20.06.2012

55 bookish questions

Jeg snublet over en rekke bokspørsmål på en engelsk bokblogg og vil ikke være dårligere selv. Here it goes:

1. Bokfavoritt fra barndommen?
The Secret Garden og The Little Princess av Frances Hodgson Burnett var favoritter og det samme var Mio min Mio av Astrid Lindgren. De to første har jeg lest på nytt i voksen alder. Mio min Mio husker jeg ikke så mye av annet enn at Cato var skummel og at de klatrer opp en bratt mur eller fjellvegg eller noe slikt. Kanskje jeg våger å lese den om igjen en gang.

2. Hva leser du akkurat nå?
Jeg leser Anna Karenina og koser meg med den. Sist jeg leste den var jeg 16 eller 17 og da likte jeg boken godt. Denne gangen er jeg eldre og visere men liker fremdeles boken veldig godt. Jeg hadde glemt at den kunne være morsom. Ellers funderer jeg på om jeg skal finne meg en kortere bok å lese i tillegg. Hvilken vet jeg ikke enda.

3. Hvilke bøker har du i bestilling på biblioteket?
Ingen, bruker ikke biblioteket. Jeg er altfor treg med å levere bøker tilbake.

4. Har du dårlige bokvaner?
Jeg gir som regel ikke bøker mer enn 50 sider hvis de ikke fenger. De bøkene som blir fantastiske etter 100 sider blir neppe lest av meg. Også lager jeg eselører på hver side som har et godt sitat. I enkelte bøker blir det mange eselører.

5. Hvilke biblioteksbøker har du hjemme akkurat nå?
Ingen. Jeg hadde fem biblioteksbøker fra Universitetsbiblioteket, men jeg ryddet lesesalsplassen min forrige uke og leverte dem tilbake da.

6. Har du en e-bokleser?
Ja, jeg har Kindle 2. Et genialt tillegg til boksamlingen. Bokhyllene blir stadig fulle til tross for alle mine turer til Fretex. Kommer til å ødelegge rydden på å gå frem og tilbake til Fretex med ryggsekker og poser fulle av bøker. Kindle-kjøp hjelper til at bokhaugene blir litt mindre. Også er det fantastisk å sitte med en bok i hånden to sekunder etter at den ble kjøpt på nettet.

7. Foretrekker du å lese en bok om gangen eller flere samtidig?
Jeg leser som regel på mer enn en bok, gjerne en kort og en lang. På den måten kan jeg ta med meg den korte boken i vesken når jeg går ut, mens mursteinen blir værende på nattbordet. Dessuten varierer humøret og dermed også boksmaken. Av og til kan det bli for deprimerende med en tung og dyster bok og da kan det være fint og også holde på med noe lettere.

8. Har du endret lesevanene dine sine du begynte å blogge?
Jeg leser flere bøker i året og jeg leser mer variert. Boktipsene som strømmer inn fra andre bloggere gir meg eviglange leselister, noe som kan være demotiverende til tider, men som som regel betyr at jeg sjelden leser dårlige bøker.

9. Hva er den dårligste boken du har lest i år (så langt)?
Jeg tror det må være The Vicar of Wakefield av Oliver Goldsmith. Småmorsom til tider, men den føltes lang og kjedelig til tross for at det var en tynn flis.

10. Beste boken du har lest i år (så langt)?
Det var et vanskeligere spørsmål. Jeg har flere gode kandidater og det står mellom The Wind in the Willows (Kenneth Grahame), The Hunchback of Notre Dame (Victor Hugo), Amok and Other Stories (Stefan Zweig) og The Plague (Albert Camus). Jeg tror Hugo vinner for jeg falt virkelig for hans sære og strålende skrivestil.

11. Hvor ofte leser du utenfor din "comfort zone"?
Tja, ikke så ofte. Leser mange romaner og klassikere. De krimforfatterne jeg leser vet jeg stort sett at jeg kommer til å like og det samme gjelder for fantasy. Jeg vil tro at jeg leser under en håndfull bøker per år som jeg ikke normalt ville lest. Men hvis en bokblogger jeg stoler på insisterer så kan de nok få meg til å lese det meste.

