27.08.2011

Ukens Anbefaling

Nytt fast innlegg: ukens anbefaling. Jeg anbefaler bøker fra lister, land eller fra ulike sjangre, også ber jeg dere anbefale en bok fra samme liste, samme land eller innenfor den samme sjangeren. Dere velger selv om dere vil anbefale en bok direkte til meg i kommentarfeltet mitt, eller om dere vil skrive om en bok på deres egen blogg og be andre om flere anbefalinger.

Uke 2: Anbefal "boken bak filmen" eller en bok basert på en film.

En bok basert på en film høres kanskje merkelig ut. Feil rekkefølge, vil nok mange si. Og for å være helt ærlig så kan jeg ikke huske om boken jeg skal anbefale i dag var en perle, eller om jeg kun likte den fordi jeg elsker filmen. Men historien er uansett knallgod, så jeg anbefaler både boken og filmen. Dere vil kanskje vite hvilken bok og film jeg mener? Jo, der er nemlig:

Dead Poets Society, skrevet av N.H. Kleinbaum.



Den handler om livet på en skole for tenåringsgutter på 1950-tallet. Skolen har klare retningslinjer for hvordan undervisningen skal foregå og for hva guttene skal lære, så når Mr. Keating, den nye engelsklæreren, kaster retningslinjene (og pensum) i bosset og bruker sine egne utradisjonelle metoder i stedet, da opplever han stor motstand blant lærerstaben. Blant elevene, derimot, bli han en inspirasjon. Han lærer dem å tenke selv, å ta egne valg, noe som ikke er populært i et strengt konservativt miljø på 50-tallet.

Ingen som har sett filmen eller lest boken vil glemme O Captain! My Captain! eller de nydelige diktene elevene deler med hverandre:

The Road Not Taken (Robert Frost)

Two roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair,
And having perhaps the better claim
Because it was grassy and wanted wear,
Though as for that the passing there
Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I marked the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way
I doubted if I should ever come back.

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I,
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.


Elevene forsøker å ta "the road less traveled by", men for en blir det umulig.


Hvilken bok som er filmatisert eller som er basert på en film vil du anbefale?

8 kommentarer:

  1. Dead Poets Society husker jeg vi så i engelsk fordypning på gymnaset, dessverre må jeg si at jeg ikke husker stort av filmen. Kanskje påtide å se den igjen?

    Jeg jukser litt for jeg har lyst til å nevne en film jeg ikke har lest boken til men filmen er fin og jeg kan godt tenke meg å få lest boken. Filmen jeg snakker om heter 84 Charing Cross Road og er basert på boken med samme tittel skrevet av Helene Hanff.

    SvarSlett
  2. Denne jobbet vi mye med i første klasse på vga, og jeg husker at jeg, ung og veldig bastant på mine meninger, syntes det var DRITTEIT at vi skulle lese en bok basert på en film. Jeg kunne ikke skjønne at det gikka ann!

    Sjeldent at man støter borti bøker basert på filmer da. Jeg kan ikke komme på noen andre?

    Anyways, jeg likte ikke boka noe særlig. Ikke filmen heller. Men jeg mistenker kanskje dette hadde noe med mine barnslige 15 år gamle fakter å gjøre.

    SvarSlett
  3. Jeg kjenner ikke til så mange bøker som er basert på filmen, og tror ikke jeg har lest noen slike, men motsatt vei er det jo masse! Vet ikke en gang hvor jeg skal begynne? The Road av Cormac McCarthy er jo selvsagt, Arn-filmene likedan (og der er bøkene ti ganger bedre), Jane Austen-bøkene... Egentlig farlig å sette meg i gang med akkurat dette tror jeg :)

    SvarSlett
  4. Takk for tipset - det høres ut som en film man bør se.

    Finnes uendelig med varianter over temaet film/bøker. Oftest liker man jo bøkene best, men jeg er sikkert en av de få som ikke likte boka Atonement. Da filmen kom på kino ble jeg ganske motstridende med å se den og virkelig - den var så mye bedre enn boka. Og nå får jeg sikkert masse kjeft av alle dere som liker McEwan så mye!

    SvarSlett
  5. Jeg kan ikke si jeg kommer på noen bøker som er basert på filmer. Jeg har derimot funnet hauger og fjell av bøker (og filmer) som har blitt basert på spill.

    Om jeg skal anbefale gode filmer basert på bøker, må det bli 'Big Fish' og 'Everything is Illuminated'. Sikkert flere som jeg ikke kommer på nå også. :)

    SvarSlett
  6. Mari: Anbefaler deg å se den igjen, den er fantastisk! 84 Charing Cross Road har jeg hørt om, men aldri lest. Skal se nærmere på den =)

    Kathleen: Jeg er egentlig enig med ditt 15-årige selv at det er litt teit. Men jeg elsker historien og liker den derfor både i bokform og på film. Det hadde vært interessant å vite om ditt voksne selv ville likt den bedre.

    Heksa: Jeg hadde egentlig tenkt å se Arn-filmene snart, men nå fikk jeg mer lyst til å lese bøkene. Jeg har den første i bokhyllen =)

    Karin: Ja, se den! Jeg liker McEwan, men i og med at jeg verken har lest Atonement eller sett filmen skal jeg heller la være å kjefte på deg ;)

    Julie: Big Fish mener jeg å ha lest en gang for lenge siden. Jeg tror jeg så deler av filmen også, men ikke hele. Har ingen anelse om når det skjedde. Everything is Illuminated har jeg i bokhyllen, hvis jeg liker den ser jeg nok filmen også =)

    SvarSlett
  7. Kommer ikke på en eneste filmbasert bok. Ei heller så mange tilfeller hvor jeg har likt filmen bedre/like godt som boka. Støtter Karin i at Atonement the movie er fin, mens boka er mer..meh. McEwan på sitt kjedeligste.

    SvarSlett
  8. the Rules of Attraction av Bret Easton Ellis.

    Skikkelig college-film som nok er den filmen jeg har sett flest ganger. Det jeg liker best er at filmen og boka er så ulik.

    SvarSlett