11.10.2011

Topp ti tirsdag

Denne uken velger jeg samme tema som Så Rart, nemlig:

Topp ti bøker jeg har lest på grunn av andre bloggere:

1. Forsoningen. Takket være Karins engasjerte innlegg gikk jeg ikke glipp av denne skatten. Forsoningen er fremdeles en av de beste bøkene jeg har lest noensinne. Hadde det ikke vært for bokblogging tror jeg neppe jeg hadde oppdaget boken, den er nemlig den eneste boken skrevet av en forfatter jeg aldri har hørt om (Fred Uhlman), som i utgangspunktet var maler, eller kunster.

2. Chess. Nok en kort, men brilliant perle, skrevet av en forfatter fra Østerrike. Han var en av verdens mest kjente forfattere, og er fremdeles populær, spesielt i Tyskland og Østerrike. Jeg hadde likevel aldri hørt om han før det plutselig dukket opp flere positive omtaler av bøkene hans på Rose-Maries blogg. Nå er han blitt et kjært bekjentskap, og heldigvis har jeg fremdeles flere noveller og bøker å se frem til.

3. The War of Don Emmanuel's Nether Parts. Jeg oppdaget Louis de Bernières helt tilfeldig i en bokhandel på øyen Hvar, som tilhører Kroatia. Mannen i bokhandelen anbefalte hans siste bok, Notwithstanding, på det sterkeste, og min elsk for alt britisk gjorde at jeg kjøpte den. Men det var Line som tipset meg om mannens første bok, som skulle vise seg å være enda bedre enn hans nyeste. "Don Emmanuel var for øvrig en fest av en bok", skrev hun. Ja, det var den.

4. A Game of Thrones. Jeg er ikke bevandret i fantasysjangeren, og hadde heller ingen store planer om å bli det før jeg leste Christines omtale av denne boken. Jeg ble nysgjerrig, og skaffet meg boken til Kindle. Men lesingen hadde nok blitt utsatt ganske lenge hvis ikke det var for at tv-serien hadde premiere i april i år. Jeg måtte jo lese boken før tv-serien hadde premiere. Nå har jeg lest ut to bøker og gleder meg til fortsettelsen.

5. The Cement Garden. "Flere er snart nødt til å oppdage Ian McEwan! Han skriver fantastiske bøker!" Sitatet er hentet fra Rose-Maries omtale av Sementhagen, som selvsagt gjorde meg lysten på å gi forfatteren en sjanse. Hun kalte boken for sjokkerende og makaber, fortalt på en nydelig måte og jeg kunne ikke vært mer enig. En bok som kryper under huden på deg.

6. Fall of Giants. Bokdama skrev i fjor at "denne boka har alt!". Hun skrev meget engasjerende om en bok som virket midt i blinken for meg, og det ble stor suksess. Jeg går å venter på andre del av trilogien, men det ser ut til å kunne ta ganske lang tid. Man trenger i alle fall ikke å være redd for mursteiner når de er så fengende som denne.

7. Miss Peregrine's Home for Peculiar Children. En annerledes og spennende historie, hvor forfatteren bruker gamle bilder som virkemiddel for å gjøre historien, i mangel på et bedre (og norsk) ord, creepy. Siljeblomst tipset meg om denne, som er nok en bok jeg neppe ville funnet frem til på egenhånd, og den var perfekt å lese om natten under lesemaraton. Jeg klarte ikke å legge den fra meg.

8. The Haunting of Hill House. En klassisk grøsser, som jeg ble tipset om av Bokelskerinnen. Hun kalte den for en av de beste spøkelseshistoriene hun har lest. Jeg måtte lese den. Den var ikke rent lite fascinerende, og heller ikke lite skremmende på slutten. Nok et godt boktips.

Jeg kommer ikke på flere i farten og trenger å komme meg på lesesal etterhvert, så jeg sier stopp på topp åtte denne uken. Men det jeg kan si er at det er nok flere og det kommer garantert til å bli flere. Bokbloggere har alltid en rekke lure tips på lager.

8 kommentarer:

  1. Så morsomt, for av de tipsene du har fått, har jeg allerede notert meg bok 1, 2, 4 og 8. De blir fort smittsomme, de gode boktipsene man får fra andre bokbloggere;-) Denne listen var inspirerende, jeg skal se om jeg får laget noe tilsvarende!

    SvarSlett
  2. Her var det mange gode tips, spesielt for oss som liker bøker som er, i mangel på et bedre ord, creepy!

    SvarSlett
  3. Er veldig glad i lister, både å lage og å lese. Spesielt kjekt med en liste der du kan trekke frem andre bloggeres inspirerende anmeldelser:-)

    SvarSlett
  4. Jeg har også lest mange bøker på grunn av tips fra andre bloggere. Bok 4 og 7 er eksempler på det.

    SvarSlett
  5. Nå må jeg sette opp flere bøker på ønskelista mi; særlig bok nummer 8 pirrer nysgjerrigheten min. Er veldig glad i litt skumlerier :-)

    Ellers er jeg at jeg må få lest Don Emmanuel!

    Takk for tipsene!

    SvarSlett
  6. Jeg har til min store glede oppdaget at Zweig sin sjakknovelle blir nygjengitt denne måneden - endelig tilgjengelig for oss som vil lese han på norsk. Han er et bekjentskap jeg er veldig nysgjerrig på etter å ha lest anbefalinger fra deg og Rose Marie.

    SvarSlett
  7. Labben: Det ser ut til at jeg skal bokbades i Bergen i november ... Biblioteket i Fyllingsdalen, Oasen eller noe slikt? :) Kanskje vi ses? Hadde vært hyggelig. Vet ikke dato enda men skal holde deg orientert :)

    SvarSlett
  8. Line: Begynn med en og to. De er korte, så du leser dem på noen timer. Gleder meg til lange Line-innlegg om de korte, men åh så gode bøkene.

    Nadiyya: Haha, måtte le litt av min egen formulering der... jeg kom bare ikke på et passende norsk ord, så da ble det slik. Angående bokbad: jeg er godt kjent på Oasen, jobbet der i noen år. Stikker gjerne innom forutsatt at jeg kan. Hold meg oppdatert =)

    Silje: Helt enig. Jeg får så mange gode tips, det er fint å kunne dele de beste.

    Bokelskerinnen: Har du skrevet om bok 7 på bloggen din? Jeg vil gjerne lese omtalen i så tilfelle - send meg en link =) (hvis ikke jeg bommer fullstendig nå og har sett omtalen for lenge siden).

    Siljeblomst: Det gøyeste med tips er at man kan gi de videre. Du kommer til å elske Don Emmanuel, og jeg tror nok at du vil kose deg med nummer 8 også (selv om kos kanskje er feil ord å bruke).

    Karin: Så bra, det er en bok (novelle) som fortjener mange lesere. Takk for opplysningen, den må bestilles til jobben, slik at jeg kan prøve å prakke den på kundene ;)

    SvarSlett