28.12.2010

Paktens Voktere

"For meg er et hjem ukrenkelig. Når vi lukker døren bak oss, er det for å stenge verden ute. Faglige problemer. Masete kolleger. Innpåslitne kvinner. Skruppelløse mordere."

Paktens Voktere er den andre boken jeg har lest som omhandler arkeologen Bjørn Beltø. Den første var Lucifers Evangelium (ja, jeg leser dem i feil rekkefølge!) - en bok som ikke vekket stor begeistring. I Paktens Voktere er Bjørn på besøk på Island hos en kollega som har funnet et interessant manuskript. Det viser seg etter hvert at dette manuskriptet kan føre til bevis for at vikingene besøkte Egypt og tok med seg hjem igjen en egypter, verdifulle skatter og en ukjent mumie. Bjørn er den eneste som kan avsløre Paktens Voktere.

Om Paktens Voktere rett og slett er mye bedre skrevet enn Lucifers Evangelium, eller om det var meg som ikke var i rett humør for kodekrim da jeg leste sistnevnte, vet jeg ikke. Det jeg vet er at Paktens Voktere var en spennende og underholdende bok, som jeg er glad for å ha lest. For det første var historien fascinerende. Vikinger i Egypt, den ukjente mumier som er knyttet til bibelmyter. Hvem han egentlig var. Hvor vikingene dro, og hva de gjorde for å beskytte mumiens hemmelighet. Jeg ble helt hektet - og like interessert i å finne ut av alle spørsmålene som arkeolog Beltø.

Et forstyrrende element i boken var alle de skumle mennene som ville ta Bjørn Beltø. De distraherte meg fra de viktige spørsmålene, og irriterte meg hver eneste gang de dukket opp. Beltø kommer ikke til å dø, så hvorfor ikke bare gi dere nå mens leken er god? Skjønner dere forresten nå hvorfor jeg ikke er en krimentusiast? Spenningen for meg var det historiske plottet, ikke de skumle araberne.

En annen ting jeg likte ved boken var hvor jordnær Beltø er. Han befinner seg i de utroligste situasjoner og presterer likevel å komme med fantastisk teite kommentarer. Og jeg elsker det:

"Og slik kan vi fortsette," sier Beatriz. "Les historiene om Noah. De stemmer ikke overens! Ett sted beskriver Bibelen hvordan Moses går til Tabernakelet - før han har bygd det. Mosebøkene er fulle av selvmotsigelser."
"Unøyaktigheter," sier Konservatoren. "Feil."
Selv må jeg en tur inn å tisse.


For de som liker mysterier, historie og spenning er dette absolutt en bok å lese. Det er ikke litteratur man skal ta altfor seriøst, men det er deilig å ta en pause fra seriøs litteratur innimellom og kose seg med en god røverhistorie. Og som Egeland selv skriver: deler av handlingen kunne ha skjedd. Vikingene kunne seilt til Egypt. Noen ganger er det som kunne ha skjedd minst like spennende som det som har skjedd.

2 kommentarer:

  1. Hei du. Det var litt morsomt å lese omtalen din, for jeg har helt motsatt opplevelse. Jeg ble så utrolig fenget av den første, Sirkelen ende, og så synes jeg Paktens voktere var mye dårligere. Ja ja. Jeg har den siste, Lucifers evangelium, stående på vent i hylla.

    SvarSlett
  2. Jeg kikket faktisk i bokhyllen din på bokelskere og så at du hadde gitt Sirkelens Ende terningkast 6, mens Paktens Voktere kun fikk 2. Jeg tenkte at det var et voldsomt sprang fra en bok til en annen hos samme forfatter. Men så viser det seg at jeg gjør det samme, bare ikke med de samme bøkene. Jeg ga Lucifers Evangelium 2, mens Paktens Voktere fikk 5. Jeg lurer på hva som er grunnen til at vi får så ulike opplevelser med Egelands bøker.

    Uansett gleder jeg meg til å lese Sirkelens Ende, men det blir nok litt Egeland-pause først. Leser Emma av Jane Austen og må snart begynne på Vågen =)

    SvarSlett