12. Hva er din lese-"comfort zone"?
Gode romaner og klassikere. Det høres kanskje snevert ut, men tenk hvor mange bøker som passer inn i de kategoriene.

13. Kan du lese på bussen?
Nei, desverre. Blir kvalm. På bussen liker jeg å høre på musikk. De siste to månedene med bussing frem og tilbake mellom Åsane og Nygårdshøyden har det gått i Rita Eriksen, Kaizers Orchestra og diverse opptredener av en American Idol deltaker.

14. Hvilket sted liker du best å lese?
Godt plassert i sofaen eller i sengen. På solstolen på terrassen de dagene det er fint vær.

15. Hva synes du om å låne vekk bøker?
Helt greit så lenge jeg stoler på vedkommende. Er det bøker jeg ikke har planer om å lese om igjen gir jeg dem gjerne vekk.

16. Lager du eselører i bøkene dine?
Det har jeg vel allerede svart på. Men det gjelder kun sitatmerking, jeg bruker bokmerker for å huske hvor langt jeg har kommet. Samler på bokmerker så jeg har nok å ta av.

17. Hender det at du skriver i marger i bøkene dine?
Sjelden. Skriver ofte i pensumbøker, men sjelden i skjønnlitterære bøker.

18. Ikke en gang i skolebøker?
Ja, som sagt.

19. På hvilket språk foretrekker du å lese?
Som de fleste foretrekker jeg å lese bøker på originalspråket, men siden det kun går med norsk og engelsk (og forsåvidt svensk og dansk) blir det mye engelsk og norsk. Jeg er vant til å lese mest på engelsk, men jeg vet ikke om jeg foretrekker det fremfor norsk. Tror ikke jeg har en preferanse på språk.

20. Hva gjør at du elsker en bok?
Øh, noen som har et kort og enkelt svar på det? Det kan variere fra bok til bok, men en del åpenbare ting gjelder som godt språk, en fengende historie og uforutsigbarhet. Når jeg skriver omtaler om favorittene mine prøver jeg å skrive om nøyaktig hva som gjorde dem til favoritter, men det er ikke alltid så enkelt.

21. Hva skal til for at du anbefaler en bok?
Er den god nok til å havne på favorittlisten skriker jeg det gjerne høyt til resten av verden. Ellers handler det mest om personen som får anbefalingen. Hvis jeg leser en bok jeg virkelig tror en spesifikk person vil like nøler jeg ikke med å anbefale den.

22. Favorittsjanger?
Er "roman" en sjanger? Jeg har begynt å få sansen for fantasy, men jeg foretrekker fremdeles romaner. Finnes det en spesiell sjanger man kan plassere bøkene til Louis de Bernières i? I så tilfelle er det min favorittsjanger. Skulle gjerne lest flere bøker som hans.

23. En sjanger du sjelden leser (men skulle ønske du gjorde?)?
Jeg er ikke flink til å pønske ut sjangere. Humoristiske bøker skulle jeg gjerne lest mer av. Science Fiction tror jeg at jeg kan like i små doser. Jeg er ikke særlig sjangerbevisst.

24. Favorittbiografi?
Jeg har ikke lest biografier siden jeg var liten (da leste jeg om Thomas Alva Edison og Marie Curie). Men jeg har planer om å lese noen biografier fremover og jeg ser for meg at både Stephen Fry sine Moab is My Washpot og The Fry Chronicles kan bli favoritter. Det samme kan Hitch 22 bli og Charles Dickens: A life av Claire Tomalin. Putin sin biografi skal jeg også lese, men tror neppe det blir koselesning. God er den forhåpentligvis.

25. Har du noensinne lest en selvhjelpsbok?
Teller "A beginner's Guide to" og "Dummies"-bøkene? I så tilfelle er svaret ja. Hvis ikke, så nei.

26. Favorittkokebok?
Nei, jeg søker som regel etter oppskriften på nett når jeg får lyst til å lage noe nytt og spennende. På lørdag lagde jeg tapas med følgende retter: bruschetta, chilipoteter, asparges og bacon, fløtegratinert blomkål og bakt paprika fylt med karbonadedeig, ris, hvitløk og løk. Det ble altfor mye mat, men godt var det.

