03.10.2011

Septemberstatistikk

I år er jeg på god vei til å klare å lese 100 bøker. I fjor endte jeg på et skuffende 92. September har vært en kvalitativt super lesemåned, men kvantitativt dårlig. Det kan jeg leve med. Totalen endte på syv bøker.

Bøkene

- Irène Némirovsky: All Our Worldly Goods
- Julian Barnes: The Sense of an Ending
- Gunn Marit Nisja: Naken i Hijab
- Carol Birch: Jamrach's Menagerie
- A.D. Miller: Snowdrops
- Jerome K. Jerome: Three Men in a Boat
- Shirley Jackson: The Haunting of Hill House

Kjønn

*Drumroll please*......: Det er bare å begynne å klappe, jeg har lest flere kvinnelige enn mannlige forfattere i september. De to beste var også denne måneden skrevet av menn, men den dårligste var også skrevet av en mann, så det finnes en slags balanse. De fire kvinnene har skrevet meget gode bøker, og jeg sier meg godt fornøyd med enn annerledes kjønnsbalanse enn det som for meg er vanlig.

Terningkast

Jeg er så nært himmelen som jeg kommer: absolutt alle bøkene jeg har lest denne måneden fortjener terningkast 5 eller 6. Jeg har lest bøker av høy kvalitet med andre ord, og det er nettopp dette som gjorde september til en superduper lesemåned. Vel, jeg har glemt å nevne det ene unntaket: Snowdrops. Terningkast 2. Men det snakker vi ikke mer om (med mindre den vinner Bookerprisen, da kommer det nok et langt og sint innlegg her på bloggen). Min entusiasme for Barnes har jeg skrevet om tidligere, og min enda større entusiasme for Jerome skal jeg skrive om senere i uken. Det ble terningkast 6 på dem begge. Némirovsky skuffer aldri, og boken til debutant Gunn Marit Nisja var også en positiv overraskelse. Jeg skal få somlet meg til å skrive en omtale av den også - jeg liker ikke hvor lat jeg har blitt når det kommer til omtaleskriving.

Land

Frankrike har en representant, Norge har også en, Jackson er amerikaner (jeg trodde hun var britisk) og resten er briter. Jeg er fremdeles anglofil, ingen endringer på det punktet. Når man leser Bookernominerte sier det seg selv at det blir en del briter, men det blir det som regel på meg uansett. Jeg tror faktisk at så mye som 40 prosent av alle bøkene jeg har lest i år er skrevet av britiske forfattere. I oktober bør jeg klare å lese noe mer eksotisk enn i september, for dette var ikke i nærheten av eksotisk.

Sidetall

Ingen mursteiner. Den tykkeste har nok ikke vært på mer enn 350 sider, og den tynneste har vært i overkant av 100 sider. Få bøker og et lavt antall sider tyder på en dårlig lesemåned. Men kvalitet er viktigere enn kvantitet. Jeg vurderer å gjøre et mursteinsforsøk i oktober.

Tema

Generasjonsendringer (eller mangel på sådan), mangel på kunnskap om eget og andres liv, kulturkræsj, eventyr, tragedier, komiske båtturer, og skumle hus. Dette er kun de helt overfladiske temaene, for å finne ut hva som er de dypere temaene må dere lese bøkene, eller eventuelt omtalene av de få bøkene jeg har skrevet om.

Hva vil jeg lese i oktober?

Jeg vil lese en murstein, og jeg tror det blir Vi, De Druknede. Også vil jeg lese Gyldig Fravær som jeg fikk av Aschehoug. Flere Bookernominerte skal leses, og det skal også Pratchett og andre engelske pocketbøker. Hvilke kommer jeg tilbake til senere.

12 kommentarer:

  1. ahh, de 100 bøkene, sånn som det ser ut nå vil jeg ikke greie målet med lydbøkene lagt til engang. 100 papir er en vits -)
    Omtaleskriving har jeg ofte ikke lyst til
    og kan ikke huske engang sist jeg bare leste 5 bøker på en måned.
    (ser ut til at september
    har mange fellestrekk for oss)

    Fremdeles irritert over at jeg ikke hadde mulighet til å bli med på bookersirkelen, men det var nok fornuftig, selv om de jublende omtalene frister!!

    SvarSlett
  2. Hmm.. Har også hatt en trasig september måned. Oktober kan kun bli bedre.. med tanke på antall. Hang meg opp i ei bok til en ny forfatter (ikke Hicks) som jeg lovte å anmelde. Det var så dårlig. Den var fryyyktelig dårlig.. Og tok altfor mange UKER å bli ferdig med! (når skjedde det sist?)

