10.11.2011

Dickens 2012



2012 er Dickens-året og vi som er med i Lines lesesirkel skal feire med å lese Great Expectations i januar. Jeg har jukset, og har allerede lest de første 120 sidene, så det blir nok tid til mer Dickens i 2012. Jeg har lest Oliver Twist (for lenge siden) og A Christmas Carol, men ellers er jeg ikke bevandret i Dickens' verden. Jeg har spurt dere om dette tidligere, men jeg prøver igjen:

HAR DU EN DICKENS-FAVORITT?

The Guardian spør om det samme, og ber folk skrive omtaler av sin beste Dickensopplevelse. Jeg forventer ingen omtaler, men vil gjerne vite hvilken Dickens-bok dere har likt best, og hvorfor. Han har skrevet følgende romaner:

- A Christmas Carol
- A Tale of Two Cities
- Barnaby Rudge
- Bleak House
- David Copperfield
- Dombey and Son
- Great Expectations
- Hard Times
- Little Dorrit
- The Old Curiosity Shop
- Oliver Twist
- Our Mutual Friend
- Martin Chuzzlewit
- The Mystery of Edwin Drood
- Nicholas Nickleby
- The Pickwick Papers

Dickens sin egen favoritt var David Copperfield, mens et tilfeldig utvalg på internett (!) trekker frem Bleak House, Our Mutual Friend og Great Expectations som sine favoritter. Jeg har lyst å lese nok av Dickens til å kunne fortelle hvilken som er min favoritt.

12 kommentarer:

  1. Jeg har lest DC, Twist, julesangen, forventningene og Drood.

    DC og Twist leste jeg i tidlig ungdom / sen barndom, elsket DC og mislikte Twist. Litt rart, for egentlig har jeg virkelig smaken for fattigunger, skitt og slum. Christmas Carol har Disney ødelagt for meg, så jeg føler egentlig ikke at jeg kan uttale meg om selv boka. Drood var veldig god, men ikke fullført - så, jeg jeg ble for det mest bare utrolig sint på Dickens av å lese den - tenk å gå hen å dø på den måten da, makan! Great Expectations var knallgod den også. Tror jeg ender opp med DC som favoritt; føler at den har litt mer flesk på beina enn det forventningene har. Eller noe i den duren.

    Forøvrig innbiller jeg meg at Bleak House er den beste av dem alle. Uten å ha lest den.

    SvarSlett
  2. Vanskelig og vidunderlig spørsmål! Som Haruhi David Copperfield, og Bleak House, Oliver Twist er mine favoritter.. men den litt mørkere Tale of Two Cities er den som nok har gjort mest inntrykk: uforglemmelig.
    Har ikke lest Great Expectations! Har veldig lyst å lese den sammen med Lines lesesirkel, men jeg har så mange bøker på leselisten nå at jeg blir svimmel..

    SvarSlett
  3. Jeg har bare lest Store forventninger, og så tror jeg har lest Oliver Twist da jeg var meget mye yngre... Siden det er Dickens-år til neste år, så kjenner jeg at jeg må finne på noe med han i bloggen min til neste år...

    SvarSlett
  4. Haruhi: Tror mange mener Bleak House er den beste. Jeg har sett deler av en filmatisering, men var bare delvis begeistret. Muligens fordi jeg kun så deler og ikke hele. Bleak House må uansett leses. David Copperfield er den jeg har hatt mest lyst til å lese over lengre tid, men jeg har ikke kommet så langt enda.

    Clementine: David Copperfield er nok øverst på min Dickens-liste for øyeblikket, men vi får se om jeg ikke har en ny bok på topp når jeg er ferdig med Great Expectations. A Tale of Two Cities frister også veldig. Uff ja, det blir alltid altfor lange leselister, men du kan jo bli med på Great Expectations hvis du får tid. Se det an i januar =)

    SvarSlett
  5. Heksa: Likte du Store Forventninger? Vi er nok flere som skal lese Dickens i 2012, så det blir nok mange samlesninger man kan bli med på =)

    SvarSlett
  6. Favoritten blir den første jeg leste, "Pick-wick-klubben". Jeg så ikke den på lista? Neppe blant de beste, men kanskje blant de muntreste.
    Så er det jo så mange fantastiske filmer og TV-serier som er lagert basert på Dickens historier.

    SvarSlett
  7. Jeg har lest A Tale of Two Cities, A Christmas Carol og Dombey and Son. Likte sistnevnte best, den var lang og god. Men likevel tror jeg at mine fremtidige favoritter er å finne blant de jeg ennå ikke har lest. De jeg gleder meg mest til er Pickwick Papers, Bleak House, Our Mutual Friend og The Old Curiosity Shop. Alle er kjempelange, og det tror jeg er en fordel når det kommer til Dickens.

    SvarSlett
  8. Jeg har lest ganske mange av dem, men Bleak House, The Old Curiosity Shop og A Tale of Two Cities er nok favorittene.
    Jeg vet ikke helt sikkert hvorfor, men det er noe med Dickens stemme som absolutt trollbinder meg. Den første jeg leste av han var Bleak House og etter det måtte jeg bare leste resten av det han har skrevet.

    SvarSlett
  9. Eg har lest A Tale of Two Cities, A Christmas Carol og Oliver Twist, men har sett utallige filmatiseringer. Saman med Great Expecations skal eg få til å lese Little Dorrit, Bleak House og Our Mutual Friend. Favoritt? I filmens verd har eg fleire, men fleire bøker må lesas for å gjer meg opp ei meining om favoritt:-)

    SvarSlett
  10. Eg liker at du setter deg så ambisiøse lesemål! Det er inspirerande. Eg trur eg også må feire Dickens-året på eit vis, men eg er ikkje sikker på korleis og i kor stort omfang det skal gjerast.

    SvarSlett
  11. Jacob: Jeg skjønner ikke hvordan jeg klarte å glemme Pickwick-klubben, men den har havnet på listen nå.

    Jeg har bestemt meg for hvilke bøker jeg vil lese, og har planer om å begynne på nummer to med en gang jeg er ferdig med Great Expectations. Jeg har valgt ut de bøkene jeg syns virker mest spennende (med unntak av Great Expectations som jeg leser i forbindelse med Lines lesesirkel):

    1. Great Expectations
    2. Barnaby Rudge
    3. A Tale of Two Cities
    4. Our Mutual Friend
    5. David Copperfield
    6. The Mystery of Edwin Drood
    7. Martin Chuzzlewit
    8. The Old Curiosity Shop

    SvarSlett
  12. Bai: Får bare håpe at jeg når mine ambisiøse mål. Det er ikke alltid det går. Men jeg tror dette målet skal gå. Jeg kommer nok til å ha lest to allerede før 2012 starter =D

    SvarSlett