15.11.2011

Påfyll til bokhyllen

Jeg har ikke vært i byn på over to uker på grunn av sykdom, men i dag var formen endelig god nok til å ta en tur. Norli Galleriet ble første - og siste - stopp, og jeg fikk med meg 3x4 bøker i to poser.

Etter besøk nummer en hadde jeg kjøpt følgende bøker:

Charles Dickens - The Mystery of Edwin Drood
The story of the fate of Edwin Drood is a mystery within a mystery. When young Edwin disappears after dinner on Christmas Eve and his watch and chain are later found in the nearby river, everyone suspects foul play. Could one of Edwin’s acquaintances have murdered him – and, if so, what could their motive be? And how does this shocking event in a quiet cathedral town connect to the opium dens of London? Tragically, the mystery is destined never to be truly solved, as Dickens died before he could finish this novel – all that is left are the clues that can be found in the completed chapters.

Henry James - The Turn of the Screw
A young governess is left in sole charge of two charming and beautiful orphans. As she begins to see and hear strange things, she grows increasingly uneasy, and is swiftly drawn into a frightening battle against unspeakable evil. Forced to take action, the governess will soon discover terrible consequences...

Charles Dickens - Martin Chuzzlewit
Wealthy old Martin Chuzzlewit is surrounded by a host of grasping, unscrupulous relatives, and he suspects the family vices of selfishness and greed are already showing in his grandson. The younger Martin is therefore cast out upon the world to learn to fend for himself. Apprenticed to the oily hypocrite Peckniff, he meets both the sweet-tempered Tom Pinch and the irrepressible Mark Tapley, with whom he sets forth to America to find his fortune. Written after a disappointing trip to America, Dickens created some of his most gleefully repulsive and enduring characters in this tale of corruption and virtue, murder and unrequited love.

Etter besøk nummer to var også følgende bøker mine:

Albert Camus - The Plague
The townspeople of Oran are in the grip of a deadly plague, which condemns its victims to a horrifying death. Fear, isolation and claustrophobia follow as they are forced into quarantine, each responding in their own way to the lethal bacillus: some resign themselves to fate, some seek blame and a few, like Dr Rieux, resist the terror.

Jenny Erpenbeck - Visitation
An exquisitely crafted, stealthily chilling story of a house and its inhabitants, and of a country and its ghosts. Les mer om den her.

Alain Robbe-Grillet - In the Labyrinth
The Battle of Reichenfels has been fought and lost. The army is in flight. The enemy is expected to arrive in town at any moment. Wandering through the snow laden devastated streets of what once was a city, a soldier on the losing side has a parcel to deliver. All the streets look the same, and he cannot remember the name of the street where he was to meet the man who had agreed to take the parcel. But he must deliver the parcel or at least get rid of it...

Charles Dickens - Nicholas Nickleby
When Nicholas' father dies he, his mother and sister, Kate, are left penniless. To earn his keep, Nicholas becomes a tutor at Dotheboys Hall but soon discovers that the headmaster, Wackford Squeers, is a one eyed tyrant who insists on a harsh regime. Nicholas embarks on an adventure that takes him from loathsome boarding schools to the London stage. Dickens confronts issues of neglect and cruelty in this blackly comic masterpeice.

Har dere lest noen av bøkene? Visitation og In the Labyrinth er de jeg gleder meg mest til å lese, annet enn Dickens.

10 kommentarer:

  1. Eg har ikkje lest nokre av dei, men eg har sett ein filmatisering av Nickleby. Eg har akkurat klikka heim Christmas-historiane til Dickens, og Forsyte-sagaen til Galsworthy. Boka var jo på 912 sider, så starter tidlig med den i håp om å bli ferdig til oktober:-)

    SvarSlett
  2. Slike innlegg liker jeg veldig godt:-) Jeg har ikke lest noen av dem, men ble nysgjerrig på Henry James-boken. Og selvfølgelig Dickens, da, men bøkene hans er selvskrevne uansett.

    SvarSlett
  3. Ikke lest noen av dem, men gleder meg til å høre hva du synes om dem.

    SvarSlett
  4. ah, jeg har lest Pesten og James.
    James var en skoleting, og VELDIG skummel og komplisert -)

    (liker begge)

    SvarSlett
  5. Elida: Jeg har også en filmatisering av Nicholas Nickleby, men jeg har ikke sett den enda. Tror jeg leser boken først. Christmas-historiene har jeg også, tenker jeg leser et par av dem i julen =D (regner da ikke med A Christmas Carol). Hehe Galsworthy kan nok ta sin tid ja, jeg må også begynne tidlig på den. Men først litt mer Dickens.

    Line: Hvilke Dickens-bøker er det du har planer om å lese i 2012? Var det Bleak House og The Pickwick Papers? James-omtale kommer nok om ikke å altfor lenge, det er en kort bok. Virker spennende, får finne en mørk og skummel kveld å lese den på.

    Anita: Håper jeg får skrive noen positive omtaler =)

    Ingalill: Godt å høre, da har jeg minst to å glede meg til. Tror jeg begynner med James, kanskje til helgen. Har "bli-skremt"-abstinenser etter at jeg fullførte The Shining.

    SvarSlett
  6. Kudos til deg for å tørre å lese The Mystery of Edwin Drood, ufullførte bøker er noe herk.

    Gleder meg til James-omtale jeg også. Jeg er nysgjerrig på grøsseraktig bøker, men vet ikke helt om det funker å bli skremt av skrift i mitt tilfelle.

    SvarSlett
  7. Haruhi: Ja, de er det. Jeg kommer sikkert til å bli passelig irritert når den er utlest. Men jeg leste nylig en ufullstendig roman av Pushkin, og jeg kom meg gjennom irritasjonen, og var glad jeg hadde lest den. Krysser fingrene for samme opplevelse med Dickens.

    Skremt av skrift er litt rart. Når jeg blir skremt leser jeg ofte fortere, og da risikerer jeg å gå glipp av noe, så det er ikke akkurat genialt. Men jeg kan bli skremt av skrift, det vet jeg.

    SvarSlett
  8. Har ikke lest noen av de før,men ser ut som interessante og bra bøker:)

    SvarSlett
  9. Ja, det blir The Pickwick Papers, Bleak House og Great Expectations! Har fryktelig lyst til å begynne på Our Mutual Friend også, men innser egne begrensninger:-) Nå har jeg dessuten begynt på Harry Potter igjen, og det kan ta tid.

    SvarSlett
  10. Line: Harry Potter går fort. Stor skrift og historier man ikke klarer å legge fra seg. Jeg leste den siste boken på en dag. Så vidt jeg kan huske brukte jeg tolv timer - elleve på å lese, en times pause for å lage og spise middag. Takket være lesemaratonet er det likevel ingen leserekord ;)

    Great Expectations kan du glede deg til. Jeg skriver nok omtale i løpet av uken (men den publiseres ikke før i januar selvsagt). Bleak House virker å være en stor favoritt hos mange. Jeg innbiller meg at de tidligere bøkene hans er mer fornøyelige, mens de senere er mørkere.

    SvarSlett