01.11.2011

It's Monday! What Are You Reading?

Det er ikke mandag, men det var i dag jeg hadde tid. Etter å ha trukket en visdomstann og fått streng beskjed om å ta det med ro i noen dager fant jeg ut at det var på tide å bli en flink blogger (jeg må også være flink å skrive en fremdriftsrapport, men det får bli etter bloggingen - viktig å prioritere riktig!). Jeg har hatt noen travle uker i det siste, men denne helgen tok jeg meg to dager fri. Med samboer og hund koste jeg meg på hytten og leste masse. Jeg begynner å nærme meg slutten av The Shining (som er overraskende god, men også ganske skummel til tider) og jeg fikk lest ut A Partisan's Daughter. Jeg begynte på en bok av en tsjekkisk forfatter, som blant annet skriver om livet i Theresienstadt (Terezin), hvor hovedpersonen vokste opp (etter krigen). Jeg leser den i forbindelse med mitt "les en bok fra hvert land i verden"-prosjekt, så Tsjekkia blir nok første land ut (med Afghanistan som nummer to tror jeg). Jeg har vært i Terezin, som for øvrig er en by med en lang og spennende historie (fra både før, etter og under krigen) og syns det er gøy å lese om et sted jeg faktisk kan se for meg.

Bøker jeg leste forrige uke:

- Julian Barnes: The Porcupine
- Louis de Bernières: A Partisan's Daughter

Bøker jeg anmeldte forrige uke:

- Ingen, men jeg har i det minste skrevet en omtale denne uken (og forhåpentligvis blir det flere).

Bøker jeg leser nå:

- Stephen King: The Shining
- Jáchym Topol: Gjennom et Kaldt Land

Bøker jeg planlegger å lese denne uken:

- Erlend Loe: Fvonk
- Atiq Rahimi: The Patience Stone

Også tenker jeg hver uke at jeg skal begynne på enten Vi, De Druknede eller The Sea, The Sea, men det blir utsatt og utsatt. Jeg begynner muligens på en av bøkene vi skal lese i Lines lesesirkel i 2012. Med et gjennomsnittssidetall på over 500 kan det være greit å få en tidlig start.

4 kommentarer:

  1. Jeg planlegger også å få en flying start på lesesirkelbøkene for neste år, men rekker ikke å begynne før i januar. Først må jeg lese ferdig årets lesesirkelbøker i tillegg til debutanter, skuespill, noveller osv. Neste års lesemål blir nok hakket mer beskjedne enn årets;-) Jeg legger ut listen over lesesirkelbøker senere i dag, håper du finner noe du liker!

    SvarSlett
  2. Jeg gleder meg til å se listen! Tidspunktet er ganske perfekt, for jeg er nettopp ferdig med The Shining og holder ellers kun på med en ganske kort bok, så jeg er klar for lesesirkelbøker. Er hundre prosent sikker på at jeg finner noe jeg liker.

    Lykke til med årets lesemål. Jeg har klart noen av mine, men langt fra alle. Til neste år tror jeg at jeg vil lage mer spesifikke lesemål, som spesifiserer hvilke bøker jeg vil ha lest før året er omme. Jeg har en liste med bøker som jeg gleder meg til å lese, men som jeg aldri får begynt på.

    SvarSlett
  3. huff,det hørtes ikke noe godt ut å trekke visdomstann. Mine begynner å bli litt småvrange nå.
    Nå fikk jeg litt lyst å lese the shining!:) hehe. men har maaaange bøker som er på min leseliste. Eller rettere sagt venter på å bli plukket ut fra min kjære ikea bokhylle.
    Kan høre bøkenes stille sukk når en nytt medlem i bokhylla kommer.hehe,neida.

    SvarSlett
  4. Selve trekkingen var faktisk ikke så gale. Men det gjør litt vondt i ettertid. Det verste var betennelsen jeg fikk på grunn av tannen, som gjorde at den måtte trekkes. Det var et smertehelvete, så trekk dem før du får problemer med dem. Slipper du å operere dem ut går det nok fint =)

    Haha jeg hører som regel et sukk fra samboeren min når jeg introduserer et nytt medlem for bokhyllen. The Shining var ikke verst. Jeg var veldig usikker på om det var noe for meg, men jeg likte den godt. Hvilke bøker ligger øverst på din leseliste? =)

    SvarSlett