02.08.2011

Julistatistikk

Noen andre som syns sommeren forsvant urovekkende raskt? Plutselig er ferien over, og nå er snart sommerjobbingen over også. Jeg har en masteroppgave å tenke på, noe som nok vil bli en god blanding av stressende og gøy. Og jeg har nye rutiner å pønske ut i og med at det bor en liten, skjønn og rampete valp sammen med meg. Han er en gledesspreder! Men jeg får naturlig nok mindre tid til litteratur når jeg må ta meg av han. Likevel har dette vært en god lesemåned.

Bøkene

11 bøker (yay, igjen!)

- John Connolly: The Book of Lost Things
- Alexandr Pushkin: Dubrovsky
- Louis de Bernières: Red Dog
- Honoré de Balzac: Eugénie Grandet
- Terry Pratchett: The Light Fantastic
- Ransom Riggs: Miss Peregrine's Home for Peculiar Children
- Selma Lønning Aarø: En Rekke Avbrutte Forsøk
- Agatha Christie: Liket i Biblioteket
- Agatha Christie: Mord etter Alfabetet
- Ernest Hemingway: The Old Man and the Sea
- Louis de Bernières: Senor Vivo and the Coca Lord

Kjønn

Fremdeles overvekt av menn. Jeg har to kvinnelige forfattere på listen, som til sammen har skrevet tre av bøkene jeg leste denne måneden. Desverre er de nevnte bøkene de tre dårligste bøkene jeg leste i juli, uten at det betyr at de faktisk var dårlige, men betyr heller at de andre bøkene var enda bedre. Jeg tror jeg må finne frem Nemirovsky igjen for å være sikret en god kvinnemåned.

Terningkast

Kun ett terningkast 6, nemlig den første boken som ble lest i juli, The Book of Lost Things. Ellers ble det hele seks terningkast 5 og fire terningkast 4. Med andre ord en meget god lesemåned. Mer er det ikke å si om den saken.

Land

Ingen store overraskelser her. Fem bøker av britiske forfattere (dog bare skrevet av tre forskjellige briter), en irsk forfatter, en norsk forfatter (!), en russisk forfatter (den STORE russiske forfatteren! - i følge russerne selv), en fransk forfatter og to amerikanere. Ikke akkurat eksotiske, spennende land, men så har jeg altså for lengst skjønt at jeg har en forkjærlighet for britene som gjør at de alltid topper leselistene mine. Amerikanere dukker som regel også opp, selv om de ikke evner å sjarmere meg slik som britene kan, og en russer i ny og ne er godt for sjelen (og for å holde meg underholdt).

Sidetall

Ganske mange korte bøker på denne listen. Kanskje ikke så rart at listen ble såpass lang som den ble, i og med at gjennomsnittssidetallet sikkert ligger på under 200. Halvparten av bøkene er på under 200 sider, Noen av dem ligger i overkant av 300 sider, mens den beste også er den lengste med sine 500 sider (ca). Ingen mursteiner i juli. I august og september skal jeg lese Dickens, så da tar jeg igjen noe av det tapte.

Tema

Oj, dette blir nok litt vel omfattende. Kort oppsummert blir det sånn ca slik:

Agatha Christie: Mord
Louis de Bernières: Et hundeliv, lik i hagen, et enkeltmenneskes kamp mot narkobaroner
Selma Lønning Aarø: Hukommelsesproblemer og masete familiemedlemmer
Honoré de Balzac: Hva penger gjør med mannfolk
Ernest Hemingway: Fisk, haier, gamle menn og ulykke
Terry Pratchett: Hvordan redde verden
Ransom Riggs: Barn som er annerledes (bør holde seg for seg selv)
Alexandr Pushkin: Kampen mot urettferdighet
John Connolly: Frykt ulver og ikke ta dine søsken for gitt

Sjanger

Tre klassikere, to krim, fem romaner og en fantasybok (eller science fiction eller hva nå enn Pratchetts bøker karakteriseres som).

Hva jeg ikke har lest

Det er da så mangt, men ingenting jeg har dårlig samvittighet for akkurat denne måneden.

7 kommentarer:

  1. Jeg skjønner heller ikke hvor sommeren ble av, og er egentlig klar for en ny runde ferie.

    11 bøker er da helt fantastisk! Jeg lar meg inspirere:-) Det er veldig lurt det med å lese mange korte bøker i slengen, så kan man heller gå løs på mursteinene etterpå.

    SvarSlett
  2. Imponerende liste
    , og minner meg på Nemirovsky, tror jeg har 3-4 bøker liggende, inkl. den jeg fikk av deg, men har så langt ikke rukket over en eneste. En blanding av skyhøye forventninger og angst for at det ikke skal falle i smak, alle er jo så overbegeistret! Tror faktisk ikke jeg har sett en eneste dårlig omtale om bøkene hennes.

    Forstår ikke alt dette snakket om alt sommeren er over. Sola skinner og kornet modnes!!

    SvarSlett
  3. Imponerende! Du har jo fått lest masse :) Et tips til å få mer ut av Agatha Christie, rent tematisk, er å se etter det konservative vs det moderne, kontraster mellom generasjoner, betydningen av arv/eiendom, lojalitet/mistanke i småsamfunn, etc. Svært ofte vil man finne mennesker som forsøker å være sin egen lykkes smed, med ulike resultater, ofte i kontrast til folk som har arvet seg rik. Bare noen tanker. Det er ofte så mye mer enn mord ;)

    SvarSlett
  4. Jøss, jeg klarte ikke å presse inn flere enn 5 bøker mellom sommerjobbing og andre aktiviteter denne måneden!

    Har forresten akkurat kjøpt "The Book of Lost Things", og ut i fra din omtale kan jeg ikke gjøre annet enn å glede meg til å starte lesningen :)

    SvarSlett
  5. Lånte eit par momenter frå din statistikk-oppbygging. Lykke til med rutiner og hundeliv:-)

    SvarSlett
  6. Jeg er også imponert over antallet leste! Forøvrig liker jeg måten du beskriver tema i bøkene på veldig bra, spesielt likte jeg Pratchett. Hvordan redde verden, hehe.

    SvarSlett
  7. Line: Det var ikke helt planlagt å lese så mange korte bøker, men noen ganger blir det slik. Tipper august blir en mursteinsmåned - de fleste av bøkene jeg gleder meg mest til å lese er på mer enn 500 sider.

    Ingalill: Les Nemirovsky!!! Ikke tenk forventninger, bare les og nyt. Sommeren var over det øyeblikket jeg begynte å jobbe etter ferien, i og med at jeg jobber seks dager i uken. Det er over neste uke, men da må jeg skrive masteroppgave. Sommeren er altså over, selv om solen titter frem en gang i blant.

    Ziarah: Hehe takk for tips. Dette skulle bare være en helt kort oppsummering, men jeg misliker krim såpass mye at jeg tar i mot alle tipsene jeg kan for å forstå hvordan jeg kan like det bedre =)

    Bipling: Åhh, så spennende. Jeg gleder meg til å lese hva du syns, jeg håper du liker den. Uten tvil den beste boken jeg leste i juli. Fem bøker er uansett ikke verst - jeg leste tross alt en del tynne bøker. Lettere å komme opp i høye antall da.

    Elida: Lån i vei =) Takk!

    Haruhi: Haha, det skulle jo være kort oppsummert. Så da ble det slik ;)

    SvarSlett