11.07.2011

Et krimeksperiment

Krim er, som de fleste sikkert har fått med seg, ikke min favorittsjanger. Likevel leser jeg en krimbok i ny og ne, som blant annet Colin Dexters bøker om Inspector Morse. Britisk krim har en viss sjarm, og jeg har planer om å utforske det videre. Dronningen av britisk krim må være Agatha Christie, og hun har skapt både en krimhelt og en krimheltinne. Jeg har kun lest en bok av henne tidligere, And Then There Were None, en bok hvor verken helten eller heltinnen dukker opp. Det var imidlertid en meget god bok, og den gjorde meg nysgjerrig på resten av hennes forfatterskap. Eksperimentet jeg skal gjennomføre handler om å finne min Agatha Christie favoritt. Med favoritt mener jeg ikke favorittbok, men heller favoritthelt/heltinne. I og med at hun har skrevet en drøss med bøker som det vil ta tid å komme gjennom, planlegger jeg å begynne med en av seriene hennes. Jeg er klar over at hun har skrevet flere uavhengige bøker og bøker om andre helter, men jeg vil ta for meg en av de to store, nemlig Hercule Poirot eller Miss Marple.

Planen er som følger: jeg leser to Agatha Christie bøker, en hvor vi følge Poirot og en hvor vi følger Miss Marple. På denne måten vil jeg nok både oppdage hvilken av karakterene jeg foretrekker og om jeg liker Agatha Christie godt nok til å lese flere av bøkene hennes. Forutsatt at bøkene faller i smak vil jeg lage en leseplan som innebærer å lese alle verkene hvor enten Poirot eller Miss Marple er hovedpersonen, dog ikke med en tidsfrist.

Jeg prøver meg på følgende bøker:

"En morgen oppdages liket av en ukjent ung kvinne i aktverdige oberst Bantrys bibliotek. Sladderen går, og fru Bantry forstår at familiens ære er i fare. Hun tilkaller sin gode venninne Miss Marple, som begynner å snuse. Hvem er den døde? Hvem la liket der? Fra St. Mary Mead følger Miss Marple sporet til et mondent badehotell - og finner til slutt løsningen." Fra Aschehoug.






"Fire mennesker er samlet rundt et bridgebord. Deres vert spiller ikke, han sitter i en lenestol ved peisen og sover. Da de vil vekke ham, viser det seg at han er død. Stukket ned med en liten dolk. Ingen andre har vært i rommet, mordet må altså være begått av en av de fire spillerne. Men hvem? Hercule Poirot får bruk for all sin psykologiske skarpsindighet for å finne løsningen på dette tilsynelatende perfekte mordet." Fra Aschehoug.




Har dere en krimheltfavoritt? Foretrekker dere Hercule Poirot eller Miss Marple?

16 kommentarer:

  1. Godt initiativ! Har ikke lest noen av de overnevnte bøker, men synes også at britisk krim har en viss sjarm. Har lest et par bøker av Christie tidligere, og liker "oppskriften" hennes. Skjønt, jeg er heller ingen krimfan, så det har liksom ikke blitt til noe mer. Vet derfor ikke hvem jeg liker best av Marple og Poirot.
    Skal følge med på hva du synes. Kanskje jeg slenger meg med på bølgen;)

    SvarSlett
  2. Å velge mellom miss Marple og Hercule Poirot er umulig! Jeg håper å bli ferdige med de siste Poirot bøkene mens jeg på ferie i nord. Begynner å bli en stund siden jeg leste alle miss Marple så husker ikke hva som var favoritten, tror kanskje Nemesis, men vet at den du har valgt også er spennende. Jeg leste Mordet på Orientekspressen i går og planlegger allerede togtur til Istanbul ;) Det ble også en ny Poirotfavoritt.

    SvarSlett
  3. Av de to du nevner her, likte jeg definitivt Kortene på bordet best. Generelt sett klarer jeg ikke helt å bestemme meg for om jeg liker frøkna eller monsieur'en best. Som et resultat av det pleier jeg som regel å lese en bok med hver, hver påske. Jeg liker heller ikke Krim, men kan innimellom få skikkelig lyst til å lese en Christie.

    SvarSlett
  4. Jeg liker begge, men Poirot er nok favoritten både i bokform og på TV. Dessuten er jeg fryktelig begeistret for Hastings! Ellers pleier ikke jeg heller å like å lese krim.

    SvarSlett
  5. Jeg er også en av de som ikke liker krim noe særlig. Da jeg var yngre, leste jeg endel av Christie, og jeg husker jeg likte henne godt. Mye av det er glemt nå, men en vil jeg alltid huske. Det er nemlig den du også har lest, og som på norsk heter ti små negerbarn...

