06.12.2010

Julespørsmål

Hva er vel gøyere enn å kopiere lister og spørsmål fra andre blogger og fylle dem ut selv? Denne gangen kommer spørsmålene fra Bokdama (som ikke har laget dem, men heller oversatt dem).

1. Hvilken bok ønsker du deg til jul?

Jeg har den siste tiden funnet en god del Kindle-bøker som virker spennende. Men jeg prøver å beherske meg - dette er tross alt tiden for å kjøpe noe til andre enn seg selv. Dermed havner de på ønskelisten i stedet:

- Howard Jacobson: The Finkler Question
- Helene Simonson: Major Pettigrew's Last Stand
- Emma Donoghue: Room
- Naguib Mahfouz: Akhenaten, Dweller in Truth
- Charles Yu: How to Live Safely in a Science Fictional Universe

Med unntak av sistnevnte har jeg ikke hørt om noen av forfatterne eller bøkene tidligere, men alle virket interessante. Sånn ellers ønsker jeg meg mer tid til å lese bøkene jeg eier fra før.

2. Hvis du fikk gi en bok til en hvilken som helst kjent person, hvem ville du ha valgt og hvilken bok ville du ha gitt? Skriv gjerne hvorfor.

Siden vi beveger oss inn i "dette kan aldri skje-land" drar jeg den litt lenger og finner frem to døde forfattere: Jeg ville gitt Irène Némirovskys samlede verker til Fyodor Dostoevsky og ventet i spenning på tilbakemelding. Hun har blitt sammenlignet med ham, og det ville vært interessant å lære hva han ville syntes om akkurat det.

3. Nevn en bok som du har planer om å gi bort som julegave.

Jeg får håpe hun ikke leser bloggen min før jul, men mamma og samboeren hennes skal få en signert utgave av Atle Nielsens Hyttebok, i og med at de (litt) nylig kjøpte seg hytte. Jeg var på et bokmøte hvor Nielsen selv presenterte boken, i høst, og jeg ble sjarmert. Forhåpentligvis blir det en fin julegave.

4. Har du en spesiell juletradisjon som du følger opp hvert år?

Nei, desverre. Jeg pleide å se Tre Nøtter til Askepott, men de siste årene har jeg jobbet på julaften. Kanskje jobbing er min nye tradisjon? Jeg har planer om å starte en ny tradisjon, med å lese et av Dickens' juleeventyr hvert år.

5. Hvilken julemat har du alltid på bordet ditt til jul?

Kollerabistappe (kålrotstappe på bokmål). Ingen jul uten det! Så må huset lukte pinnekjøtt, uten at jeg har det på min egen tallerken. Men det finnes ikke noe bedre enn kollerabistappe!!!

6. Hva ønsker du deg til jul i tillegg til boken/bøkene over?

Jeg ønsker meg et pingvinsmykke (amazon har mange fine), en tidsplanlegger i A5-størrelse, ullplagg (kalde vintre for tiden) og gavekort på sentre i byn eller i Åsane.

2 kommentarer:

  1. Jeg ønsker meg bare en lue i tillegg til bøker. Jeg skrev en ønskeliste og den var bare en rekke titler. Jeg sa til min kjæreste også da han spurte hva jeg ønsket meg "Jeg ønsker meg bare bøker, men det vil du sikkert ikke gi meg", for han synes fra før av at bøkene gjør meg altfor fraværende.

    SvarSlett
  2. Jeg har merket meg vår matchende lidenskap for pingviner. :D Kjæresten min tok meg med på penguin parade i Edinburgh Zoo for et par år tilbake. Nå er det jo trist at de er i fangenskap, men det var søtt allikevel.

    Jeg tror kanskje jeg må stjele denne og lage min egen, jeg. Er svak for lister. :P Jeg har ofte det problemet at det ikke er "nok" at jeg ønsker meg bøker. Det er for "kjedelig" og ikke noe "ordentlig" ønske. Jeg kan ikke fatte og begripe det. Ei bok er noe av det fineste en kan gi meg. Men jeg har uansett ført opp litt diverse greier på ønskelista mi, for å tilfredsstille de som mener at ei bok ikke er nok (ufattelig, spør du meg!)

    SvarSlett