16.03.2010

Kindle


Jeg kjøpte en Kindle etter en kollega fortalte hvor grei den var å bruke, og hadde store forventninger da den ble levert på døren min i begynnelsen av februar. I utgangspunktet hadde jeg ikke noen planer om å kjøpe et lesebrett, fordi jeg ikke ønsker en utvikling hvor elektroniske bøker overtar for fysiske bøker. Som de fleste andre bokelskere er jeg meget glad i fysiske bøker, og vil også i fremtiden ha fulle bokhyller og aller helst et eget bibliotek. Likevel har jeg vært nysgjerrig på hvordan lesebrettene ville fungere og om de er behagelige å lese på.

Forventningene jeg fikk til Kindle etter å ha snakket med kollegaen min ble så absolutt innfridd. Størrelsen var som en litt stor pocketbok, og læromslaget fikk den til å se mer ut som en bok. Den er veldig lett å bruke, og det beste er hvor enkelt det er å laste ned bøker til den. Akkurat det kan også være skummelt, med tanke på hvor mange bøker jeg har lyst å lese. Til nå har jeg lastet ned 22 bøker, en diktsamling og samlinger med det fleste bøkene til Alexandre Dumas, Charles Dickens, Lewis Carroll, Fyodor Dostoyevsky, Leo Tolstoy og Nikolai Gogol. Bøkene er rimelige, men til sammen blir det dyrt desverre, spesielt siden jeg i tillegg jobber deltid på Norli, og ofte kjøper med meg bøker fra jobb når jeg finner noe spennende. Til gjengjeld er bøker en av de få tingene jeg bruker en del penger på, så forbruket blir ikke altfor stort egentlig.

Til nå har jeg lest fire bøker på Kindle, og har et systemet hvor jeg alltid holder på med en Kindlebok og en vanlig bok. Slik får jeg fremdeles lest alle de uleste bøkene i bokhyllene mine, samtidig som jeg koser meg med bøker på Kindle. Det kanskje beste med KIndle er at den kan ligge på bordet uten at jeg må holde i den, som betyr at jeg kan spise og holde på med andre ting samtidig som jeg leser, uten at det blir for mye styr. Det er ganske så hendig i lunsjpausene på jobb.

De fire bøkene jeg har lest så langt på mitt fine lesebrett er:
- Rick Riordan: Percy Jackson and the Sea of Monsters (spennende ungdomsbok, gresk mytologi møter dagens USA)
- Henning Mankell: A Bridge to the Stars (Enda en ungdomsbok, ikke spenning. Veldig fin bok, anbefales!)
- Alessandro Boffa: You're an Animal, Viskovitz (Vi møter Viskovitz som en rekke ulike dyr med menneskelige trekk, beste jeg har lest på Kindle til nå, og kanskje noe av det særeste jeg har lest, på en god måte)
- Bernhard Schlink: The Reader (enda en av mine Kindlebøker jeg likte godt)

Min Kindle lesning fortsetter med Haruki Murakami: Kafka on the Shore.

4 kommentarer:

  1. Hva koster et lesebrett, egentlig? Jeg begynner å halle litt mot denne snedige saken selv..

    SvarSlett
  2. Jeg betalte 2400 til sammen for min Kindle med et læromslag pluss frakt og levering. Syns ikke det var så gale :)

    Jeg har ikke sett så mye på andre typer lesebrett, men tror prisen kan variere fra 1500 til 3000-4000.

    Kan definitivt anbefales ihvertfall!

    SvarSlett
  3. Jeg har luftet ideen til mannen min. Han elsker å gi meg tekniske duppeditter i gave. Bare synd det er så lenge til bursdagen min;)

    SvarSlett
  4. Skal ikke gode ting være verd å vente på? ;)

    Får kose deg med vanlige bøker i mellomtiden :)

    SvarSlett