28.12.2010

Fra Best til Verst - Leseåret 2010

Favoritter og skuffelser:

1. BEST: Fred Uhlman - Forsoningen
1. VERST: Alyson Noël - Evermore

2. BEST: Donna Tartt - The Secret History
2: VERST: Jan Chr. Næss - Teodor Sterk

3. BEST: Douglas Adams - Dirk Gently's Holistic Detective Agency
3. VERST: Diane Setterfield - The Thirteenth Tale

4. BEST: Irène Némirovsky - Hett Blod
4: VERST: Sarah Waters - Den Lille Fremmede

5. BEST: Mark Haddon - A Spot of Bother
5. VERST: Gert Nygårdshaug - Dverghesten

6. BEST: Ken Follett - Fall of Giants
6. VERST: Suzanne Collins - Mockingjay

7. BEST: Douglas Adams - So Long, and Thanks for All the Fish
7. VERST: Doris Lessing - The Fifth Child

8. BEST: Irène Némirovsky - The Courilof Affair
8. VERST: Irène Némirovsky - Le Bal

9. BEST: John Steinbeck - Of Mice and Men
9. VERST: Øystein Runde - De Fire Store

10. BEST: Louis de Bernières - Notwithstanding
10. VERST: Emily Brontë - Wuthering Heights

11. BEST: J.M. Coetzee - Barndom
11. VERST: Audrey Niffenegger - The Time Traveler's Wife

12. BEST: Andrey Kurkov - Death and the Penguin
12. VERST: Lene Solhaug - Kjøter

13. BEST: Paul Auster - The New York Trilogy
13. VERST: Eric-Emmanuel Schmitt - Oscar og Den Rosa Damen

14. BEST: Terry Brooks - Magic Kingdom for Sale - Sold
14. VERST: Guillermo Martinez - The Oxford Murders

15. BEST: Nick Hornby - A Long Way Down
15. VERST: Gert Nygårdshaug - Honningkrukken

7 kommentarer:

  1. Er Honningkrukken dårlig altså? Jeg har den i hylla, og fikk ikke lyst til å oppgradere den i leselista etter dette. Men samtidig så eelsker jeg The Thirteenth Tale og Wuthering heights, så det spørs om vi ikke har helt samme smak;)

    SvarSlett
  2. Nei, jeg syns ikke den var dårlig. Men jeg har lest såpass få dårlige bøker i år at noen jeg har gitt terningkast 4 måtte med på listen. Honningkrukken var helt grei lesning, men historien var litt tynn. Jeg likte Jegerdukken mye bedre =)

    SvarSlett
  3. At Wuthering Heights og Oscar og den rosa damen er på din verst-liste syns jeg er fullstendig vansinnig! Makan!

    Jeg elsker dem... :) Akk o ve. Jeg vet at det er lov til å ha ulik smak, men *hyl* *vræl* *skrekk* *gru*

    SvarSlett
  4. Hehe jeg skjønner reaksjonen - jeg blir like lei meg hver gang noen misliker mine favoritter. Men desverre, de to falt ikke helt i smak. Men nå må det nevnes at Oscar og Den Rosa Damen ikke var dårlig, jeg klarer bare ikke all forkynnelsen...

    SvarSlett
  5. Forkynnelsen?????????????

    *river meg i håret*

    Puh! Dette var en utfordrende liste, i grunnen! Heheh!! Takk og lov glatter Douglas Adams det hele ut, slik at jeg likevel ikke har mistet nattesøvnen ;-D

    SvarSlett
  6. Ha ha! Jeg digger at folk har ulik oppfatninger om bøker. Det gjør verden mer rotete. Jeg likte f.eks. Den trettende fortelling, det var god underholdning. Nygårdshaug er jo som en litt slitsom klegg, men jeg liker ham tidvis. Dverghesten var ikke særlig god, det ble litt vel mye kvantefysikk. Ellers ser jeg at jeg nesten ikke har lest noen av bøkene du har som favoritter. Det er jo krise. Jeg har lest Notwithstanding, etter anbefalning fra deg, og den likte jeg. God jul videre!

    SvarSlett
  7. Elikken: Ja, det kom ganske tydelig frem at tro på Gud var det viktigste budskapet i boken (eller i det minste et av de viktigste budskapene). Med et litt annet fokus kunne jeg likt boken mye bedre... For meg blir et slikt budskap ganske meningsløst, og tar fokuset vekk fra de temaene jeg mente var viktig i Oscar og Den Rosa Damen.

    Hehe det er fint vi kan være enig om Adams i det minste =)

    Knirk: Verden kan ikke bare være ryddig og ordentlig nei, litt uenighet bør det være =)

    Den Trettende Fortelling var en stor skuffelse, for det var en bok jeg trodde jeg skulle like. Jeg er helt enig med deg angående Nygårdshaug, han varierer veldig. Jeg elsket Klokkemakeren, Fortellernes Marked og Jegerdukken men likte ikke Dverghesten og ble heller ikke overbegeistret for Honningkrukken og Dødens Codex.

    Alle mine favoritter anbefaler jeg selvfølgelig, men skal du kun lese noen få bør du absolutt få med deg Forsoningen (bare spør de andre bloggerne som har lest den) og The Secret History. Sistnevnte er kanskje ikke for alle, men jeg klarte ikke å legge den fra meg.

    SvarSlett