03.03.2012

Topp ti motbydelige karakterer + Oslotips

Jeg stjeler ideen til Tussi og lager en topp ti liste over motbydelige karakterer i litteraturens verden:

10. Daffy og Feely de Luce. De eldste søstrene på Buckshaw gjør alt de kan for å gjøre livet til lillesøster Flavia til et helvete. Det er krig - en urettferdig krig i og med at de eldste rotter seg sammen mot den yngste. Det virker som om de virkelig hater henne, men det ligger nok noe mer bak. Forfatteren hinter om at vi får svar på hva sånn etterhvert. Foreløpig er de søstrene fra helvete.

9. Herr Grandet. Faren til Eugenie Grandet er en kald fisk, som kun bryr seg om penger. Datteren og konen lever som fattigfolk, selv om Herr Grandet er en velstående mann. Pengene hans skal ikke brukes, spesielt ikke på uviktige ting som mat og oppussing av huset. Når broren trenger finansiell hjelp nekter han å bidra. Når datteren gir vekk det lille hun har av penger for å hjelpe en venn stenger han henne inne på rommet og nekter å ense henne. Han oppfører seg som om hun ikke eksisterer. Han styrer livene deres med jerngrep.

8. Catherine Earnshaw. En mer selvopptatt, barnslig, sta og irriterende karakter skal du lete lenge etter. Jeg godtet meg når hun døde. Good riddance.

7. Denethor. Mannen som ikke kunne elske sin yngste sønn før han lå for døden. Mannen som ville ta sønnen med seg i døden. Mannen som visste hva som ville skje men som ikke gadd å prøve å forhindre det. Jeg er vanligvis mer opptatt av bøker enn filmversjoner, men John Noble gjør en fantastisk jobb i rollen som denne særdeles ubehagelige og motbydelige mannen. Jeg ser alltid for meg han når jeg tenker på Denethor.



6. Gladys Eysenach. Nok en selvopptatt kvinne. Forfengelig som få. Ingenting er viktigere for henne enn utseende. Menn må elske henne, kvinner må beundre henne. Når datteren blir gravid gjør hun alt for å skjule det fra omverdenen. Ingen kan få vite at Gladys skal bli bestemor. Hun er jo ung og vakker. Eller kanskje ikke så ung lenger...

5. Broud. Mannen (neandertaleren) som hater Ayla. Han behandler henne så dårlig som han kan. Han er sjalu. Hvorfor er hun så spesiell? Hvorfor behandler de henne så bra? Hun er jo stygg. Slik tenker Broud. En dag voldtar han henne. Når han forstår hvor mye hun misliker det bestemmer han seg for å fortsette med det. Han lar henne ikke være i fred. Til slutt forviser han henne fra klanen. For en jævel.

4. Joffrey Lannister. En guttunge jeg skulle likt å ydmyke foran en hel verden. Han er en drittunge med makt, som er en grusom kombinasjon. Han er skyldig i å drepe en av mine favorittkarakterer. Jeg elsker når Tyrion setter han på plass.



3. The Crooked Man. Han lurer barn inn i en farlig eventyrverden. Han er utspekulert og ubarmhjertig. Tortur er hans favoritthobby, samtidig som han ødelegger barnas håp om en lykkelig fremtid.

2. Dolores Umbridge. Det var ikke før hun kom på banen at jeg tenkte: "Nå går alt til helvete". Harry Potter-serien er full av ondskapsfulle karakterer, men Umbridge tar kaken. Hun er i en posisjon hvor hun har innflytelse på og makt over uskyldige barn og ungdom. Man forventer grusomheter fra Voldemort og hans tilhengere, men Umbridge sin trang til å herske over og å skade barn gjør henne til den mest motbydelige karakteren i serien. Hun er også den av de "onde" karakterene som føles mest virkelig. Voldemort er en eventyrfigur, men det finnes nok en del Umbridger i verden.



1. Læreren i Forsoningen. Nok en person med autoritet over barn som sjokkerer med sine kjølige og ondskapsfulle utsagn. Kanskje det verste jeg har lest noensinne, selv om han ikke bruker vold, kun ord.


By the way...: Jeg drar til Oslo i morgen og blir værende til søndag. Mens jeg er der har jeg lyst til å gå innom flest mulig litteraturrelaterte steder, som bokbutikker, antikvariat, litteraturhuset og eventuelle andre steder jeg kommer over. Kan dere tipse meg om hvilke bokbutikker og antikvariat jeg bør stikke innom? Jeg kjenner til butikkene på Karl Johan, men det er vel det... Andre tips tas også i mot med takk. Vet dere forresten også om en god restaurant jeg kan besøke i morgen? Venninnen jeg reiser med kommer til Oslo litt senere enn meg fordi hun skal innom en slektning å spise middag, så jeg må finne med et eget sted å spise middag og jeg vet ikke om jeg gidder å surre rundt på leting etter noe. Foretrekker å ha en plan på forhånd. Helst noe i sentrum som ikke er altfor vanskelig å finne.

10 kommentarer:

  1. Haha, Catherine. Jeg kommer på en nå i farta: rektoren i Roald Dahls 'Mathilda'!!! For et ufyselig mennesker.

    Tips:
    Tronsmo bokhandel, du kommer ikke utenom: http://www.tronsmo.no/ Kristian Augusts gate 19. Ikke på Karl Johan, men heller ikke langt fra.

