24.03.2010

Ja vi liker lister!

Da var det på tide å ta en Jan Eggum (vi er tross alt fra samme bydel): "Så e det på an igjen.. på an igjen.. på an igjen.. på an igjen". Melodien lar jeg være å skrive, de fleste kan den vel. På an igjen betyr i denne sammenhengen: tid for ny liste! Beatelill har mekket bloggernes egen liste over gode bøker, som motvekt til BBC sin etterhvert ganske beryktede liste. Denne gangen lar jeg være å publisere hele listen, den finner dere på Beatelill sin blogg, men her kommer de jeg hadde lest fra listen:

Liste over bokelskeres 210 favorittbøker: de jeg har lest

"Haikerens guide til galaksen" Douglas Adams
"Ikke dø, Sophie" Karsten Alnæs
"Stolthet og fordom" Jane Austen
"Gutten i den stripete pysjamasen" John Boyne
"Jane Eyre" Charlotte Brontè
"Dødslekene" Suzanne Collins
"Heksene" Roald Dahl
"Mathilda" Roald Dahl
"Oliver Twist" Charles Dickens
"Lord of the flies" William Golding
"Drageløperen" Khaled Hosseini
"De elendige" Victor Hugo
"Brødrene Løvehjerte" Astrid Lindgren
"Pippi Langstrømpe" Astrid Lindgren
"Ronja Røverdatter" Astrid Lindgren
"Muleum" Erlend Loe
"Naiv.Super" Erlend Loe
"Den tidsreisendes kvinne" Audrey Niffenegger
"1984" George Orwell
"Animal Farm" George Orwell
"Harry Potter serien" J.K. Rowling
"The catcher in the rye" J.D. Salinger
"The Guernsey Literary and Potatoe Peel Pie Society" Mary Ann Schaffer og Annie Barrows
"Den trettende fortellingen" Diane Setterfield
"Frankenstein" Mary Shelley
"The secret history" Donna Tarrt
"Skumringstimen" Johan Theorin
"Hobbiten" JRR Tolkien
"Ringenes herre" JRR Tolkien
"Anna Karenina" Lev Tolstoj
"Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede" Jan Wiese
"Vindens skygge" Carlos Ruiz Zafon
"Boktyven" Markus Zusak

Det er interessant å se hvor forskjellig smak vi bokelskere har. Mine egne tillegg til listen var:
- "Ikke Dø, Sophie" av Karsten Alnæs
- "Frankenstein" av Mary Shelley
- "The Secret History" av Donna Tartt
- "The Lord of the Rings" av J.R.R. Tolkien
- "Skumringstimen" av Johan Theorin

I tillegg fant jeg flere av mine favoritter blant de som andre hadde lagt til, som f.eks The Hitchhiker's Guide to the Galaxy, Pride and Prejudice, Jane Eyre, Naiv.Super, Animal Farm, Harry Potter, Guernsey Forening for Litteratur og Potetskrellpai, Anna Karenina og Boktyven. Det er tydeligvis andre som deler mine favoritter, og det syns jeg er koselig :)

Listen inneholdt også bøker jeg syns var midt på treet, men den inneholdt ingen bøker jeg virkelig hater (kan bare snakke om de jeg har lest, som på Beatelill sin liste kun var 33 av 210 bøker, her må skjerpings til tydeligvis). Det nærmeste listen kom dårlige bøker i mitt syn var Den Trettende Fortelling og Dødslekene, men jeg mislikte ikke de bøkene heller - i forhold til resten syns jeg disse manglet noe.

Jeg syns det er litt rart å skrive "har lest" på barnebøker, selv om det er sant. Bøker jeg ikke husker så godt blir så annerledes å ta med i en liste eller skrive om enn bøker jeg har lest i voksen alder (eller i siste del av ungdomsperioden).

Det fine med slike lister - spesielt når det virker som om den passer min smak ganske bra - er at man kan finne mange perler man ikke har lest enda. Jeg tenkte jeg skulle lage en egen liten liste her over bøker (fra Beatelill sin liste) som jeg gleder meg til å lese:

- "Mesteren og Margarita" av Mikhail Bulgakov
- "The Heart of Darkness" av Joseph Conrad
- "Crime and Punishment" av Fyodor Dostoevsky
- "The Count of Monte Cristo" av Alexandre Dumas
- "Den Uendelige Historie" av Michael Ende
- "Ambulanse" av Johan Harstad
- "Siderhusreglene" av John Irving
- "La Den Rette Komme Inn" av John A. Lindqvist
- "Hundre Års Ensomhet" av Gabriel Garcia Marques
- "Snø" av Orhan Pamuk
- "Juleoratoriet" av Gøran Tunstrøm

Har andre fått gode boktips av å lese listen til Beatelill? Hvilke bøker gleder du deg til å lese?

4 kommentarer:

  1. Dette var jo en kjempefin oppsummering og flott bruk av lista :) Jeg har også hentet mye inspirasjon til hva jeg ønsker å lese etter å ha laget denne lista. Forresten så var det jeg som foreslo "Den uendelige historie" av Michael Ende. Det er min absolutte favorittbok! Anbefaler deg virkelig å lese den, selv om det er en barnebok :)

    SvarSlett
  2. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har lest den tidligere. Man går tydeligvis glipp av enkelte bøker i barndommen. Nå skal den imidlertid leses, og fikk ideen fra deg og de andre som hadde skrevet om den på bokelsker, så takk for den :)

    Jeg har funnet en nydelig utgave på amazon.com som jeg tenker å bestille snart.

    SvarSlett
  3. Eg liker også best å bruke slike lister til å finne inspirasjon til kva eg skal lese. Ofte dukkar det opp titlar eg hadde gløymd i slike samanhengar.

    Elles må du bare glede deg til både La den rette komme inn og Juleoratoriet. Eg likte begge to veldig godt.

    SvarSlett
  4. Hjelp. Jeg har ikke lest noen av bøkene på lista!

    SvarSlett