27.08.2010

Leseutfordring

Selv om jeg ikke kom så langt med min forrige leseutfordring har jeg bestemt meg for å prøve meg en gang til - denne gangen med en litt annen vri. Jeg skal lese en bok fra hvert tiår siden 1800, pluss en bok fra når som helst før 1800. Reglene er som følger:

1. Jeg skal i hovedsak lese en bok per måned, men kan lese flere om jeg vil.
2. Jeg må lese bøkene i rekkefølge, altså begynne med boken fra før 1800, og fortsette kronologisk.
3. Jeg har to alternativer per tiår, og kan selv velge hvilken av dem jeg vil lese.
4. Hvis jeg velger å lese flere enn en bok per måned kan jeg selv velge hvilket tiår bok nr. 2 skal være fra.
5. Hver anmeldelse som blir skrevet i forbindelse med denne utfordringen får etiketten "Leseutfordring 2010/2011".
6. Etter hvert som jeg fullfører bøkene på listen vil de bli markert med uthevet skrift i listen nedenfor.
7. Jeg kommer til å lese bøker fra tiåret vi så vidt er inne i nå også, men legger ikke de bøkene til i listen enda siden de ikke skal leses før på slutten av utfordringen. Det kan bli utgitt mange spennende bøker innen jeg kommer så langt, og jeg vil derfor ikke binde meg til to bøker enda.
8. Første måned i utfordringen blir september.



Bøkene jeg planlegger å lese er følgende:

Før 1800:
  • Daniel Defoe - Robinson Crusoe
  • Jonathan Swift - Gulliver's Travels
1800:
  • Marie Edgeworth - Castle Rackrent
  • Johann Wolfgang von Goethe - Elective Affinities
1810:
  • Jane Austen - Northanger Abbey
  • Jane Austen - Emma
1820:
  • James Fenimore Cooper - The Last of the Mohicans
  • Sir Walter Scott - Ivanhoe
1830:
  • Charles Dickens - The Pickwick Papers
  • Victor Hugo - The Hunchback of Notre Dame
1840:
  • Emily Brontë - Wuthering Heights
  • Nikolai Gogol - Dead Souls
1850:
  • Charles Dickens - David Copperfield
  • Herman Melville - Moby Dick
1860:
  • Wilkie Collins - The Woman in White
  • Ivan Turgenev - Fathers and Sons
1870:
  • Jules Verne - Twenty Thousand Leagues Under the Sea
  • Mark Twain - The Adventures of Tom Sawyer
1880:
  • H. Rider Haggard - King Solomon's Mines
  • Robert Louis Stevenson - Dr. Jekyll and Mr. Hyde
1890:
  • Thomas Hardy - Tess of the D'Urbervilles
  • Amalie Skram - Hellemyrsfolket
1900:
  • Thomas Mann - Buddenbrooks
  • Joseph Conrad - Heart of Darkness
1910:
  • James Joyce - A Portrait of the Artist as a Young Man
  • Bram Stoker - The Lair of the White Worm
1920:
  • Hermann Melville - Billy Budd, Sailor
  • Sigrid Undset - Kristin Lavransdatter
1930:
  • John Steinbeck - Of Mice and Men
  • John Steinbeck - Grapes of Wrath
1940:
  • Irene Nemirovsky - Storm i Juni
  • Andre Bjerke - De Dødes Tjern
1950:
  • Johan Borgen - Lillelord
  • C.S. Lewis - The Lion, the Witch and the Wardrobe
1960:
  • Aleksandr Solzhenitsyn - One Day in the Life of Ivan Denisovich
  • Mikhail Bulgakov - The Master and Margarita
1970:
  • Iris Murdoch - The Sea, the Sea
  • John Irving - The World According to Garp
1980:
  • Margaret Atwood - The Handmaid's Tale
  • Toni Morrison - Beloved
1990:
  • J.M. Coetzee - The Master of Petersburg
  • Paul Auster - Timbuktu
2000:
  • Mario Vargas Llosa - Feast of the Goat
  • Haruki Murakami - Kafka on the Shore

13 kommentarer:

  1. Morsomt prosjekt! Jeg gleder meg til nye omtalelser av gamle bøker.

    SvarSlett
  2. Her var det mange fine bøker. Nå blir det ekstra spennende å titte innom bloggen din.

    Gled deg til Stormfulle høyder og De dødes tjern.

    SvarSlett
  3. Mange spennande bøker her som eg sko ønska eg hadde lest. Kanskje eg må sniklesa på lista fleire gonger før eg låner nye bøker over helga;) Lykke til!

    SvarSlett
  4. Men om alle desse bøkene er bøker du ikkje har lest før?

    SvarSlett
  5. Oi, dette blir spennende. Gleder meg til å se anmeldelsene. :)

    SvarSlett
  6. Dette blir spennende! Og veldig inspirerende. Gleder meg til å lese anmeldelsene :)

    SvarSlett
  7. Det blir morsomt for oss som følger bloggen din også. Gudd løkk!

    SvarSlett
  8. Elida: Jeg har bevisst unngått bøker jeg har lest før, og det er derfor kun uleste bøker på listen =)

    Jeg har akkurat startet med Gulliver's Travels, som virker veldig lovende så langt. Jeg er ganske spent på tiåret fra 1800, for det er det eneste hvor jeg ikke fant bøker jeg har hørt om før. Ellers har jeg kun valgt bøker jeg vet jeg kunne tenke meg å lese. Jeg begynner med en bok per tiår, men det er ikke utenkelig at jeg velger å lese begge etterhvert.

    SvarSlett
  9. Gleder meg til å lese mer om dette:-)

    SvarSlett
  10. genial ide :) mange av disse er i bokhylla mi, så gleder meg til å finne ut hva du mener om de.

    skulle ønske jeg var så disiplinert at jeg kunne holde meg til ei liste.

    SvarSlett
  11. En fantastisk liste! Dette blir spennende:)

    SvarSlett
  12. Monika: Jeg er i utgangspunktet ikke så disiplinert, men hvis jeg kun forplikter meg til en av disse i måneden så har jeg masse tid til å lese andre bøker i tillegg. Dermed føles det ikke som om jeg er låst til disse bøkene. Dessuten har jeg to valgt per tiår, noe som gir meg litt valgfrihet =) Men det er ikke alltid så lett å velge.. De tre første tiårene har jeg allerede bestemt meg for, men etter det blir det vanskelig..

    SvarSlett
  13. Gratulerer med godt valgt utfordring! Flott liste du har laget deg også, jeg likte hver eneste av disse bøkene jeg har lest. Siden jeg leser mest Kindlebøker fremover kommer jeg også til å lese en del av disse de neste ukene - gleder meg til å diskutere dem med deg!

    Og forresten, jeg fikk meg et sted å bo :)

    SvarSlett