27. Den mest inspirasjonelle boken du har lest i år?
Jeg er fristet til å si Lysistrata (haha), men vet egentlig ikke. The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry ga meg lyst til å gå på tur. Men det gjør jeg hver dag uansett. Hund i heimen vettu.

28. Lesesnacks-favoritt?
Jeg er et chips-menneske. Sørlandschips, Sprømiks, Ostepop nam nam. Sunnere snacks: kollerabi (kålrot).

29. Gi et eksempel på et tilfelle hvor "hype" ødela for leseropplevelsen?
Innsirkling kanskje? Jeg vet ærlig talt ikke om jeg hadde likt den noe bedre om jeg aldri hadde hørt noe om den.

30. Hvor ofte er du enig med bokkritikere?
Aner ikke. Leser bokanmeldelser i ny og ne, men det er stort sett andre bokbloggere jeg bryr meg om. Det er mer interessant å høre hva mine favorittbloggere mener enn en kritiker.

31. Hva synes du om å gi en bok dårlig/negativ omtale?
Må man så må man. Jeg gidder ikke å være uærlig. Liker jeg ikke boken skriver jeg det. Målet er å forklare så godt som mulig hvorfor jeg ikke likte boken slik at andre kan finne ut om de mest sannsynlig vil dele min oppfatning eller om boken kan være noe for dem likevel.

32. Hvis du kunne lest på ett fremmedspråk, hvilket språk ville du valgt?
Russisk. Om to år kan jeg forhåpentligvis lese noe russisk.

33. Den mest avskrekkende boken du har lest?
Anna Karenina var ganske avskrekkende første gang jeg leste den. Buddenbrooks var ikke så avskrekkende på forhånd, men ble det da jeg forsto at den ikke var så fengende som jeg hadde håpet på. Ellers vet jeg egentlig ikke. Det er mulig noen av bøkene i Lines Lesesirkel havner på listen senere i år.

34. Den mest avskrekkende boken du er nervøs for å begynne på?
Iliaden og Odyseen virker tunge, men jeg vil lese dem. Lengden er det ihvertfall ingenting å si på for noen av dem. War and Peace, men Tolstoy er såpass lettlest at jeg tror det skal gå bra når meg og Line gjør et forsøk i 2013. Snow av Orhan Pamuk. Den virker god, men den forrige jeg leste av ham var grusomt kjedelig.

35. Favorittpoet?
Gjennom Frankenstein fikk jeg øynene opp for The Rime of the Ancient Mariner av Samuel Taylor Coleridge. Siden jeg ikke har videre peiling på poesi velger jeg ham.

36. Hvor mange biblioteksbøker låner du vanligvis per besøk?
Ingen. Se tidligere svar.

37. Hvor ofte har du returnert uleste bøker til biblioteket?
Ofte før jeg sluttet å bruke biblioteket. Nå har jeg mitt eget lille mini-bibliotek hjemme i stedet.

38. Favorittkarakter?
Jeg klarer ikke å svare på det. Den eneste bokserien hvor jeg har klare favoritter er Harry Potter og derfra er Remus Lupin en stor favoritt.

39. Favorittskurk?
Eli Sisters. Hvis du kan kalle ham en skurk. Yrket hans består i å drepe folk. Men han liker det ikke. Djevelen i The Master and Margarita var artig. Heller ikke en skurk i tradisjonell forstand. The Crooked Man fra The Book of Lost Things var skummel. Kjempeskummel.

40. Bøker du mest sannsynlig tar med deg på ferie?
Har ikke spesifikke ferie-bøker. Leser det som passer til humøret.

41. Det lengste du har gått uten å lese?
Etter at jeg begynte å blogge: en og en halv måned. Aldri igjen!

42. Nevn en bok du ikke kunne/ville fullføre?
The Conservationist av Nadine Gordimer. Fikk med meg lite, forsto lite, det jeg fikk med meg kjedet meg. Ikke boken for meg.

43. Hva distraherer deg lett når du leser?
Vet ikke helt. Foretrekker å enten ha det stille eller å ha på musikk når jeg leser. TV'en ødelegger for konsentrasjonen.

