24.06.2010

Le Bal

Le Bal er et av de første verkene til Iréne Nèmirovsky, selv om det ikke var hennes første publikasjon. Det er også den første boken jeg har lest av henne som jeg ikke har likt.

Historien handler om familien Kampf som nylig har gått fra å være en arbeiderklassefamilie til å bli en del av det øverste sjiktet i Paris. Og med penger kommer en hel rekke nye utfordringer for familien Kampf, som så gjerne vil bli akseptert av de andre velstående familiene i Paris. Madame Kampf er spesielt opptatt av å holde sine beskjedne røtter hemmelig. Datteren sin har hun imidlertid lite til overs for, grunnet sjalusi over hennes unge alder, og de mulighetene hun nå har som moren ikke hadde på hennes alder. Datteren blir derfor utsatt for verbalt misbruk - ikke noe hun gjør er godt nok, og ikke får hun delta på noe som helst. Så når Madame Kampf bestemmer seg for å holde et ball hvor datteren ikke er invitert bryter helvete løs, og datteren får sin hevn..

Iréne Nèmirovsky skriver alltid godt, men historien blir for overfladisk og tynn for min del. Jeg får ikke sympati med en eneste av karakterene (selv ikke datteren), og det hele virker noe meningsløst for meg, selv om historien selvsagt vil ha verdi for noen. Den fenger rett og slett ikke. Men jeg kommer uansett til å fortsette å lese hennes bøker, for hun skriver fantastisk, og de historiene jeg har likt er blitt favoritter. Dette var som sagt noe av de første hun har skrevet, og hun har helt tydelig utviklet et enestående talent.

1 kommentar:

  1. Jeg har nettopp lest denne novellen, men i motsetning til deg endte jeg opp med å gi den toppkarakter. Jeg er helt enig med deg i at karakterene i denne novellen er utrolig usympatiske. Samtidig syntes jeg veldig synd på Antoinette, som ble hundset og verbalt mishandlet av moren sin. På en måte fikk moren den datteren hun fortjente til slutt.

    Det er skrevet om denne novellen at den har en del selvbiografiske trekk. Forfatteren hadde et meget anstrengt forhold til sin egen mor, og tok visstnok hatet mot henne ut i denne novellen.

    Jeg ser at du nå leser David Golder, en roman som jeg synes har noen fellestrekk med Le Bal. Jeg gleder meg til å lese din bokomtale når du er ferdig med den! ;-)

    Heldigvis har jeg flere uleste Nemirovsky-bøker liggende .... Jezebel, The Dogs and the Wolves ... ;-)

    SvarSlett