31.12.2010

Godt nyttår og takk for det gamle!

Er det noe vi bokbloggere liker bedre enn å kopiere hverandres lister? Vel, i god bokbloggånd tar jeg en gjennomgang av året 2010. Jeg kan begynne med å nevne at dette var året jeg endelig startet min egen bokblogg. For en god ide det skulle vise seg å være. Et bedre internettmiljø skal man lete lenge etter. Jeg er ihvertfall overlykkelig over å få være en del av det norske bokbloggmiljøet - bloggen er blitt viktigere for meg enn jeg hadde forventet. Men jeg liker det =)

Jeg har alltid lest mye, men det var ikke før jeg begynte å jobbe på Norli i 2009 at jeg begynte å lese mye samtidslitteratur. I 2010 har jeg lest 92 bøker. Målet var å nå 100, men jeg sier meg likevel godt fornøyd. Jeg har aldri lest så mange bøker på ett år, og jeg har aldri lest så variert som jeg har i år. Jeg har blant annet lest:

11 ungdomsbøker

10 klassikere

17 krim

3 barnebøker

11 latterperler

24 romaner

Jeg har lest mer krim enn forventet. Kanskje jeg ikke trenger et eget krim-mål for 2011 likevel. Jeg har skrevet 73 bokanmeldelser, og gitt 15 bøker terningkast 6. Kun en fikk terningkast 2. De fleste bøkene jeg leser får enten terningkast 4 eller 5. Begge betyr at boken var god. Forskjellen er at bøker som får terningkast 5 er bøker jeg husker i lang tid, og gjerne får lyst til å lese om igjen, mens bøker som får terningkast 4 ga meg en god leseropplevelse der og da, men blir fort glemt.

2011

I året som kommer skal jeg lese minst 50 bøker som er kjøpt før 2011. Jeg skal lese flere bøker fra andre land enn de europeiske og nord-amerikanske landene. Jeg skal lese Kirkegårdsboken og Det Usynlige Fjellet og anmelde dem for Schibsted forlag. Jeg skal lese Carl Frode Tiller og kanskje til og med Karl Ove Knausgård. Jeg skal lese mer fantasy. Jeg skal lese minst en klassiker i måneden. Den første boken jeg skal lese ferdig i 2011 er Vågen, og det gjøres i forbindelse med samlesingen til Knirk. Den andre blir enten Emma av Jane Austen eller Historien om Pi av Yann Martel. Begge er påbegynt.

Nå må jeg fjerne den fine "lest i 2010 listen" og starte på nytt med en liste som heter "lest i 2011". Dette er mitt første nyttår som bokblogger. 2011 blir et bra leseår. Igjen har jeg mål om å lese 100 bøker. Men kvalitet før kvantitet. Jeg leser det jeg vil, når jeg vil. Blir det ikke 100 gjør det ikke noe, så lenge jeg har oppdaget mange gode bøker og fantastiske forfattere.

Ha et fint bokår alle sammen! Godt nyttår!

4 kommentarer:

  1. Interessant innlegg! Og morsomt å følge bloggen din!

    Jeg ønsker deg et riktig godt nytt år!

    Rose-Marie

    SvarSlett
  2. Godt leserikt nyttår, Ann Helen!:)

    XOXO

    SvarSlett
  3. Godt nyttår alle sammen =)

    SvarSlett