44. Favorittfilmatisering av en bok?
Synes foreløpig at Game of Thrones er bra. Ringenes Herre var bra. Jeg glemmer filmer ganske kjapt, husker bøker mye bedre.

45. Den mest skuffende filmatiseringen?
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban. En av mine favorittbøker, filmen ble ikke i nærheten av det jeg hadde ønsket. Ble generelt ganske misfornøyd med HP-filmene. The Shining var også overraskende dårlig i forhold til boken.

46. Det høyeste beløpet du har brukt i en bokhandel på et besøk?
Regner med det er over tusenlappen ihvertfall. Takk og pris for bookdepository hvor jeg kan bestille ni klassikere for 211 kroner.

47. Hvor ofte skumleser du en bok før du leser den skikkelig?
Aldri. Skumleser aldri bøker. Det har skjedd at jeg har skumlest passasjer i bøker hvis de er ekstremt kjedelige, men slike bøker fullfører jeg sjelden.

48. Hva ville fått deg til å slutte å lese en bok du var kommet halvveis i?
Spørsmålet er vel heller hva som ville fått meg til å fortsette å lese til jeg kom halvveis hvis boken var så dårlig at jeg avbrøt etter å ha lest hele 50 prosent. Vet ikke. Avbryter som regel mye tidligere hvis det er nødvendig.

49. Liker du å organisere bøkene dine?
Ja, men jeg klarer aldri å holde dem organisert.

50. Foretrekker du å beholde bøker eller gi dem vekk etter at du har lest dem?
Jeg har et system hvor jeg beholder bøker jeg har gitt terningkast 5 eller 6, for det er bøker jeg vil lese om igjen. Alt annet gis vekk.

51. Er det noen bøker du bevisst har unngått?
Ja, bøker som ikke appellerer til meg. Og dem finnes det mange av.

52. Nevn en bok som har gjort deg sint.
Never Let Me Go av Kazuo Ishiguro. Da jeg skjønte hva boken handlet om ble jeg skikkelig forbannet. Kan ikke huske å ha vært så sint på en bok noengang. Den boken var grusom. Og god.

53. Nevn en bok du ikke forventet å like men likte likevel.
The Old Man and the Sea. Jeg bestemte meg i slutten av tenårene for at Hemingway ikke var noe for meg, så jeg ga vekk flere Hemingway-bøker til mamma. Hun elsket The Old Man and the Sea og anbefalte at jeg leste den likevel. Etter det fant jeg ut at jeg burde revurdere mitt forhold til Hemingway.

54. Nevn en bok du forventet å like som du ikke likte.
England, England av Julian Barnes. To de andre jeg har lest av samme forfatter var knallgode og denne virket fornøyelig. Desverre var den ikke så god som forventet. Jeg vet ikke om jeg vil si at jeg mislikte den, men den var mye dårligere enn The Porcupine og The Sense of an Ending i det minste.

55. Favoritt-fornøyelseslesning?
Alle bøker jeg finner frem. Jeg storkoser meg med alle bøkene jeg leser, med unntak av de få gangene jeg velger ut dårlige bøker.

2 kommentarer:

  1. Er det et sikkert sommertegn at alle disse listene begynner å dukke opp? Morsomme er de i alle fall.

    "Liker jeg ikke boken skriver jeg det. Målet er å forklare så godt som mulig hvorfor jeg ikke likte boken slik at andre kan finne ut om de mest sannsynlig vil dele min oppfatning eller om boken kan være noe for dem likevel."

    Det er du veldig god på. En av de mange, mange grunnene til at din blogg er blant mine favoritter, er at du er så flink til å skille mellom boken og dine meninger. Det er det mange litteraturkritikere som aldri klarer (eller prøver på). Da spiller det egentlig ingen rolle om du har likt boken eller ikke, det er like spennende å lese innleggene dine uansett.

    SvarSlett
  2. Alltid gøy med lister, men jeg tør ikke å svare på den alle andre svarer på for tiden. Jeg tror jeg er ganske ekstrem, selv i bokbloggmiljøet. Verre enn mange, men ikke alle.

    Det er godt å høre at jeg som regel får det til, det er ikke alltid så lett.

    SvarSlett