08.08.2011

Ukens første avsnitt!

Kasiopeiia har laget en ny, ukentlig bloggpost, som skal hjelpe bloggleserne å oppdage nye bøker. Konseptet går rett og slett ut på å dele det første avsnittet i boken du holder på å lese (eller eventuelt i en annen bok du mener andre bør oppdage). På denne måten kan vi få bedre kjennskap til bøkene som til en hver tid leses i bloggosfæren.

For tiden leser jeg "Captain Correlli's Mandolin" av Louis de Bernières, og den begynner slik:

"DR IANNIS HAD enjoyed a satisfactory day in which none of his patients had died or got any worse. He had attended a surprisingly easy calving, lanced one abscess, extracted a molar, dosed one lady of easy virtue with Salversan, performed an unpleasant but spectacularly fruitful enema, and had produced a miracle by a feat of medical prestidigitation."


5 kommentarer:

  1. Tusen takk for at du delte fra boken du leser :)

    Jeg brukte et avsnitt fra denne boken i min forlovertale til min bestevenninne i hennes bryllup i sommer.

    SvarSlett
  2. Artig! Det er vel som regel fra bøker med visdomsord og taler eller fra diktbøker at man henter sitater og inspirasjon til egne taler. Kjekt at vanlig skjønnlitteratur kan brukes også =)

    Jeg lurer fælt på hvilket avsnitt du brukte, men i og med at jeg kun har lest i overkant av 100 sider har jeg kanskje ikke lest det selv enda.

    SvarSlett
  3. Det skal du få vite :D Det er fra den norske oversettelsen.

    "Forelskelse er en forbigående galskap, den bryter ut som en vulkan og faller til ro igjen. Og når den faller til ro må dere ta en beslutning. Dere må avgjøre om røttene deres har tvunnet seg så tett sammen at det er utenkelig for dere å leve adskilt.

    For det er det som er kjærlighet. Kjærlighet er ikke åndeløs spenning eller å forkynne løfter om evig lidenskap. Det er bare å være forelsket, noe en hver tosk kan få til.

    Selve kjærligheten er det som er igjen når forelskelsen har sluknet, og den er på samme tid en kunst og et heldig sammentreff. De som virkelig elsker har røtter som vokser mot hverandre under jorden, og når alle de vakre blomstene har falt av grenene oppdager de at de ikke lenger er to trær, men ett.”

    SvarSlett
  4. Fine ord, som ikke blir for sentimentale, men som likevel er meget passende for et bryllup!

    SvarSlett
  5. Nettopp, jeg kunne ikke ha det for sentimentalt. Skulle komme meg gjennom talen selv også ;)

    SvarSlett