07.08.2010

Utfordring

Silje spør, jeg svarer:

1. Hvilken romanfigur skulle du ønske du var?

Jeg ville gjerne opplevd hvordan det er å være Arthur Dent. Ellers kan jeg si at jeg beundrer Ed Kennedy (fra I Am the Messenger). Han utfører utfordringene sine mesterlig, dog noe motvillig i starten.

2. Hvilken romanfigur minner mest om deg selv?

Jeg aner virkelig ikke. Kanskje Gerbert Rodin fra Fortellernes Marked minner litt, minus fisketrangen. Kunnskapstørst, antiteist og forkjemper for en rolig, avslappende tilværelse.

3. Hvilken tittel gir deg gåsehud?

"Ikke Dø, Sophie". Du vet hva som kommer.. får nesten lyst til å la være å lese, men det ville vært en feiltagelse, for boken er en perle. "The Remorseful Day" gir meg også gåsehud. Melankolsk tittel, med et lite ordspill som gjør den mer skremmende.

4. Nevn minst tre bøker du ikke klarte å legge fra deg.

- The Secret History av Donna Tartt. Over 600 sider med stemningsfulle, skremmende og spennende øyeblikk. Umulig å legge fra seg.
- Stille Dager i Mixing Part av Erlend Loe. Boken er tynn og lest på en time, og jeg lo meg gjennom hele timen. Ikke begynn på denne med mindre du har tid til å fullføre.
- Tyrkisk Gambit av Boris Akunin. Jeg er ikke voldsomt glad i krim, men denne falt i smak. Jeg leste i sengen, og da samboeren min kom å la seg og ville sove (m.a.o. ta av lyset) sånn ca midt på natten flyttet jeg meg inn i sofaen for å få lese videre. Det er ikke ofte jeg orker å stå opp igjen etter jeg har lagt meg, spesielt ikke såpass seint. Men boken måtte leses ferdig, det gikk ikke å legge den vekk.

5. Nevn tre bøker du irriterte deg over eller ikke orket å lese ferdig.

- Pinnsvinets Eleganse av Muriel Barbery ble for kjedelig for meg. Det skulle nok være en skjønn og litt sår historie, men for meg ble den bare plagsom. Leste ikke ferdig.
- Den Vidunderlige Kjærlighetens Historie av Carl-Johan Vallgren. Fenget ikke i det hele tatt.
- Sonata for Miriam (Taushetens Konsekvenser) av Linda Olsson. Folk skryter henne opp i skyene, men jeg taklet ikke måten hun skrev på. Leste 20 sider og var på nippet til å slenge boken i veggen.

6. Har du leseritualer?

Lager eselører på de sidene jeg finner fine sitater slik at jeg kan skrive de ned når jeg er ferdig å lese. Lite ritualer ellers..

7. Hva synes du om at gode bøker blir filmatisert?

Alltid spennende, men prøver å ikke ha for høye forhåpninger. Likte forresten filmatiseringen av Shutter Island. Har aldri vært noe stor DiCaprio fan, men fyren kan spille. Det beviste han for første gang for meg i Mannen med Jernmasken. Genial film!

8. Har du en favorittfilmatisering?

Dead Poets Society. Men filmen kom før boken så den teller egentlig ikke. BBC-serien til Pride and Prejudice scorer høyt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar