11.05.2010

Award

Jeg har fått en award fra Stine (takk =)). Det innebærer at jeg skal skrive syv interessante (eller mindre interessante) ting om meg selv, forutsatt at jeg har god nok oppfinnsomhet til det. Jeg skal også sende awarden videre til seks andre bloggere. Here it goes..

1. Som den erkebergenseren jeg er heier jeg på Brann, og har fulgt dem i oppturer og nedturer fra og med 2000-sesongen. Det har vært mange oppturer, sølvet i 2000, gullet i 2007 og cupseier i 2004 stikker seg spesielt ut. Cupen heter for øvrig if-cup, og i 2004 jobbet min mor i if. Hun kunne skaffe billetter til finalen fikk jeg høre, men det som skjedde i stedet var at jeg så kampen fra sofaen med kyssesyke. Snakk om nedtur (ikke kampen da, selvsagt, vi vant!). For tiden er det desverre mer nedturer enn oppturer, men jeg trøster meg med det faktum at Branns kamper har vært ganske underholdende i det siste - det er tross alt det laget som produserer flest sjanser per kamp. Men det var det og også få ballen i mål, gutter.. Jo, også har jeg plukket boss på stadion, pusset pokaler, støvsugd gymsalen og spist lunsj med Arne Møller og Azar Karadas.

2. I tillegg til å være det samboeren min kaller en "boktulling", er jeg også en "skoletulling". Livet hadde ikke vært det samme uten pensum, kollokvier, eksamener, og et glass vin og en god hamburger på studentsenteret i ny og ne. Jeg er faktisk så glad i skolen at jeg er livredd for dagen masteren er levert og jeg må ut i den store skumle jobbverdenen. Evig student hadde ikke vært noe problem, men da må lånekassen utvide antall år man kan få støtte. Men jeg har kun brukt 6 av de 8 årene når masteren er fullført, kanskje skulle jeg lært meg et fint språk etter graden er sikret?

3. Jeg er ganske så fascinert av semipresidentsystem. Det er litt som spøkelseskladden, du vet det fins men det har mange forkledninger. Såpass interessant syns jeg det er at jeg skrev bacheloroppgaven min om det. Visste du at alt ettersom hvordan man definerer det, så har blant annet Russland, Frankrike, Island, Østerrike, Irland, Finnland og mesteparten av Øst Europa et slikt system? Men egentlig er det som regel kun forkledde parlamentariske systemer eller presidentsystemer. Og ja, dette er et eksempel på at jeg er en "skoletulling". Studerer man politiske systemer og demokratiseringsprosesser er det naturlig at man finner deler av det svært fascinerende.

4. Jeg hopper hjemover, til det norske politiske systemet: jeg klarer nemlig ikke å bestemme hvilket parti jeg foretrekker - Høyre eller Venstre. Mulig jeg heller litt mot Venstre, men jeg føler jeg har mer makt hvis jeg lener meg andre veien. Venstre er så lite. Men å få de over sperregrensen blir desto viktigere. Det er godt jeg har et par år til neste valg (nesten). Jaja, jeg har i det minste utelukket de andre seks partiene (flere hvis du regner minipartiene). Det er ikke verst bare det.

5. Nok politikk. Det er ikke umulig at jeg var et ganske gjennomsnitlig barn, for jeg ville nemlig bli sykepleier eller astronaut når jeg ble stor. Første kvinne på Mars, det skulle bli meg! Når jeg tenker tilbake på det kan jeg ikke helt skjønne hvorfor jeg trodde jeg ikke kunne bli første person på Mars, i stedet for første kvinne, men jeg hadde vel kun hørt historier om menn på månen, og trakk noen (diskutabelt) logiske konklusjoner fra det. Jeg syns fremdeles verdensrommet er spennende, men jeg hoppet over på samfunnsvitenskapen. Hvor sykepleierdrømmen forsvant, og når det skjedde er ikke godt å si, men vekke er den!

6. Jeg elsker pingviner. Har dere sett pingvinfilmen? Jeg vil ha en liten pingvinunge fra den filmen. Da hadde jeg reddet den fra kulden, det må jo være bra! Tror dere keiserpingviner hadde likt seg i Bergen? De sterkeste av jordens skapninger skal (i teorien ihvertfall) være flinke til å tilpasse seg. Alternativt kan jeg se om jeg finner igjen den gøye hunden jeg så for noen uker siden: den var liten og hadde svart lang pels og gikk som en pingvin. Tror aldri jeg har sett en tøffere hund i mitt liv. Den gikk til og med på tur uten bånd. Men jeg turde ikke spørre eieren hvilken rase den var, og nå finner jeg den ikke igjen. Tror det må bli en tur på akvariet snart, de har pingviner =)

7. Svart britisk humor er fantastisk. Blackadder er spesielt genial. Jeg vet de fleste foretrekker Mr. Bean, men for meg er Rowan Atkinson Edmund Blackadder: "Here lies Edmund Blackadder, and he's bloody annoyed!". Og House vil alltid være George: "Row, row, row your boat, gently down the stream. Belts off, trousers down, isn't life a scream!" For ikke å glemme General Melchett, Captain Darling og Sodd off "I have a cunning plan" Baldrick.

8. Jeg er prinsipielt i mot barnedåp. Mulig det er en merkelig ting å være i mot, men sånn er det! Sånt kan man gjøre når man er voksen og får valget selv. Hvorfor døpe barn? Da kan man også melde ungen sin inn i politiske partier, det er ikke så stor forskjell. Navneseremonier kan nok være fint, men hvorfor må barnet meldes inn i statskirken av den grunn? Og nei, jeg vil ikke støte noen, selv om det er mulig jeg har gjort det. Mange liker tradisjoner, og det kan jeg forstå. Men jeg er likevel i mot akkurat denne tradisjonen.

9. I går feiret jeg den internasjonale Monty Python facebook status dagen (mulig det ble mange orddelingsfeil, men det får så være). Det betyr at jeg satt inn Monty Python sitater i statusen min på facebook. Mine valg ble: "Listen. Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government. Supreme executive power derives from a mandate from the masses, not from some farcical aquatic ceremony.", "Oh! Come and see the violence inherent in the system! Help, help, I'm being repressed!" og "How shall we fuck off, oh Lord?"

Nå tror jeg det begynner å bli nok, 9 er et fint tall =) Stine, som jeg fikk denne awarden av, klarte 17! Jeg er mektig imponert.

Så var det å gi den videre. Jeg vil gi award til:

Julie

Jeg bryter regelen ved å sende videre til en i stedet for seks, men det var ikke enkelt å finne ut hvem av mine favorittbloggere som har fått award tidligere. Det det så ut som om det var en del som hadde det. Dermed, i min tidsnød (på tide å gå vekk fra bloggen og fortsette med eksamenslesning, bare en uke igjen), gir jeg den kun videre til min favorittblogg.

2 kommentarer:

  1. Neimen i all verden. Så hyggelig da! Takk for det. :D

    SvarSlett
  2. Så arti! :D Mulig det står "uinteressant" i award-introen, men dette synes jeg er så morsomt å lese! ;)

    SvarSlett