    Jeg har også et lite engelsk krim"porsjekt" i sommer. Jeg skal nemlig lese alle bøkene om Sherlock Holmes! Mamma hadde serien stående i bokhylla, og jeg kunne ikke dy meg :)

    SvarSlett
  6. Poirot er favoritten min, både i bøkene og filmene. Men jeg liker Agatha Christie så godt at jeg gjerne leser de andre bøkene også. Jeg har faktisk lest tredve av dem allerede:-)

    SvarSlett
  7. Da jeg var yngre var det miss marple, all the way, nå er jeg 50/50, men skal innrømme at bortsett fra lydboka jeg nettopp hørte (halloween party), har jeg kun sett christie på tv, de siste 10årene.

    SvarSlett
  8. Jeg for min del har kommet frem til følgende:
    - Poirot fungerer best i på TV og i lydbokformat
    - Miss Marple er best i bokformat
    - Christie er kanskje aller best i lydformat

    Selv liker jeg aller best de bøkene som hverken har Miss Marple eller Poirot, så senere så anbefaler jeg deg å lese de også.

    Vi hørte Kortene på bordet da vi var på påsketur. Jeg likte den godt, intrikat plott. Nå har vi hørt to Poirotromaner til og det er gøy å se hvordan enkelte personer dukker opp igjen.

    Ellers så anbefaler jeg deg en annen krimforfatter, som heter Dorothy L. Sayers, jeg har skrevet om henne her:
    http://karinleser.blogspot.com/2009/07/dorothy-l-sayers.html

    SvarSlett
  9. Jeg har lest mye mer miss Marple enn Poirot, så jeg må nok si at den kvinnelige detektiven er en ørliten favoritt. De er begge fabelaktige dog! Lykke til med prosjektet!

    SvarSlett
  10. Er det mange bøker i Sherlock Holmes-serien?

    SvarSlett
  11. Jeg sier ja takk begge deler! Man må jo ikke velge enten-eller :) Ellers har jeg også lyst til å lese alle bøkene i Sherlock Holmes-serien, slik som Heksa.

    SvarSlett
  12. Eg har sett alt som er av Poirot og Marple på tv, men svært lite i bokformat. Held på med ei Poirot-bok nå, og har lest 3 tidligere, men Marple har eg ikkje lest. Blir garantert fleire Poirot- og Marple-bøker utover hausten:-)

    SvarSlett
  13. Så lurt! Jeg er heller ikke så glad i denne type krim, men skulle gjerne vært det :)

    SvarSlett
  14. Eg har eit ambivalent forhold til krim, men er heilt klart mest glad i den britiske, gammaldagse. Agatha Christie og P. D. James er mine favorittar, og eg trur eg liker Miss Marple best i bok og Poirot best på film. Men eg er ikkje heilt sikker på om eg klarer å velgje. Moderne krim er eg ikkje særleg glad i, det blir for mykje action og vold og blodsøl. For mykje tv-serie. Men også her har eg nokre untak. Eg har ein sterk fascinasjon for Harry Hole og Lisbeth Salander.

    SvarSlett
  15. Eg har sendt deg ein mail med adressen min, og gleder meg til å handle på Norli:-)

    SvarSlett
  16. Nå har jeg lest "Liket i Biblioteket" og syns det var en fin tidtrøyte. Ikke en bok som vil sitte i minnet lenge, men jeg likte den godt da jeg leste den.

    Prøver meg på Poirot nå, men har byttet bok. Det blir enten "Mord etter Alfabetet" eller "Mord på Nilen".

    Karin: Takk for anbefaling. Sayers virker interessant. Oxford på 30-tallet blir spennende å utforske - det er tross alt en by jeg har en del kjennskap til =)

    Jeg kjøper den første til Kindle: "Whose Body?", har du lest den?

    Og tusen takk for boken jeg fikk i posten! Den kom i går. Jeg sitter i sofaen å grubler på om jeg skal begynne på den før eller etter jeg har lest Poirot, eller om jeg kan klare å lese begge samtidig, i tillegg til Martins tredje bok. Og med Senor Vivo på samlesingen og Sayers nylig lagt til leselisten er jeg glad for at jeg skal jobbe kortere vakter neste uke. Denne uken har handlet om valp og jobb, og jeg har hatt minimalt med lese og bloggetid.

    Jeg gleder meg uansett til boken av Jules Verne, jeg elsker slike eventyrbøker. Dessuten kikket jeg på andre utgivelser av Verne og fant ut at han har gitt ut over 50 romaner. Mange virket spennede. Jeg har mye godt i vente der tror jeg =)

    SvarSlett