    Så - oktober skal bli så mye bedre (allerede er!). Og en veldig god idé med statistikken din. Den skal jeg jammen notere meg bak øret :-)

    Så - tilbake til boka! :-))

    SvarSlett
  3. Jeg leste EI. Flaut. Men jeg skylder på skolen som tvingte på oss ei bok som jeg IKKE ville lese, og som jeg utsatte i det uendelige...

    SvarSlett
  4. Hei! Så glad for å høre at du fikk en positiv opplevelse av "Naken i hijab", gleder meg veldig til å lese omtalen din! Du må gi meg beskjed når det blir da? Skal prøve å følge med selv også altså. Du har en flott blogg. Klem Gunn Marit.

    SvarSlett
  5. Ingalill: Jeg er litt lei de Bookernominerte nå, hovedsakelig på grunn av Snowdrops og Half Blood Blues (sistnevnte har jeg ikke komt meg gjennom enda). Men jeg forblir optimistisk og begynner snart på nummer fem. Håper på noen flere perler... Jeg er overrasket over at du ikke klarer 100 bøker, jeg har inntrykk av at du er en av de som leser flest bøker i blogglandia. Ikke at det gjør så mye, det er jo som sagt kvalitet og ikke kvantitet som teller =)

    Kindlejoy: Hva leser du i oktober? Nysgjerrig på hvorfor den allerede er bedre - det må jo bety at du leser noe bra =)

    Motionocean: En bok kan fint ødelegge for en hel lesemåned, spesielt hvis man må lese boken, eller er sta og ikke vil gi opp før den er utlest. Finn deg noe lystbetont å lese i oktober!

    Nadiyya: Jeg gir beskjed =) Satser på å få skrevet noen omtaler denne uken, senest i helgen.

    SvarSlett
  6. Kvalitet og kvanitet? Hmm, er du sikker på at det ikke var omvendt??
    (Legger jeg til lydbøkene kommer jeg kanskje over 100, men har absolutt lest mye mindre enn ifjor -)

    SvarSlett
  7. 100 bøker kan man kalle kvantitet, men det hadde jo ikke vært noe vits hvis bøkene ikke var av en viss kvalitet. Heller 50 gode bøker, enn 100 middelmådige.

    SvarSlett
  8. Så spennende! Jobber hardt med neste bok mens jeg venter på dommen fra deg ;)

    SvarSlett
  9. Det er litt nervepirrende å skulle gi "en dom" som forfatteren skal lese. Men jeg skal gjøre mitt beste :) Hvordan har tilbakemeldingene vært så langt?

    Kan jeg spørre om hva den neste boken skal handle om? Regner med du ikke vil avsløre så mye enda, men jeg prøver meg likevel.

    SvarSlett
  10. Tilbakemeldingene har vært utrolig gode fra både lesere og bohandlere. Tenker at det nok ikke blir en sånn kritikerrost roman, men jeg vil mye heller skrive en bok som leserne elsker og som kan gi en god oplevelse til mange, ikke sant. Jeg er interessert i DIN personlige opplevelse av den og er ikke redd for å høre de tingene du hadde villet forandre på heller. Beste komplimentene jeg får er sånn: "Kollegaen min kom for sent på jobb i går fordi hun lå våken og måtte lese ferdig boka di"... Det er herlig.

    Jeg kan godt fortelle deg litt om bokrosjektet jeg jobber med nå, selv om det verken er antatt eller vist fram til forlaget enda. Det handler vel også om "kultirkrasj" eller møte mellom mennesker på tvers av kulturer, selv om alle personene i historien er norske. Det handler også om å knytte til seg en familie som ikke er den biologiske.

    "Kristin" har tatt et bevisst valg - hun har gitt avkall på å stifte familie for å kunne nå sitt karrieremål om å åpne et eget spisested. Dette målet når hun når hun er tett oppunder førti år gammel, med god hjelp fra noen arvepenger etter farens bortgang.
    Restauranten blir en suksess, og Kristin og hennes få ansatte jobber overtid på overtid, hun blir nødt til å ansette fler i en fart. Da skjer det at hun får en ung jente på døra som leter etter jobb, og selv om den unge damen ser mer enn tvilsom ut, gir Kristin henne en sjanse.

    Det viser seg at jenta, som heter Marta, er et arbeidsjern, og en meget spesiell personlighet, men med en vanskelig fortid som hun forsøker å jobbe seg ut fra. De to kvinnene utvikler etter hvert et sterkt bånd seg imellom. Men vil Marta være i stand til å holde fortida å avstand for alltid?

    SvarSlett
  11. Kremt... Altså veldig usikkert om dette noen gang kommer mellom to permer ;) Ellers kan jeg jo si at det ligger planer om fler bøker fra Egypt, bare ikke det som kommer først tror jeg :)

    SvarSlett
  12. p p p!!! Tastaturet mitt har problem med den bokstaven så beklager irriterende skrivefeil !

    SvarSlett