    Og Lucky Eddies i Trondheimsveien 63 er koselig hvis du befinner deg i området. Jeg pleier å gå dit når jeg befinner meg ca. rundt Grünerløkka.

    SvarSlett
    Svar
    1. Uff ja, rektoren. Men hun får i det minste det hun fortjener =D

      Tronsmo virker spennende. Aldri hørt om butikken før, men basert på nettsiden virket det som en bokhandel jeg må innom. Skal se om jeg finner den i morgen! Jeg har i det minste klart å finne Karl Johan.

      Også skal jeg finne ut hvor Grünerløkka er. Jeg aner virkelig ikke, selv om stedsnavnet er kjent. Takk for tips =)

      Slett
  2. Så deilig, du er den første jeg har kommet over som ikke kan fordra Catherine Earnshaw. Fatter ikke hva Heathcliffe ser i henne.... Hvorfor må hun absolutt gå hen og kakke seg på lag med - gjesp - Linton?!

    Joffrey er for øvrig en god grunn til aldri å få barn. Gys! Heia Tyrion!

    Hva med Deichmanske bibliotek? Tronsmo bokhandel er for øvrig et must! Kjenner du til Avalon på Paleet (Karl Johan)? De har vel alt du kunne lyste innen fantasy og science fiction. Mener det finns et brukbart antikvariat i nærheten av kvadraturen, uten at jeg helt kommer på hvor...

    SvarSlett
    Svar
    1. Alle snakker om hvor jævlig Heathcliff er, men jeg syns Catherine var verre. Ingen av dem virket spesielt oppegående.

      Yikes, en unge som Joffrey. Tror jeg holder meg til hunder en stund til jeg...

      Deichmanske var en god ide. Vet du om det går an å sitte å jobbe der også? Da kunne jeg lekt turist og fått jobbet med masteren, nesten samtidig. Tronsmo har jeg skjønt at jeg må besøke.

      Har dere Avalon? Jeg elsket den butikken da jeg var yngre, men den forsvant fra Bergen. Tror det er Outland som ligger der nå. Avalon må jeg stikke innom =)

      Jeg vet ikke hva kvadraturen er, men jeg skal nok finne ut av det. Tror jeg bruker kvelden på å orientere meg om hva som finnes i denne byen. En tur til Blindern vil jeg også, for det området er så koselig. Kanskje jeg kan snike meg inn på en spennende forelesning.

      Slett
    2. Enig i at Catherine er like ille som Heathcliffe på mange måter. Hun manipulerer jo også med folks følelser selv om hun ikke er så åpenlys ondskapsfull som han. Det er ikke greit bare fordi man gjør det av og med lidenskap.

      (Her kommer en spoiler for de som ikke har lest Game of Thrones)Når det gjelder Joffrey er det heldigvis ikke slik at hvis far dør så tar sønn over makten i huset. Mor bestemmer fortsatt;-)Jeg kan ikke komme på mange som er verre enn han akkurat nå og er helt enig med at han tar livet av en av favorittkarakterene. Jeg håper virkelig han får så han fortjener etterhvert sånn som Viserys. Jeg synes forøvrig både Umbridge og Joffrey er godt fremstilt av skuespillerne i hhv film og tv-serie.

      Slett
    3. Heathcliff er selvsagt også motbydelig, men på en mindre kalkulert, og derfor mer sjarmerende måte.

      Outland ja! Selvsagt. Avalon er nok lagt ned? Synd i så tilfelle, for der trivdes jeg.

      Deichmanske er fint for jobbing, tror det befinner seg en bokkafe i toppetasjen også. Litteraturhuset har for øvrig egen arbeidskrok. Veldig trivelig!


      Som Geir Isaxen nevner, så er det noen hyggelige antikvariater på Majorstua, hvis du rusler opp Bogstadveien... Men du har vel for lengst vendt nesen hjem, noe som gjør disse tipsene ganske overflødige.

      Slett
  3. Jeg vet om fire antikvariater spredt rundt i sentrum. Ett av dem er i nærheten av Karl Johan og Tronsmo. Gode restauranter rundt Karl Johan er vanskelige å finne, med mindre du har stort matbudsjett. Det kommer litt an på hvor du skal bo og om du finner frem i sidegatene:-)

    Jeg har bare lest om en av karakterene dine, Catherine i Wuthering Heights. Denethor har jeg bare sett på film. Jeg ble ikke lei meg da noen av dem døde, for å si det sånn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det som er i nærheten av Karl Johan burde jeg klare å finne =) Jeg har kun gått feil en gang i dag! Med kart i hånden, men likevel ikke verst for å være meg. I morgen skal jeg skaffe meg et større kart, slik at jeg kan finne ut hvor jeg skal gå for å finne Tronsmo, Litteraturhuset, Deichmanske osv... Må se om jeg finner igjen Norli i Universitetsgaten også, der får jeg jo rabatter.

      Slett
  4. Hvis du har funnet fram til Litteraturhuset, kan du jo rusle opp til Majorstua. Der er det flere bra antikvariater. VAR det ihvertfall. Men antikvariatene er ofte dyre. Det er i Oslos bruktbutikker du kan gjøre et kupp.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kom meg desverre ikke i noen bruktbutikker, men tipset er notert til neste gang det blir tur til Oslo!

      Slett