02.12.2010

Litteraturmål for 2011

Inspirert av Stine har jeg valgt å skrive ned mine litteraturmål for leseåret 2011.


1. Lese minst fire bøker på nynorsk. Jeg vegrer meg for å lese på nynorsk, noe som kan føre til at jeg går glipp av mange gode bøker. Dermed er det et mål å kunne kvitte meg med nynorskfobien, og jeg begynner det prosjektet med å lese Innsirkling og Innsirkling 2 av Carl Frode Tiller.

2. Lese mer fantasy. Jeg skal lese hele serien "A Song of Ice and Fire" av George R.R. Martin, komme i gang med "Wheel of Time"-serien, lese ferdig "The Magic Kingdom of Landover"-serien og lese "His Dark Materials"-serien.

3. Lese minst tolv bøker i min leseutfordring. Minimum en bok per måned. Så langt ligger jeg godt an - når jeg fullfører Wuthering Heights har jeg lest en bok per måned siden jeg startet, kanskje blir det to i desember.

4. Lese fire kriminalromaner. Dette punktet har jeg kopiert fra Stine, som heller ikke er så begeistret for krim. Det finnes jo som regel gode bøker i hver sjanger, så jeg vil prøve å finne "min type krim". De første forfatterne jeg prøver meg på blir nok Ann Cleeves og P.D. James. Dessuten gleder jeg meg til siste av Johan Theorin.

5. Lese mer av Ian McEwan og Paul Auster. To forfattere jeg har fått sansen for - disse har nok mye bra å by på.

6. Lese fire dokumentarer/biografier/historiske bøker. Jeg leser få faktabøker, i hovedsak grunnet at jeg får nok fakta fra pensum. Men det blir gitt ut mange spennende bøker som ikke er skjønnlitteratur, og jeg vil lese flere av disse, og vende meg til å lese den typen bøker.

7. Lese en klassisk murstein. F.eks: Don Quixote, War and Peace eller Moby Dick.

8. Kjøpe flere bøker til Kindle. Dette er rett og slett et plassmangeltiltak. M.a.o.: finnes den til Kindle skal den kjøpes til Kindle, slik at bokhyllene mine ikke dør av overbelastning.

9. Lese Min Kamp 1. Og 2, 3, 4, 5 og 6 hvis nr. 1 er god.

10. Fortsette å lese og ta i mot gode tips fra alle de fine bokbloggene. Det er utrolig fint å være en del av et så koselig uformelt nettsamfunn som bokbloggerne har skapt.

14 kommentarer:

  1. Hurra! Særlig nummer 10 er et VIKTIG mål. Jeg liker bloggen din veldig godt. Har jeg sagt det? Nå har jeg det.

    SvarSlett
  2. Veldig bra liste! tror jeg skal lage en lignende selv.

    SvarSlett
  3. Jeg følger deg på klassikerutfordringen, en klassiker i måneden bør være overkommelig. Moby Dick er en av bøkene jeg planlegger å få lest.

    Ellers, spennende liste :)

    SvarSlett
  4. Jeg unngikk krim-målet. Jeg er usedvanlig dårlig på å lese krim, men jeg har endel stående. Dermed kan det hende at jeg leser litt krim allikevel - under målet om å lese flere av bøkene jeg har kjøpt men ikke lest enda. :D

    SvarSlett
  5. Min kamp 1 ER god.

    Denne vil jeg låne til min egen blogg, sykt gøy med mål. Et av mine skal være å lese flere ikke-vestlige forfattere på. Jeg har selv store hull der.

    SvarSlett
  6. Jeg elsker når slike lister blir populære og kopiert av alle =) Takk til Stine for den geniale listeideen!

    Knirk: Det er koselig å høre at du liker bloggen min. Jeg syns det er fint at vi bokbloggere setter pris på hverandre. I tilfelle jeg ikke har sagt det før: jeg liker bloggen din også. Du har en helt spesiell skrivestil som jeg er blitt glad i =) Og jeg er blitt veldig glad i bokbloggmiljøet.

    Bokelskerinnen: Da får vi se om vi kommer oss gjennom Moby Dick i løpet av 2011 - det kunne vært spennende å lese to ulike syn på denne klassikeren =)

    Julie: Hehe kanskje like greit. Jeg skal ikke tvinge meg selv til å lese bøker jeg ikke liker. Men jeg liker noen få krimbøker, jeg må bare bli flinkere til å velge ut hvilke krimbøker som passer for meg.

    Kathleen: Lån i vei, jeg har også lånt den som du ser! Jeg elsker å lese andres lister. Jeg tror nok de fleste av oss har hull der. England, Storbritannia og USA står for over halvparten av min lesning.

    SvarSlett
  7. For min del er det Norge og resten av Skandinavia som dominerer min lesning. Jeg tror kanskje det er fordi jeg liker tanken på å lese ting på originalspråket (jeg leser gjerne dansk og svensk) og se hvordan forskjellige forfattere kan skrive så forskjellig om et terreng som fra før av er veldig kjent. Også liker jeg å følge med på hva som skjer i litteratur-Norge, så jeg leser en god del debutanter bl.a.

    SvarSlett
  8. Så smart! Du har det med å inspirere meg. Denne ideen var så god at jeg nesten fikk lyst til å gjenopplive bloggen min igjen.

    SvarSlett
  9. Kjenner meg definitivt igjen i nynorskfobien din, og er imponert over initiativet til å bli kvitt den! Jeg tror jeg bare har én bok på nynorsk i bokhylla, nemlig Carl Frode Tillers "Skråninga". Vegrer meg, men skal nok få lest den en gang.

    Og så gleder jeg meg til å høre hva du og Bokelskerinnen synes om "Moby Dick", for der trenger jeg inspirerte innlegg for å klare å fullføre...

    Høres ut som det blir mange spennende innlegg fra deg i 2011! :-)

    SvarSlett
  10. Mi liste kommer og etterkvart - i slutten av måneden/begynnelsen på neste:) Kopierer og lett posten om reisen i litteraturen, fant ut at eg har mange hull!

    Vil anbefale bøkene til Ingrid Z. Aanestad. Ho er frå Jæren, skriver på nynorsk. Eg har ikkje fallt heilt for handlinga i bøkene, men språket er nydelig. Skriver og prater på nynorsk sjølv, så Tiller sine bøker må eg få lest:)

    SvarSlett
  11. Jeg har også laget meg en liste over litteraturmål i 2011.

    http://askeladden-askeladden.blogspot.com/2010/12/10-litteraturmal-for-2011.html

    SvarSlett
  12. Det høres ut som en rekke flotte mål. Jeg leste min første bok på nynorsk, dvs. etter siste bok jeg ble tvunget til å lese på skolen, i fjor. Da leste jeg Song fra Eirabu av Kristine Tofte. Det var en meget god leseropplevelse og språket var så vakkert.

    SvarSlett