 17. Det var overveldende respons. Jeg kommer til å vurdere alle svar jeg har fått, og syns i det hele tatt at det er veldig interessant å høre forskjellige synspunkt.

    Når det er sagt tror jeg at jeg fremdeles heller mot nei. Jeg liker bloggen min som den er, og tror nok ikke jeg tjener så mye på foreslåtte endringer.

    Line: PC'er tuller seg innimellom, jeg tror det er tidsfordriv for dem. Det er ikke så farlig =) Men irriterende for deg selvsagt...

    SvarSlett
  21. Jeg har i likhet med mange andre fått de samme forespørslene. Når det gjelder Aschehoug tenkte jeg at de faktisk sendte samme bok til alle, så jeg ble positivt overrasket over at noen lenger opp hadde fått en annen bok. Uansett tenker jeg litt sånn som Mari, når det gjelder om de faktisk har lest på bloggene...

    Når det gjelder reklame får alle bestemme hva de føler er best. Jeg sier nei,og det er det mange grunner til. Det ene er at det ikke er snakk om så mye penger (men som det blir nevnt ovenfor - det er skattbart), det er stressende og i tillegg så vil jeg gjerne ha en reklamefri blogg. Om noen bokbloggere har reklame så kommer jeg ikke til å slutte å lese disse bloggene, troverdighet skaper man av å skrive nettopp troverdig, ikke om man har reklame på bloggen.

    SvarSlett
  22. Jeg skjønner ikke helt hva du og dere mener med "har fått forespørsel om å ha reklame" på bloggen. Forespørsel FRA hvem da ?

    SvarSlett
  23. Geir: Jeg regner med at de fleste av oss har fått forespørsler fra såkalte affiliate/partner-programmer. Det vil si at vi linker til en eller flere butikker, og hvis våre lesere følger linkene og kjøper noe, får vi en viss prosent av salget. Hvis ingen klikker på og kjøper, får vi ingenting. Noen butikker tilbyr sikkert provisjon per klikk. Det er mange butikker som har sånne programmer, blant annet bokkilden, cdon, amazon, tanum osv.

    (om jeg tar helt feil, er det bare å korrigere, folkens)

    SvarSlett
  24. Julie: Det er en slik forespørsel jeg også har fått.

    SvarSlett
  25. Eg har også fått ein slik forespørsel, men eg vel å ikkje ha reklame på bloggen av fleire grunnar. For det første synes eg det er ryddigare med ein rein blogg, kor eg sjølv har kontroll på layouten. Eg les stort sett bloggar gjennom google reader, så eg ser ikkje så mykje til reklamen før eg går inn for å kommentere, men det hender at det tar så lang tid å laste inn all reklamen, at eg ikkje gidder å kommentere i ein blogg likevel. Den andre, og kanskje viktigaste grunnen til at eg ikkje vil ha reklame, er at bloggen min ligg på 2-300 lesarar i veka, på ei god veke. Det er så få at eg ser ikkje heilt at inntektene eventuelt vil vere verdt bryet, med tanke på skatteregistrering og papirarbeidet som følgjer. Og i og med at motivasjonen for å drive med blogging er veldig svingande for tida, er eg personleg ikkje interessert i å lage meir ekstraarbeid enn nødvendig.

    Leseeksemplar derimot synes eg er veldig morsomt. Eg har også fått to pakkar frå Aschehoug nokså nyleg. Men eg var litt overraska over at bøkene skulle passe min profil, for eg har fått to thrillarar, og det les eg vel heller lite av. Likevel, det er alltid artig å få bøker i posten, og særleg når det ikkje følgjer rekning med dei.

    SvarSlett